ישראל במלחמה | סיקור שוטף

קטר: קיבלנו תשובה מחמאס על עסקת החטופים; ביידן: "תשובה קצת מוגזמת"

הותר לפרסום: רס"ן דוד שקורי נפל בקרבות בעזה • לפי דיווח בניו יורק טיימס, 32 מהחטופים בשבי חמאס - מתים • צה"ל חשף: איראן העבירה 150 מיליון דולר לחמאס ב-6 שנים • גנץ בביקורת חריפה: "איבדנו זמן יקר לפירוק המשילות של חמאס - בגלל גרירת רגליים" • הרמטכ"ל: "תחקירים קשים דורשים מקום אמוציונלי" • עדכונים שוטפים 

הפגנה להשבת החטופים / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI
הפגנה להשבת החטופים / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI

עדכונים שוטפים 

22:51 - בישראל בוחנים את תשובת חמאס. נתניהו יצטרך להכריע ביממה הקרובה

חלקים שלמים בתשובה של חמאס הם "נון-סטארטר", ולא מאפשרים התקדמות כלל וכלל. אפשר ללמוד על זה גם מההודעה הרשמית של חמאס וגם מהאמירה של ביידן שלפיה התשובה של חמאס היא "Over the top".

הניסיון הלילה יהיה לפענח אם יש חלקים בתשובת חמאס שאפשר "להיאחז" בהם כדי בכל זאת לתת אור ירוק להמשיך את השיח מול המתווכות, ובמקביל חלקים שאפשר לגרום לחמאס "לרדת" מהם במסגרת כניסה לשיח שכזה.

ביממה הקרובה רה"מ נתניהו יכריע: האם לדחות את התשובה של חמאס ולומר למתווכות שהקווים שארגון הטרור התווה לא מאפשרים כניסה למו"מ? לא מן הנמנע שתצא הודעה רשמית מישראל שהיא דוחה על הסף תשובה שדורשת ממנה לסיים את המלחמה.

22:34 - דיווח בוול סטריט ג'ורנל: בישראל מעריכים כי ייתכן שעד 50 מהחטופים שבידי חמאס אינם בין החיים, כך לפי מקורות מצריים שחשפו פרטים משיחות המשא ומתן

22:20 - בכיר בחמאס: "נתניהו מנסה לשווק ניצחון, זה כדי לשמור על ממשלתו"

בכיר בחמאס אמר לרויטרס כי רה"מ נתניהו "מנסה לגרום לכולם להאמין שיביא הישג או ניצחון, וזה כדי לשמור על ממשלתו". עוד התייחס הבכיר בחמאס לתשובת ארגון הטרור להצעה לעסקת החטופים: "לקח לנו זמן להגיב כי רבים מהנושאים שם היו לא ברורים ומעורפלים. בכוונתנו לשחרר את המספר הגדול ביותר האפשרי של פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא הישראליים".

22:02 - בכירים ישראלים נפגשו בחשאי עם בכיר ברשות הפלסטינית

הערב פרסמנו לראשונה כי במהלך היום ראש השב"כ, ראש המל"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים נפגשו בחשאי עם חוסין א-שיח', בכיר ברשות הפלסטינית. בפגישה שהתקיימה בת"א דנו הארבעה ב"הרגעת השטח" לפני חודש רמדאן.

21:38 - בכיר בחמאס: "בכוונתו לשחרר את מספר האסירים הגדול ביותר"

בכיר חמאס ראזי חמד אמר לאל-ג'זירה לאחר תשובת ארגון הטרור: "הרבה סוגיות במתווה לא היו ברורות ומעורפלות, ולכן לקח לנו זמן להגיב עליהן. ביקשנו ערבויות בין-לאומיות ליישומו מצד ישראל. בכוונתנו לשחרר את המספר הגדול ביותר האפשרי של אסירים פלסטינים מבתי הכלא הישראלים".

21:35 - המוסד: "תשובת החמאס הועברה, הפרטים נלמדים לעומק"

במשרד ראש הממשלה הגיבו בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים: "תשובת חמאס הועברה על ידי המתווך הקטארי למוסד ופרטיה נלמדים לעומק בידי כל הגורמים העוסקים במו"מ".

