סמוטריץ' ממנה לוועדה ציבורית את יו"ר אלביט הדמיה שהגיעה להסדר חוב עצום

אתמול נחשף בגלובס כי שר האוצר הקים ועדה לאיתור יו"ר לרשות שוק ההון, שמתפקדת כבר יותר משנה עם מ"מ • שר האוצר בחר כנציג הציבור את שמעון יצחקי, שכיהן כיו"ר בתקופת התרסקות אלביט הדמיה, שהסתיימה בתספורת של 1.8 מיליארד שקל • בראש ועדת האיתור יכהן מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר

שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי
שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, הקים ועדה לאיתור ממונה קבוע על שוק ההון, כפי שנחשף אתמול בגלובס. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. גם המשנה ליועמ"שית עו"ד כרמית יולס בוועדה ואת נציבות שירות המדינה ייצג אילן רם. את הציבור ייצגו פרופ' עידית סולברג מאוניברסיטת אריאל ולצדה המינוי המפתיע והשנוי במחלוקת של שמעון יצחקי.

מה לקוחות לא יודעים על המשחק הכפול של חלק מסוכני הביטוח 
משרד האוצר: הבנקים הקטנים יוחרגו מהמס על הרווחים 

יצחקי, יו"ר אלביט הדמיה  בתקופת התרסקות החברה, היה שותף לנפילתה של החברה שהיתה בשליטתו של מוטי זיסר ז"ל, והגיעה להסדר חוב ענק של 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה, שקיבלו את השליטה בחברה. אלביט הדמיה הגיעה לחוב של כ-2.5 מיליארד שקל ומחיקת החוב היא אחת הגדולות שהתבצעו בשוק ההון הישראלי. החברה נפלה בין השאר בגלל חולשה בפעילות הנדל"ן שלה במזרח אירופה, שנפגעה מהמשבר הכלכלי העולמי.

זו לא הפעם הראשונה שהוא ממונה לוועדה ציבורית, וגם אז התעוררה סערה סביבו. בשנת 2018 דחף שר החינוך דאז נפתלי בנט את מינויו של יצחקי לתפקיד נציג הציבור בות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה). חברי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) קיבלו את דבר המועמדות שלו זמן קצר מאוד לפני ההצבעה ולבסוף אישרו אותו ברוב דחוק, לאחר שהוועדה התנהלה במשך שמונה חודשים בלי אף נציג ציבור.

המצב מזכיר את מה שמתרחש ברשות שוק ההון, שבמשך כמעט שנה וחצי מתנהלת תחת מ"מ הממונה, או הממונה בפועל, עמית גל. גל כזכור היה סגנו של משה ברקת עד שזה הודיע באוגוסט 2022 כי הוא עוזב את התפקיד בתום ארבע שנים, שנה לפני סוף הקדנציה שלו.

רשות שוק ההון אחראית על אחד התחומים המרכזיים בחייו של הציבור הישראלי. הרשות מפקחת על 2.5 טריליון שקל מכספי הציבור המוזחקים בקרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל. בנוסף, היא הרגולטור הממונה על תחומי הביטוח, החל מביטוחי רכב ועד לביטוחי בריאות וסיעוד.