בדקנו שתי שכונות חדשות ביבנה. איזה מהן עדיפה לרכישת דירה?

גלובס משווה בעזרת מדלן בין שתי שכונות באותה העיר • והפעם: יבנה הירוקה ונאות שמיר • מדובר בשתי שכונות חדשות יחסית אך שתיהן כבר מאוכלסות ברובן, ולא צפויה בהן בנייה משמעותית בעתיד הקרוב

מימין: יבנה הירוקה ונאות שמיר / צילומים: איל יצהר, צחי מאיה וענת ששון - רימקס טיים
מימין: יבנה הירוקה ונאות שמיר / צילומים: איל יצהר, צחי מאיה וענת ששון - רימקס טיים

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

השכונות

יבנה הירוקה היא שכונה חדשה יחסית בדרום מזרח יבנה, המונה כ־15 אלף תושבים. כמעט מחצית מתושביה הם ילדים ונוער. השכונה, שהחלה להתאכלס לפני כעשור וחצי, תוכננה עם שפע של גינות ופארקים, כולל פארק לאורך נחל יבנה שזורם במרכזה. יבנה הירוקה גובלת ממזרח באזור המלאכה העירוני וכביש 42 הבין עירוני, מדרום בשדרות הציונות ומושב בן זכאי, ממערב ברחוב הרצל ושכונת נאות שמיר, ומצפון ברחוב חטיבת גבעתי ושכונת נאות בגין.

שתי שכונות בגבעתיים: האחת יקרה יותר לקנייה, בשנייה השכירות גבוהה יותר 

נאות שמיר אף היא שכונה חדשה בדרום יבנה, שכוללת כ־2,400 דירות, מהן כ־2,000 במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". השכונה נבנתה ואוכלסה בשנים האחרונות, וכוללת בעיקר משפחות צעירות. לאורך מערב השכונה ומדרומה מתוכננים פארקים גדולים, אך הם טרם הוקמו. בעתיד מתוכנן לקום במערב השכונה גם קאנטרי. השכונה גובלת במזרח בשכונת יבנה הירוקה ובמושב בן זכאי, במערב בשטחים פתוחים ובדיונות, ומצפון בשכונת נווה אילן.

הבינוי

הבנייה ביבנה הירוקה כוללת מבנים נמוכים בני כשמונה קומות, וכן מגדלים בני 14-20 קומות, וכן מתחם של צמודי קרקע דו־משפחתיים בדרום השכונה. חנויות מרוכזות בשני מרכזים מסחריים בינוניים - רוגובין סנטר שמשרת את מערב השכונה, ומרכז קרסו שמשרת את מזרחה. מלבד חנויות ומקומות בילוי, בשניהם יש גם מרפאות. בנוסף יש בשכונה מספר מבני ציבור, כולל מוסדות חינוך לכל הגילאים, בתי כנסת, היכל הספורט העירוני, מרכז קהילתי והיכל מוזיקה. אף שיבנה הירוקה עדיין צעירה, רוב המגרשים בשכונה כבר נבנו, כך שלא צפויה תוספת משמעותית של תושבים או מטרדי בנייה.

הבינוי בנאות שמיר כולל בעיקר מגדלים בני כ־15 קומות. המסחר מרוכז כיום בקומת הקרקע של מבני המגורים, אך בעוד שנים אחדות ייפתח מרכז מסחרי. בשכונה יש כמה מבני ציבור, כולל גני ילדים ובתי ספר יסודי.

תחבורה

יבנה הירוקה מקושרת היטב למרכז העיר באמצעות רשת כבישים, ורשת שבילי אופניים. היא קרובה לכביש 42 הבין עירוני. שירות האוטובוסים בשכונה סביר בלבד, אך תושביה נהנים מקרבה יחסית לשתי תחנות הרכבת העירוניות.

נאות שמיר מחוברת למרכז העיר לאורך ציר הרצל/ז'בוטינסקי ולמזרח העיר על ידי שדרות הציונות, אך החיבור המשמעותי ביותר שלה הוא ליציאה החדשה מהעיר במחלף אשדוד צפון (הידוע גם כמחלף יבנה דרום), ממנו ניתן יהיה להגיע גם לאזורי התעסוקה באשדוד.

שירות האוטובוסים בשכונה סביר, והיא השכונה המרוחקת ביותר בעיר מתחנות הרכבת. בשכונה יש גם שבילי אופניים, אם כי הם מעטים יותר מאשר ביבנה הירוקה ומרכז העיר.

פרויקטים עתידיים: ביבנה הירוקה נותר מגרש בודד לבנייה, שבו מתוכנן פרויקט דיור מוגן עם כ־280 יחידות דיור, ומרכז מסחרי. בצפון מערב השכונה נותר מגרש גדול ופנוי מבנייה, שבו מתוכננים מבני חינוך.

ממזרח לכביש 42 מתוכנן רובע עירוני חדש ענק שיכלול כ־12,500 יחידות דיור ומרכז תעסוקה. הקמת הרובע תלווה בהשקעה מאסיבית בתשתיות בעשור הקרוב, כולל שדרוג רשת הכבישים הבין עירונית באזור, הקמת מחלפים, הכפלת מסילות הרכבת וחידוש תחנת יבנה מזרח.

האכלוס של נאות שמיר החל רק לפני כארבע שנים, אך רוב מגרשי המגורים כבר אוכלסו, ולמעשה נותר רק מגרש מגורים אחד פנוי שצפוי להיבנות בשנים הקרובות.

תושבי השכונה מתלוננים על ריחות חריפים שאינם מאפשרים להם לפתוח את חלונות ביתם. מקור הריח הוא ככל הנראה מפעל באזור התעשייה של אשדוד, וייתכן שמקורו במכון לטיהור שפכים של העיר. למרות מאמציה של העירייה והמשרד להגנת הסביבה הבעיה טרם נפתרה.

בשורה התחתונה

טל קופל, מנכ"ל מדלן, מציין: "יבנה הירוקה ונאות שמיר הן שתי שכונות חדשות יחסית ביבנה שמאופיינות באוכלוסייה צעירה שמחפשת איכות חיים סמוך למרכז הארץ. יבנה הירוקה מרכזית יותר ותושביה נהנים מתשתיות עירוניות איכותיות - כמו מוסדות ציבור רבים ופארקים מפותחים, בעוד שבנאות שמיר, שהיא חדשה יותר, יש פחות תשתיות ופארקים. ביבנה הירוקה התושבים קרובים יותר לתחנות הרכבת העירוניות, אך תושבי נאות שמיר קרובים יותר למחלף החדש בכביש 4".