20:39 - ביידן על תשובת חמאס: "קצת מוגזמת"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לתשובת חמאס שפורסמה מוקדם יותר, ואמר כי "התשובה קצת מוגזמת, אבל יש איזושהי תנועה לעסקה".

20:28 - דובר צה"ל חושף: "יותר מ-150 מיליון דולר הועברו מאיראן לחמאס בשש שנים, מצאנו מסמכים"

דובר צה״ל הגרי חושף בהצהרה: "מצאנו מסמכים רשמיים של חמאס משנת 2020 ובהם פירוט הכספים שהועברו מאיראן לחמאס בשנים 2020-2014 - יותר מ-150 מיליון דולר הועברו מאיראן לחמאס". עוד הוא עדכן כי "נמסרה הודעה ל-31 משפחות שיקיריהן נרצחו".

19:57 - בכיר ישראלי: המשמעות של תשובת חמאס - סירוב לעסקה

19:55 - הרמטכ"ל על התרגיל שהתקיים באיו"ש: " התרחיש המדובר לא היה צריך להיות מתורגל וזוהי שגיאה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לתרגיל שהתקיים באיו"ש אתמול: "צה"ל נלחם בכל הזירות, וביהודה ושומרון מתמודדים הכוחות מול טרור אכזרי בסביבה מורכבת. התרגיל שבוצע אתמול נועד להכין את הכוחות להתמודד עם מגוון רחב של תרחישים, במטרה לשפר את מוכנותם. עם זאת, התרחיש המדובר לא היה צריך להיות מתורגל וזוהי שגיאה. אנחנו נתחקר ונלמד, ואנו מצטערים בפני כל מי שנפגע מכך. כוחות צה"ל בפיקוד המרכז, בפיקודו של האלוף יהודה פוקס, עושים מסביב לשעון ותוך סיכון חיים לביטחון התושבים. נמשיך לעשות יחד למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

19:32 - הותר לפרסום: רס"ן דוד שקורי נפל בקרבות בעזה

דובר צה"ל התיר לפרסום את שמו של חלל צה"ל שהודעה נמסרה למשפחתו: רס"ן דוד שקורי, בן 30 מרחובות, סגן מפקד גדוד 601 בחטיבה 401 "עוצבת עקבות הברזל", חיל ההנדסה הקרבית, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

19:25 - ראש ממשלת קטר: קיבלנו תשובה מחמאס על עסקת החטופים

ראש ממשלת קטר הודיע כי חמאס מסר את תשובתו על עסקת החטופים. בחמאס מסרו: "נגבנו באופן מחיובי לעסקת החטופים אבל דורשים הפסקת אש מוחלטת", ובקטאר הוסיפו "אנחנו אופטימיים". שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן מסר: "נדון הערב בתשובה של חמאס ואדון בכך מחר עם ישראל".

19:10 - גנץ: "איבדנו זמן יקר לפירוק המשילות של חמאס - בגלל גרירת רגליים"

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, מסר הערב הצהרה לתקשורת, ומתח ביקורת חריפה: "לצערי, איבדנו זמן יקר בהתקדמות לפירוק המשילות של חמאס בדגש על צפון הרצועה, בשל גרירת רגליים". הוא גם שיתף: "החלטתי להעביר את מקום מגוריי ליד מרדכי. המעבר יקרה בשבועות הקרובים. אני בטוח - שהשכנים יהיו רבים וטובים. ושמהטרגדיה הקשה - נתחזק ונצמח ביחד".

בנוסף, השר התייחס למגעים לעסקת חטופים: "אנחנו פועלים בימים אלו להניע מתווה להשבת חטופינו. זו תוצאה של לחץ צבאי, של עוצמתנו כחברה חפצת חיים ושל פעולות מדיניות שאנו נוקטים בהן, כולל מעורבות של משפחות החטופים היקרות והאמיצות".

