תערוכת האמנות שתוקדש להתמודדות עם טראומות בעקבות המלחמה

רוב ההכנסות ממכירת העבודות בתערוכה של בנק הפועלים יועברו לעמותת אנוש, והאמנים יקבלו 25% מהן • בסקר של העמותה העידו 70% מהמשיבים כי מצבם הנפשי הורע במלחמה

הרצל בתנוחת הציפור, איתמר טל, 2023
הרצל בתנוחת הציפור, איתמר טל, 2023

תערוכת האמנות הישראלית השנתית של בנק הפועלים תוקדש השנה להתמודדות עם טראומות בעקבות מלחמת חרבות ברזל. התערוכה תתקיים בבניין ההנהלה המרכזית של הבנק בתל אביב בתאריכים 3-5 בפברואר, ויוצגו בה כ-600 עבודות של אמנים מובילים בישראל לצד אמנים צעירים, כולל אמנים מיישובי הנגב המערבי שפונו מביתם. רוב ההכנסות מהמכירות בתערוכה יועברו לעמותת אנוש, והאמנים יקבלו 25% מהן.

בצל המלחמה, ועוד מאז הקורונה, גברה ההכרה בכך שנושא בריאות הנפש מצריך טיפול יסודי ומתמשך. מחקרים מראים כי יש עלייה משמעותית באנשים המצויים בדיכאון, ובהתפרצות מחלות נפש נוספות. בשנים האחרונות נרשמה עלייה גם במקרי פוסט טראומה בקרב חיילים משוחררים, נפגעי פעולות טרור ונפגעי אלימות.

עמותת אנוש מציעה שירותי מניעה, טיפול ושיקום לאנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית ובני משפחותיהם. היא פועלת בפריסה ארצית, ומעניקה שירות לכ־16 אלף מתמודדים ב־85 מרכזי פעילות.

המצב הנפשי הורע

מסקר שיזמה העמותה כדי לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי השלכות תקופת המלחמה על מצבם הנפשי/הרגשי של הישראלים, עולה כי כ־70% מהישראלים מדווחים שמצבם הנפשי רע יותר ביחס לתקופה שלפני המלחמה. הסקר נערך בקרב מדגם אקראי מייצג של 502 אנשים בגילאים 18־70, כולל החברה הערבית, על ידי רושינק בית למחקרי שווקים.

לפי הסקר, כ־74% מהישראלים ביצעו יותר פעולות שליליות בתקופת המלחמה, ביניהן צפיית יתר בחדשות, אכילה רגשית, צריכת אלכוהול, פורנו וסמים. שלוש התחושות השכיחות ביותר במהלך החודשים האחרונים הן חרדה ומתח, פחד שמשהו נורא יקרה וקשיים בשינה.

עם זאת, רק כ־14% מהישראלים מעידים שפנו לעזרה רגשית בתקופת המלחמה (האחוז גבוה יותר בקרב נפגעים מהמעגל הראשון), כשהסיבה העיקרית לכך היא תחושת חוסר נחיצות. במעגל הישיר של הנפגעים מדווחים כצפוי על מצב נפשי־רגשי ירוד יותר, ותחושות שליליות רבות יותר. הפעולות השכיחות ביותר להפגת המתח הן זמן משפחתי ופעילות גופנית.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עמותת שניר

העמותה משיקה פרויקט סיוע, הכוונה ותמיכה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, שנפגעו בעקבות הלחימה המתמשכת בעוטף ובצפון. לפעילות שותפים אנשי עסקים, יועצים כלכליים, יועצים אסטרטגיים עורכי דין, רואי חשבון, אנשי אדמיניסטרציה ועוד.

העסקים הזכאים לייעוץ עסקי הם כאלה שנמצאים ברדיוס של עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה, שהמחזור השנתי שלהם בעבר היה עד 300 מיליון שקל, או שנמצאים בבעלות משפחות של חטופים ונעדרים מכל הארץ.

לדברי רו"ח כפיר גינדי, מהמתנדבים בפרויקט, המטרה היא לתת "ייעוץ עסקי פרטני לכל אחד מבעלי העסקים שחווים כשלים, אתגרים ובעיות כלכליות שונות בניהול העסק. בנוסף תינתן עזרה בהגשת מסמכים לקבלת הלוואות והחזרים מהמדינה, פתרונות שווקים, יעוץ כלכלי ואסטרטגי ועוד".

לרישום ומילוי שאלון הזכאות: ראו כאן

לתרומות לעמותת שניר: לחצו כאן

עיריית תל אביב

עם התארכות המלחמה ובעקבות המחסור בידיים עובדות, עיריית תל אביב-יפו מקדמת את יוזמת "נעים למשק" - התנדבות קהילתית למען החקלאות הישראלית.

במסגרת היוזמה, בשיתוף עמותת לב אחד וצו 8 לחקלאות, מתנדבים ומתנדבות מגיעים בהסעות למשקים הזקוקים להם. כך, בשבוע האחרון, העירייה הוציאה כ-10 אוטובוסים מכל שכונות העיר לעמק חפר, השפלה והעוטף. בנוסף מסייעת העירייה בקידום יוזמות קהילתיות למען עידוד קניית תוצרות חקלאיות ישראליות.

לאור ההיענות וההרשמה המהירה של התושבות והתושבים להתנדבות, בשבוע הקרוב תוציא העירייה עוד כ-5 אוטובוסים להמשך הפעילות.

לפרטים נוספים והרשמה באתר העירייה: לחצו כאן

יוניסטרים

העמותה שעוסקת בהענקת קו זינוק שווה להצלחה לאלפי בני ובנות נוער גייסה לשורותיה כשגריר בהתנדבות את המנטליסט בן ה-19 נבו אבוטבול, שייקח חלק בפרויקט ImagiNation.

במסגרת הפרויקט מגיעה משאית מיוחדת למקומות בהם שוהים נערים ונערות שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה, ומופעלות תחנות טכנולוגיות כמו VR וזרוע רובוטית, לצד העברת תכנים שונים מעולמות היזמות - במטרה להחזיר לבני ובנות הנוער את תחושת המסוגלות, ההעצמה והביטחון שאבדו להם בעקבות המצב הקשה.

"בתקופה קשה זו, אנו משתמשים ביכולותיה של יוניסטרים לטובת בניית החוסן הנפשי של בני הנוער והקהילות", אומרת יפעת בכור, מנכ"לית העמותה. "הירתמותו בהתנדבות מלאה של נבו היא מכפלת כוח מרגשת. אנו מודים לו על הרצון לקחת חלק במעבר שנוביל מחירום לשיקום, ובטוחים שהוא יעורר השראה ויסייע לצעירים וצעירות רבים".

RENBY

בית העיצוב RENBY תרם 400 עצים שיינטעו ביער בארי לקרן קיימת ישראל. המהלך הוכרז בחניכת אולם התצוגה החדש של החברה בהרצליה, כאשר כל אדריכל שהגיע זכה לעץ שניטע בשמו.

המותג RENBY הוקם לפני 45 שנים על ידי האחים בני מורן, סולנג הנדלר ודליה טופל. כיום הוא מנוהל גם על ידי הדור השני - ליאת טופל, שרון וולף וקרן האוסמן.