החמ"ל שמרכז תרומות ציוד ביותר מ-100 מיליון דולר

ב-Israel Support Bridge מחלקים לכוחות הביטחון, כיתות כוננות ומפונים ציוד שנתרם והגיע בחמישה מטוסים ויותר מ–20 מכולות • לפי המתנדבים, "הקושי הגדול הוא התשלום במכס" • ישראל מתגייסת

מתנדבי  Israel Support Bridge- ארז גינת, גיא משה, ולדי רטמן וירין יוסף חסידים / צילום: תמונה פרטית
מתנדבי Israel Support Bridge- ארז גינת, גיא משה, ולדי רטמן וירין יוסף חסידים / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בשבת ה-7 באוקטובר עמד בן ממון בבית הכנסת שלו, וכמו כל הישראלים, היה המום מהמתרחש. באותו ערב הוא הגיע לסניף של "חצי חינם" בהוד השרון, כדי לגייס כסף ותרומות לחיילים ולתושבי העוטף. תוך שבוע הפעילות גדלה ל-20 סופרמרקטים, ולאחר מכן נולד חמ"ל אזרחי שבו התנדבו עוד ועוד אנשים.

תערוכת האמנות שתוקדש להתמודדות עם טראומות בעקבות המלחמה
הקשר בין המפונים מהצפון ליישובים הדרוזים והצ'רקסים
הסטארט-אפ הצעיר שיצא לגיוס בזמן המלחמה עם עובדים במילואים

אחד מהם הוא ולדי רטמן. "קיבלנו משרדים במתחם שרונים, והבעלים של חצי חינם נתן לנו מרכז לוגיסטי בגודל של 3,000 מ"ר בצומת ירקונים כדי לאחסן ציוד", הוא מספר. "יצרנו קשר עם הקהילות היהודיות בפלורידה, ניו יורק ולוס אנג'לס, ושם הבינו שאנחנו יכולים להיות הגשר שלהם בכל הנוגע לשינוע תרומות ציוד ולשרשרת הלוגיסטית".

כך נולד שם החמ"ל, Israel Support Bridge, שבעזרתו הגיעו עד היום לארץ חמישה מטוסים עמוסי ציוד ועשרות מכולות - והעבודה נמשכת. "מדובר, בין היתר, בציוד טקטי התקפי לכוחות הביטחון, לצד ציוד לכיתות הכוננות וציוד אזרחי", מספר רטמן. "בנוסף, מטוס וחצי הוקדשו לציוד רפואי, שרובו הגיע לבית החולים ברזילי. הגיעו אלינו מכונות הנשמה בשווי של יותר מ-2 מיליון דולר".

חמ"ל עם מאות מתנדבים

החמ"ל מהווה למעשה פלטפורמה לוגיסטית שמסייעת לחמ"לים אחרים, כיתות כוננות ועוד. בסך הכול עומד היקף הציוד שעבר דרכו על יותר מ-100 מיליון דולר. "הכול מפה לאוזן", אומר רטמן, "ויש לנו מאות מתנדבים, לצד 10 אנשים שנמצאים כאן מדי יום".

חשוב לו להדגיש כי הפעילות היא "בלי שום פוליטיקאי מאחורינו. אין כאן אג'נדה פוליטית או גורם גדול אינטרסנטי. אין מי שמממן את זה, ואף אחד לא לוקח משכורת. אנחנו כאן 100% רק בשביל העזרה".

המרלו"ג בירקונים כולל כמויות עצומות של ציוד מכל הסוגים והגוונים, יש גם מרלו"ג ברמת הגולן וצפויים להיפתח שניים נוספים בדרום ובירושלים. "היכולת להתמודד עם הכול ביעילות ובמהירות נלמדה דרך הרגליים, אנשים שמו את החיים שלהם בצד כדי ללמוד, והם עושים את זה במקצועיות", מספר אלון טירר, מייסד עמותת Israel emergency aid שגם הוא מתנדב בארגון. "המקום הזה הוא גן עדן של ציוד, וכל הזמן מגיע ציוד חדש בכמויות עצומות".

איך השתנו הצרכים לאורך הזמן?
רטמן: "בהתחלה התמקדנו בציוד צבאי, ואחר כך עברנו לעזרה רפואית ולעזרה למפונים. רק לאחרונה הוצאנו ציוד לתושבי שלומי שנמצאים כבר ארבעה חודשים במלון. אנחנו עובדים מול פיקוד העורף, מד"א, כוחות ההצלה ועוד, ובאמצעות מערכות שתרמו לנו מנתחים את הדאטה - איפה יש כפל הזמנות, מי עובד על מה. חשוב לנו לדייק את זה לרמה של הייטק".

מה הקושי הגדול שעמו אתם מתמודדים?
טירר: "מדינת ישראל לא עשתה את ההתאמות לכך שמגיע המון ציוד בתרומות. אנחנו מוציאים הרבה כסף כדי לשחרר את הסחורות מהמכס, המדינה לא מוותרת על זה. לפעמים הציוד תקוע כמה ימים עד שאנחנו מגייסים תרומות לתשלום על המכס. לדעתי, המדינה הייתה יכולה להיות יותר קואופרטיבית בתחום הזה".

רטמן: "מגיעה מכולה עם ציוד בחצי מיליון דולר , ואז יש עמילות מכס, שחרור, השמדה, פירוק ואחסנה, ועל הכול צריך לשלם. אנחנו נתקעים עם צוואר בקבוק, ומחפשים בנרות מי יעזור לנו, במקום שהמדינה תבוא לקראתנו".