"השבת החטופים היא חלק בלתי נפרד מהניצחון ולא מחליפה את חובתנו להסיר את איום החמאס. אם נגיע למתווה - הוא יהיה שלב בדרך אל הניצחון", הוא הוסיף. "עכשיו, באופן דחוף, עלינו לקדם מתווה שבמסגרתו יועבר המזון לעזה דרך גורמים בינלאומיים שאינם קשורים בחמאס כמו אונר"א. גם אם זה יצריך עצירה או הפחתת כמויות. גם אם נאפשר הכנסת משאיות מצפון הרצועה ולא מדרומה. כל האפשרויות על השולחן - רק לא חמאס".

18:45 - הרמטכ"ל: "תחקירים קשים דורשים מקום אמוציונלי. נכון לעשות אותם בצורה הנכונה"

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי השתתף בכנס מבצעי של חיל האוויר, יחד עם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, מפקד פיקוד הדרום, ומפקדים נוספים - והתייחס לתחקירים המבצעיים: "כולנו מבינים - תחקירים קשים דורשים גם מקום אמוציונלי, נכון לעשות אותם בצורה הנכונה. ולכן חיכינו עד עכשיו". בכנס הוצגו עיקרי הפעילות של חיל האוויר במלחמה ותוכניות החיל לשנת 2024.

לדבריו, התחקירים עוד לא החלו מאחר שצה"ל נמצא "במלחמה מאוד עצימה, עם קשב על הרבה זירות". עוד הוא הוסיף: "תחקיר דורש זמן ופניות. אנחנו נתחקר ונצלול עד תחתית הבאר - לא תישאר אבן שלא נהפוך".

"סיכמנו חמישה ערכים שילוו אותנו בתחקיר הזה: אמת, שקיפות, ענייניות, אחריות ואחרון אחרון בהחלט חביב וחשוב מאוד, רעות. עם אלה, את התחקירים המאוד מורכבים האלה, אני חושב שאם נקפיד כולנו על חמשת הערכים הללו, אנחנו יכולים לצלוח את זה, זה יהיה מסע קשה, אנחנו נצא בצד השני מחוזקים מאוד, טובים יותר, וזה מה שצריך", הבהיר רא"ל הלוי.

למפקדי חיל האוויר אמר הרמטכ"ל: "התחלנו מאוד קשה, אבל בלמנו, התעשתנו והתחזקנו - נמשיך כך עד להשגת כל מטרות המלחמה. אני רואה את איכותו של חיל האוויר ואת המרכזיות שלו באמת בכל שלבי הלחימה. מקור לגאווה. אני רואה את העשייה, בתכנונים ובביצוע, אני רואה את התוצאות, ואני רואה בביקורים. ניגשים אליי מג"דים ומח"טים ואומרים לי - חיל האוויר פה איתנו כמו שלא ראינו מעולם". 

18:17 - קירבי: "אין לנו עסקה ברגע זה, ואנחנו מקווים להגיע אליה בקרוב"

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, התייחס למגעים לעסקת חטופים עם חמאס. "המשא ומתן עדיין מתמשך. אנחנו עובדים על זה. אין לנו עסקה ברגע זה, ואנחנו מקווים להגיע אליה בקרוב", הדגיש.

 על האפשרות לנורמליזציה של ישראל עם סעודיה אמר: "עסקת החטופים והנורמליזציה עם סעודיה אלה שני דברים שונים. עדיין מתקיימות שיחות כדי להתקדם עם הנורמליזציה - שני הצדדים רוצים להמשיך לדון בכך". 

18:03 - פיקוד העורף מעדכן: שינויים במדיניות ההתגוננות ברחבי הארץ

פיקוד העורף הודיע כי בתום הערכת מצב הוחלט כי החל מהיום בשעה 18:00 יבוצע שינוי במדיניות ההתגוננות באזורים המוגדרים במדיניות ירוקה, למעט הערים אשקלון ונתיבות. במסגרת השינוי תתאפשר התקהלות של 30,000 אנשים בכל האזורים הירוקים, למעט בערים אשקלון ונתיבות שבהן נשארת מגבלה של 15,000 אנשים.

