האמירות המטעות של טראמפ ומתחריו בקרב על המפלגה הרפובליקנית

הפריימריז הרפובליקאים לנשיאות הולידו לא מעט אמירות בעייתיות. הנה 3 דוגמאות • המשרוקית של גלובס

דונלד טראמפ (נאום בחירות בניו המפשיר, 21.1.24) / צילום: ap, Michael Perez
דונלד טראמפ (נאום בחירות בניו המפשיר, 21.1.24) / צילום: ap, Michael Perez

ארצות הברית נכנסה לאחרונה לשנת בחירות במהלכה יוכרע האם הנשיא ג'ו ביידן ימשיך לכהונה שנייה, או שהוא יוחלף על ידי המועמד שתציב המפלגה הרפובליקנית. המועמד הזה צפוי להיות - בסבירות גבוהה - הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, שבשבוע שעבר עשה צעד גדול בכיוון לאחר הפרישה של רון דה־סנטיס, וניצחונו על ניקי היילי בניו המפשייר. כדרכו של טראמפ, הדרך לביסוס מעמדו הייתה סוערת, עוררה עניין רב, וכללה גם אמירות לא ממש מבוססות, מצדו או מצד יריביו לפריימריז. הנה דוגמאות בולטות.

איך הובילה טראומת יום כיפור ל"עשור אבוד" בכלכלה, ואיך להימנע מזה עכשיו?
רק שליש מתוכניות החומש לחברה הערבית יושם בפועל?

טראמפ ממציא מתודות. נתחיל בנשיא לשעבר טראמפ. באחד מכנסי הבחירות בניו המפשייר הוא הסביר שהוא לא מתרשם מהשיפור בנתוני הכלכלה האמריקאית, וטען שהם מטעים: "אצלנו נתוני האבטלה היו הטובים ביותר אי פעם", הוא הצהיר. "ואלה היו נתוני אמת, לא כמו היום שאף אחד לא עובד וסופרים את זה כעבודה".

כלומר, טראמפ מעלה כאן שתי טענות, כשהשנייה נראית כמו גלגל הצלה למקרה שהראשונה תתברר כשגויה. נתחיל בראשונה. במהלך כהונת טראמפ שיעור האבטלה הגיע לשפל של 3.5%. כדי למצוא נתון נמוך יותר צריך לחזור אחורה עד לשנים 1951־1953. או, לחלופין, ללכת קדימה ל־2023, שם, תחת ביידן, ניתן למצוא חודשיים עם אבטלה של 3.4%. ולסיכום החלק הזה: אצל טראמפ היו נתוני אבטלה נמוכים, אבל הם לא הטובים ביותר אי פעם.

ומה לגבי הטענה השנייה? כפי שהראו בודקי העובדות של הוושינגטון פוסט, טראמפ העלה טיעונים דומים גם בעבר. כשהיה נשיא, והתגאה בנתוני אבטלה נמוכים, הוא מסר באמצעות דובר הבית הלבן: "הנתונים אולי היו מזויפים בעבר, אבל הם אמיתיים עכשיו". מה עומד מאחורי הטענות האלה? נראה שלא שהרבה. מטעם טראמפ הפנו את אנשי הוושינגטון פוסט למאמר של ארגון בדיקת עובדות אחר, שרק הראה שביידן התבלבל בין סוגים שונים של נתוני אבטלה. הלשכה לסטטיסטיקת עבודה מסרה לבודקי העובדות שהמתודה שלהם לא השתנתה במהלך השנים.

היילי מעלה נשכחות. נמשיך עם ניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה ושגרירת ארה"ב באו"ם תחת טראמפ, שכעת נראה שאפסו סיכוייה לזכות במועמדות הרפובליקנית. בכנס בחירות בניו המפשייר, היא יצאה נגד הנשיא לשעבר וטענה שהוא "אמר שהוא רוצה להעלות את גיל הפרישה ל־70". כפי שהראו ב־Politifact, מדובר בציטוט מספר שטראמפ לקח חלק בכתיבתו וראה אור לפני למעלה מעשרים שנה, בשנת 2000. בספר, טראמפ דן באפשרות הזו כדרך להתמודד עם משבר אפשרי בביטוח הלאומי. מאז, כבר ב־2015, על רקע המרוץ לנשיאות ב־2016, טראמפ הבהיר שלא יעלה את גיל הפרישה. הוא חזר על העמדה שוב במרץ 2023.

דה־סנטיס נזכר בצ'רצ'יל. ונסיים עם רון דה־סנטיס, שהתחיל כמאתגר העיקרי של טראמפ ולבסוף נאלץ לפרוש בקול ענות חלושה. ואם להיפרד, אז לפחות עם ציטוט של מנהיג דגול. "הצלחה היא לא סופית, כישלון הוא לא סופני: האומץ להמשיך הוא זה שנחשב", הוא צייץ בחשבון שלו ברשת איקס (לשעבר טוויטר), תוך ייחוס הציטוט לווינסטון צ'רצ'יל. בכלי התקשורת הבריטי ITV וגם בגוף בדיקת העובדות של ה־BBC הלכו לאתר של חברת צ'רצ'יל הבינלאומית, שם ניתן לראות שלמרות שדה־סנטיס הוא לא הראשון שמייחס את הציטוט הזה לראש הממשלה לשעבר, הדברים מעולם לא נאמרו על ידו. למעשה, יש גם הרבה אזכורים שלפיהם הקרדיט על הציטוט הזה מגיע לאברהם לינקולן, אבל גם כאן אין תיעוד שיוכיח את הדברים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר