תתרגלו ל-5 המופלאות? שתי ענקיות הטכנולוגיה שנשארו מאחור

רוב מניות הביג-טק עולות מתחילת השנה בשיעורים דו-ספרתיים, פרט לאפל ולטסלה • המשותף לשתי המאכזבות: האיום הסיני

ענקיות הטק החדשות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ענקיות הטק החדשות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"7 המופלאות" הוא המועדון הכי יוקרתי בוול סטריט. הוא כולל את שבע החברות הגדולות בארה"ב (ובעולם) מבחינת שווי שוק: מיקרוסופט , אפל , גוגל (אלפאבית) , אמזון , טסלה , מטא  ואנבידיה . בשנת 2023 שבע המניות הללו זינקו ב-75% בממוצע והיו המנוע של הראלי במדד המוביל בארה"ב, S&P 500. אבל בשנת 2024 נראה שחלק מענקיות הטכנולוגיה מתחילות לאבד מומנטום.

ניתוח גלובס | המשקיעים הספידו את פייסבוק. ואז היא עשתה היסטוריה
מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין
סחורות ומניות קטנות: חברת ההשקעות שממליצה על נכסים עם תשואות נמוכות

מבט על ביצועי מניות 7 המופלאות מתחילת ינואר מציג פער משמעותי בין החברות. בראש טבלת התשואות ניצבת אנבידיה שזינקה מתחילת השנה ב-43%. מיד אחריה נמצאת שעלתה בכ-34%. אחריהן מככבת אמזון שפיטרה יותר עובדים מכל חברה אחת במועדון (27 אלף בשנתיים האחרונות), עברה לרווח נקי של 6.7 מיליארד דולר (לעומת הפסד של 2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד) ונהנית מהמקום השלישי ברשימה עם זינוק של כ-13% מתחילת השנה. מיד אחריה מיקרוסופט עם תשואה של כ-10% ובמקום החמישי ניצבת גוגל (אלפבית) עם 4% בלבד ב-2024.

אבל שני המקומות האחרונים, של אפל וטסלה, נראים כאילו לקוחים מרשימה אחרת. בזמן שענקיות הטכנולוגיה (פרט לגוגל) זינקו בשיעורים דו ספרתיים, מניית טסלה צנחה בכ-24% ואפל בקושי זזה, עם תשואה של 1.9% באותה תקופה.

מה עומד מאחורי הפער? אביתר בן דוד, כלכלן ראשי ואסטרטג בקרן הגידור ורטיקל, מסביר כי על גבן של אפל וטסלה ניצבת אותה משקולת: ההאטה הכלכלית בסין. "זה פועל יוצא של צרכן מקומי חלש שנראה שהקטין את הביקוש למוצרי החברות", הוא אומר. "במקביל, גם תחרות חזקה מצד יצרנים מקומיים והמתיחות בין סין לארה"ב אינן מטיבות עם הערכות המשקיעים לעתיד. הן לאפל והן לטסלה יש חשיפות משמעותיות לשוק הסיני".

אביתר בן דוד, כלכלן ראשי ואסטרטג בקרן הגידור ורטיקל
 אביתר בן דוד, כלכלן ראשי ואסטרטג בקרן הגידור ורטיקל

המהלך הנואש של אפל

אפל, שאיבדה לאחרונה את תואר החברה הגדולה בעולם, לטובת מיקרוסופט, עקפה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, אך הציגה ירידה של 13% במכירות לשוק הסיני שמהווה כחמישית מהכנסות אפל. הירידה הזו מגיעה על רקע היחלשות השוק הסיני והדיווחים לפיהם הממשל בסין אוסר על עובדי המדינה לרכוש מכשירי אייפונים. כל אלו הביאו את אפל, לפי דיווח בניו יורק טיימס, להוריד את מחירי האייפונים ומחשבי המקבוק אייר שלה. ההוזלה הפתאומית הזו מוקדם יותר החודש נתפסה בשוק כצעד של ייאוש, היות שאפל לא נוהגת לספק הנחות למוצריה.

במקביל, יצרנית האייפונים מתמודדת עם שורה של מאבקים משפטיים, בעיקר בתחום ההגבלים העסקיים שמעיבים גם הם על עסקי החברה. "מסתמן שמשרד המשפטים האמריקאי עומל בימים אלה על תביעת ענק כנגד החברה בהאשמה כי ניצלה את כוחה ונקטה בפעולות שאינן תחרותיות כדי להגן על עסקיה", אומר בן דוד ומסביר כי חלקן ישפיעו ככל הנראה גם על שאר ענקיות הטק.

האכזבה הגדולה בטסלה

אבל יותר מאפל, נראה שטסלה מסתמנת כאכזבה הגדולה בקרב המופלאות. המניה צללה בחדות השנה אחרי הזהרת מנהלי יצרנית הרכב החשמלי מפני האטה צפויה בצמיחה ב-2024. בן דוד מסביר שגם כאן הסיבה המרכזית להיחלשות היא הירידה בהיקפי המכירות בסין, שהפכה ליעד משמעותי של החברה בשנים האחרונות. בדומה לאפל, גם טסלה סובלת מביקושים בירידה ומתחרות קשה מצד יצרניות הרכב החשמליות המקומיות. עוד הוא מדגיש כי טסלה הציגה צמיחה שנתית נמוכה בהכנסות ממכירות רכבים, בעיקר על רקע הפחתות מחירים שביצעה החברה בארה"ב ובסין. במקביל, הוא מסביר כי "בנוסף, רוח נגדית נוספת שמשפיעה על החברה היא רמתה הגבוהה של הריבית, שכן רבים מלקוחות החברה זקוקים למימון על מנת לרכוש את רכבי החברה וככל שזו הפכה ליקרה יותר היא השפיע לשלילה על הביקוש לרכישות חדשות".