חיזבאללה מציג: פגיעה שלא הייתה בישראל וטיל מועתק מרפאל

חיזבאללה פרסמו תיעוד של פגיעה של טיל באזור ראש הנקרה, שלדברי ישראל כלל לא התקיימה • אלא שהתיעוד חשף טיל בשם "אלמס 1", אותו העתיקה איראן מישראל. כך היא עשתה את זה

טילי 'ספייק' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות 'רפאל'
טילי 'ספייק' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות 'רפאל'

חיזבאללה פרסמו בסוף השבוע שעבר תיעוד ממצלמת טיל של פגיעת נ"ט, במה שהם טוענים כמכ"מ במוצב באזור ראש הנקרה. מה שלא ציינו בארגון הטרור הלבנוני הוא שהטיל "אלמס 1" הוא הנדסה הפוכה שביצעה איראן לסדרת טילי ספייק מתוצרת רפאל. דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פרסם היום תמונה של אותו בסיס, במטרה להבהיר שחיזבאללה משקר.

באירופה מזהירים בגלוי את הציבור: מלחמה בדרך, גיוס חובה אפשרי 
לאחר החלטת קוסקו: החות'ים מבטיחים חסינות לאוניות סיניות ורוסיות

סדרת ספייק כוללת מגוון טילים החל מדגם טאקט (ספייק SR), בעל משקל של כ-10 ק"מ וטווח עד 2 ק"מ שמשוגר כתף ועד דגם תמוז (ספייק NLOS ), בעל משקל של כ-71 ק"ג וטווח עד 32 ק"מ שמשוגר מפלטפורמה יבשתית, אווירית או ימית. סדרת ספייק גם כולל את מעוז (ספייק FIREFLY), חימוש משוטט במשקל כ-15 ק"מ עם טווח של עד 1.5 ק"מ - אך מרבית האמצעים הם נ"ט.

בשלב מסוים, טיל מסדרת ספייק נפל לידי איראן, אחרת לא היה שום סיכוי שהאיראנים יציגו בשנת 2021 הנדסה הפוכה לטיל גיל (ספייק MR), שהוא בעל משקל של כ-13 ק"ג וטווח עד 4 ק"מ. הנדסה הפוכה היא תהליך שבו מצליחים לשים ידיים על אמצעי, מומחים מנתחים לעומק את מרכיביו - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי.

במקרה של גיל, לא בהכרח מדובר בכשל ישראלי שאפשר לאיראנים לבצע הנדסה הפוכה משום שלפחות 39 מדינות משתמשות בסדרת הספייק, מביניהן 19 מדינות נאט"ו. כ-36 אלף טילי ספייק נמכרו בעולם, בעת שהפכו לאחד המוצרים הצבאיים הפופולריים ביותר בתבל. זה מעיד על האתגר הטכנולוגי שבו מצד אחד התעשיות הביטחוניות הישראליות ככלל ורפאל בפרט מובילות טכנולוגיות ברמה עולמית, אבל המכירות של האמצעים - מחייבת אותם לחדש כל העת.

באיראן טוענים כי אלמס 1 יכול לעקוב אחר מטרה במרחק של כ-8 ק"מ

פלטפורמת השיגור של אלמס 1 היא יבשתית ואווירית, ומשמרות המהפכה, ככל הנראה, הצליחו לבצע הנדסה לאחור לשתי פלטפורמות השיגור של גיל - כאשר את אלמס 1 הם מסוגלים לשגר ממל"ט מוהאג'ר 6 וממסוקי AH-1 סופר-קוברה.

בינתיים, בתקשורת האיראנית נטען כי אלמס 1 בעל משקל של כ-11.5 ק"ג (משקל המשגר עם טיל - כ-15 ק"ג), והוא יכול לעקוב אחר מטרה עד למרחק של כשמונה ק"מ. ככלל, לא כדאי לקחת כל מידע שמגיע מטהרן כאמת לאמיתה. סוגיה אירונית בנוגע לאלמס 1 שאף שכל בר-דעת יודע שהטיל הוא הנדסה הפוכה, איראן שנתונה לסנקציות מציעה אותו ליצוא. בד בבד, כפי שהומחש במתקפה של חיזבאללה, טהרן דואגת לחמש את המיליציות הפרו-איראניות בטיל הנ"ט המועתק.

הטיל האיראני הוא מונחה תיל, קרי כשהוא בדרכו למטרה נפרשים ממנו חוטי הנחיה, או מונחה אינפרא אדום, שבה פליטת האור בתחום האינפרא אדום של היעד מובילה למעקב אחריה. הוא נושא ראש קרב טאנדם שכולל שני מטענים חלולים: הראשון חודר את המיגון הריאקטיבי והשני את מיגון הטנק.