מה הכי הפתיע אותך בחודשים האחרונים?
"שכולם שינו דיסקט. בין אם זה הבחור הדתי מראש העין, החבר'ה הדרוזים והבדואים, אמריקאים, קנדים, ישראלים - כולם שמים יד ועוזרים. 95% מהם לא היו יוצרים אינטראקציה קשר אחד עם השני לפני האירוע, והנה זה קורה. יש זוג מבוגר שמביא לנו כל הזמן אוכל למרלו"ג, ויש משפחה של יהודים חרדים מלונג איילנד שהגיעו להתארח אצל משפחה בירושלים, ובאו להתנדב פה כל יום. רמת החסד מפתיעה ביותר".

לפניות: 050-7857236 או www.israelsupportbridge.com


מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ההסתדרות הלאומית

עם תחילת שחרור כוחות המילואים לביתם, ההסתדרות הלאומית מקימה חמ"ל חירום להענקת שירות ומענה למילואימניקים ובני משפחותיהם. בין היתר, מדובר בהקמת מערך משפטי לליווי כלל משרתי המילואים, גם אם אינם מאוגדים בהסתדרות, שכירים או עצמאים.

בין הצעות החקיקה שמתכננת ההסתדרות הלאומית לקדם: הבטחת הארכת תקופת איסור הפיטורים של חיילי המילואים מתקופה של 30 יום לאחר שירות מילואים פעיל ל-90 יו; הבטחת צבירת ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק עבור חיילים המילואים; הבטחת מתן הגנה לאיסור סיום התקשרות עם עובדים עצמאים (פרילנסרים) בתקופה של 120 יום לאחר תום תקופת שירות המילואים הפעיל.

לפניות למוקד המידע: 8882* שלוחה 1

להב ופארק עתידים

לשכת העצמאים בישראל יחד עם פארק עתידים, שבבעלות עיריית תל אביב ואוניברסיטת תל אביב, משתפים פעולה לטובת סיוע לעצמאים מצפון ודרום הארץ.

במסגרת מיזם "אופק לעצמאים" הפארק יעמיד משרדים, חללי עבודה, חדרי ישיבות ואולמות למפגשים והתכנסויות ללא עלות למשך ארבעה חודשים, לטובת עצמאים ומשרתי מילואים בעלי עסקים וחברות. בפארק העסקי ניתן למצוא תמהיל מגוון של משרדים בגדלים שונים, ואולמות לכנסים עד 250 איש.

בנוסף, עו"ד רועי כהן נשיא להב ואייל גרין מנכ"ל פארק עתידים תל אביב פיתחו מודל השכרת משרדים "הכל כלול" לבעלי חברות ועצמאים מכל רחבי הארץ, שמתקשים לשאת בעול ההוצאות השוטפות של העסק. התשלום החודשי יכלול מראש עלויות חניה, ארנונה, חשמל, מים ואת כלל השירותים, עם נקודות יציאה בגמישות מקסימלית.

כמו כן, אמנים, יצרנים ויוצרים מהדרום והצפון המעוניינים למכור לקהל הרחב את התוצרת שלהם, יקבלו דוכנים ללא עלות בשטחי המסחר בפארק. היוזמה על בסיס מקום פנוי.

לפרטים נוספים: הנהלת הפארק 8485*

המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט

תערוכת האמנות "צבעי הזמן הדואב", שכוללת עבודות של 15 אמנים ואמניות שפונו מהעוטף או כאלה שיוצרים ברוח המלחמה, מוצגת במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט עד 20 בפברואר.

בין היתר, התערוכה כוללת את דיוקנה של עדן זכריה ז"ל, שנחטפה ונרצחה בעזה, סדרה של ציורי קומיקס שנוצרו בהשראת הזוועות, וכן יצירות מהתקופה שלפני השבת השחורה, המשקפות את הצבעים, את הנופים ואת הזיכרונות מהקיבוצים בעוטף עזה.

הר של חבילות, שירה כוכבי, 2023
 הר של חבילות, שירה כוכבי, 2023

בין האמנים והאמניות שמציגים בתערוכה: אביב פרס מקיבוץ זיקים, אורלי נזר מקיבוץ אור הנר, ברכה שחר מאשקלון, רות יפה מכפר עזה, אורנה אוריין מקיבוץ ברור-חיל, זאב טרכטמן משדרות, יונה לוי גרוסמן מעין הבשור, אומניה סבאח מכפר כיסרא סמיע ושירה כוכבי מירושלים. את התערוכה אצרו ד"ר איריס לוי וד"ר חוסני אלח'טיב שחאדה, והכניסה ללא תשלום.

מהנדסים ללא גבולות

פצועי מלחמה בשיקום ובני משפחותיהם שזקוקים לעזרה בהנגשה ראשונית של ביתם, מוזמנים לפנות למתנדבים של "מהנדסים ללא גבולות". צוותי ההנגשה המיומנים יגיעו בהתנדבות מלאה, וידאגו שבית הפצוע/ה יהיה מונגש ונוח ליציאה, לסופ"ש או בתום תהליך השיקום. בין היתר מדובר בהתקנת מאחזי יד, רמפות, מעקות, הנגשת ממ"דים, הנמכת מדפים ועוד.

לפניות: 058-6677130