17:45 - בעזה מדווחים: רכב של משטרת חמאס הותקף ברפיח, 6 הרוגים במקום

17:20 - צה"ל תקף בדרום לבנון תשתיות טרור של חיזבאללה

דובר צה"ל עדכן כי מוקדם יותר מטוסי קרב תקפו עמדת תצפית ותשתיות טרור ששימשו את חיזבאללה במרחבים לבונה, ג'בל בלאט והכפר חולא שבדרום לבנון.

17:15 - משרד החוץ האמריקני: בלינקן ונשיא מצרים שוחחו במאמצים לשחרור חטופים

משרד החוץ האמריקני עדכן כי שר החוץ אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים א-סיסי, ודנו במאמצים לשחרור החטופים שמוחזקים בידי חמאס, ביציבות האזורית, וההגנה מפני מתקפות החות'ים בתימן.

"בלינקן הדגיש בפני א-סיסי את הערכתו למצרים על תפקידה בהגדלת הסיוע ההומניטרי והכנסתו לרצועה, והדגיש את ההתנגדות האמריקנית לטרנספר של פלסטינים וכן את המחויבות למדינה פלסטינית שתעניק ביטחון לפלסטינים וגם לישראלים", נמסר.

17:00 - בניו יורק טיימס מדווחים: 32 מהחטופים בעזה - מתים

במודיעין הישראלי מעריכים שלפחות 32 מתוך 136 החטופים שמוחזקים בשבי חמאס - מתים, כך לפי דיווח בעיתון הניו יורק טיימס האמריקני. ארבעת הקצינים ששוחחו עם העיתון אמרו כי נבחן מידע מודיעני לא מאומת שלפיו 20 חטופים נוספים נהרגו בשבי. בדיווח פורסמה גם התגובה של צה"ל, ולפיה "הצבא פורס את כל המשאבים הזמינים כדי לאתר ולשלוף מידע רב ככל האפשר על החטופים שמוחזקים כיום בידי חמאס".

 16:29 - האזעקות האחרונות בגליל עליון - התרעת שווא 

16:20 - החות'ים מאיימים: כל עוד המלחמה בעזה נמשכת - נגביר את התקיפות

על רקע המתקפות של ארה"ב ובריטניה נגדם, מנהיג החות'ים בתימן מאיים להסלים את המתקפות בים סוף - "אם והמתקפה על עזה לא תיעצר". 

האלוף שמסביר: למה חמאס לא רוצה עסקת חטופים והטעויות של ישראל בניהול המלחמה
האסטרטג שמעריך: זה הסיכוי למלחמה בצפון, וזה מה שיקרה לכלכלה אם תפרוץ
העיתון שבטוח: ישראל מנצחת במלחמה בעזה. אלה הסיבות

16:05 - רקטה שוגרה למרחב מרגליות שבגבול לבנון ללא התרעה, אזעקות הופעלו בגליל העליון

לפחות רקטה אחת שוגרה לעבר מושב מרגליות שבגבול הצפוני, לא דווח על נפגעים או על נזק, ולא הופעלה אזעקה. זמן קצר לאחר מכן, אזעקות הופעלו בכמה יישובים מחשש לחדירת כלי טיס עוין מלבנון, ובהם: קיבוץ דן, שניר, ע'ג'ר, דפנה, הגושרים ושאר ישוב. 

16:00 - באותו הבית - ווסט של האו"ם ותת-מקלע: תיעוד פעילות לוחמי אגוז בח'אן יונס

דובר צה"ל פרסם כי לוחמי יחידת אגוז של עוצבת הקומנדו ביצעו פשיטות רגליות על תשתיות טרור בח'אן יונס, השמידו אותן וחיסלו מחבלים רבים בהיתקלויות. בבית צמוד למקום ההיתקלות מצאו הלוחמים במהלך הסריקות נשק מסוג תת-מקלע בחדר השינה, ובחדר אחר של הבית איתרו ווסט עם הכיתוב "UN" ולצדו סיוע הומניטרי ואוכל משומר. 

