"תחנת מעבר למימון איראני": החברה הטורקית שמשרתת את החות'ים

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן בתגובה למתקפות של הקואליציה להגנת השיט בים האדום נגד החות'ים, על רקע החשש לפגיעה באספקת הדלקים לטורקיה • הסנקציות האחרונות שהטילה ארה"ב על חברת "אל־עמאן" שבמרכז איסטנבול מפריעות לגלגול הכספים השגרתי מטורקיה לחות'ים להימשך

ספינות מלחמה של צבא ארה''ב בקרבת מצר באב אל־מנדב / צילום: ap, U.S. Navy
ספינות מלחמה של צבא ארה''ב בקרבת מצר באב אל־מנדב / צילום: ap, U.S. Navy

רבים תהו אודות תגובתו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אתמול (ו') למתקפות התגובה של הקואליציה להגנת השיט בים האדום נגד המורדים החות'ים. "המתקפה הייתה חסרת פרופורציות", אמר ארדואן בצאתו מתפילות יום שישי. "הם רוצים להפוך את הים האדום לים של דם. החות'ים מצליחים להגן היטב נגד התקיפות".

מבוכה לחות'ים: רצו לפגוע באונייה בריטית, אך שיגרו בשוגג לעבר מכלית עם נפט רוסי
הפנים החדשות של חמאס: בטורקיה תולים כרזות שלו, בתימן מתחפשים אליו

התגובה הזו, במיוחד לאחר החטיפה האיראנית של המכלית "סנט ניקולאס" שנשאה מיליון חביות נפט מעיראק לטורקיה, נובעת מחשש של ארדואן לפגיעה באספקת הדלקים לטורקיה, נטולת כל עצמאות אנרגטית.

מעבר לכך, לאחרונה עלה לכותרות הסיוע הטורקי לחמאס, בכך שמאפשרים לתעשיית הכספים של ארגון הטרור להשתמש במערכת הבנקאית הטורקית כאילו שמדובר בגוף לגיטימי. אולם, העלמת העין של ממשלת טורקיה מהזרמות כספים לטרור לא מסתכמת בחמאס.

בסוף חודש דצמבר הטילה ארה"ב סנקציות על חברת "אל־עמאן" מרובע פתיח במרכז איסטנבול, ששימשה כנתיב העברות כספים מממנים זרים של החות'ים אל חשבונות שליחיה של איראן בתימן. לא מן הנמנע כי הסנקציות הללו לא היו מוכרזות, אלמלא החות'ים היו תוקפים אוניות סוחר בים האדום - וממשל ביידן היה מעוניין לפגוע בהם.

כך, גלגול הכספים השגרתי מטורקיה לחות'ים היה עלול להימשך. "הם מקלים על זרימת הסיוע הפיננסי האיראני לחות'ים", נמסר ממזכירות האוצר האמריקאית. "החברה משמשת כנקודת מעבר לכסף ששולחים המממנים האיראנים של החות'ים לעסקים שלהם בתימן".