14:26 - ניסיון פיגוע בעמדה צבאית סמוכה לשכם, המחבל חוסל

אדם הנחשד כמחבל הגיע כשהוא חמוש לעמדה צבאית סמוכה לשכם וירה לכיוון הלוחמים. כוח צה"ל שפעל במקום הגיב במהירות ונטרל אותו. אין נפגעים לכוחותינו. מדובר בלוחמי מילואים שחתרו למגע ופתחו באש לעבר המחבל - שחוסל.

מדובר צה"ל נמסר כי אמצעי הלחימה שאותרו על המחבל הוחרמו והועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. 

14:22 - דיווח: מתווה אפשרי להפסקת אש בצפון. אלה הפרטים

אחת הסיבות המרכזיות לריכוז הלחימה בין צה"ל לבין חיזבאללה לאורך הגבול בין המדינות היא פעילות סיזיפיות של שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, לצורך הגעה להסדר מחודש שיבטיח רגיעה. עתה, לפי דיווחים בלבנון, עומדת על השולחן הצעה שעשויה להביא להפסקת הלחימה.

לפי המתווה המסתמן, חיזבאללה לא ייסוג אל מעבר לנהר הליטני, כי אם למרחק של כ-10-8 ק"מ מהגבול - ובמקומם יתמקמו כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון. בשלב שני, לאחר שתגיע הרגיעה, בוושינגטון מעוניינים לקדם מגעים לקביעת הגבול היבשתי בין המדינות - כפי שכבר הצליחו להביא גם לקביעת גבול ימי. 

14:00 - תיעוד: מסוק קרב זיהה ירי על לוחמים בח'אן יונס - וחיסל מהאוויר את המחבלים

דובר צה"ל פרסם תיעוד מסיוע אווירי לכוחות הלוחמים בח'אן יונס. המחבלים פתחו באש לעבר כוח גבעתי, ובאותה העת טייסי מסוק הקרב הבחינו במתרחש. הם תקפו את הנקודה בבניין שממנו בוצע הירי - וחיסלו את המחבלים. 

13:07 - אזעקה במשגב עם 

4 רקטות שוגרו במסגרת הירי למשגב עם שבצפון. נשמעו מספר נפילות ללא התרעה ברכס רמים ובמרגליות. 

12:16 - דובר צה"ל: שני חיילים נפצעו קל כתוצאה מהשיגורים מלבנון

מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר מבנה צבאי ששימש את חיזבאללה, במרחב מרווחין שבדרום לבנון. צה"ל תקף בארטילריה בתגובה. בעקבות השיגורים הבוקר משטח לבנון, שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. משפחותיהם עודכנו. 

12:15 - הפלסטינים מדווחים: רכב הותקף במערב ח'אן יונס, 5 הרוגים במקום

12:04 - בלבנון מדווחים: צה"ל תקף באמצעות כטב"ם בכפר מרווחין בדרום המדינה

 11:56 - עימותים בין שוטרים למפגינים שחוסמים משאיות בכרם שלום

מארגני המחאה: "הגענו בדרכים לא דרכים לעצור לחמאס את החמצן". 

11:53 - טילי נ"ט נורו למרגליות, אין נפגעים. צה"ל משיב בארטילריה

10:55 - השר בני גנץ ימסור הצהרה הערב ב-19:00, לאחר שדחה אותה אתמול

10:45 - מחבלים ירו לעבר היישוב מירב בגלבוע, נזק נגרם לבית

בשעה האחרונה מחבלים מהכפר הפלסטיני ג'ילבון פתחו באש על בתי היישוב מירב שבגלבוע, מעבר לקו התפר. נגרם נזק לבית ביישוב, אין נפגעים.

10:37 - משרד הבריאות הפלסטיני: 27,585 פלסטינים נהרגו בעזה ועוד 66,978 נפצעו מאז תחילת המלחמה

10:22 - דיווח ברויטרס: מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים א-סיסי לגבי עסקת חטופים

9:59 - אזעקה בראש הנקרה

מסתמן שמדובר בשיגורים כושלים שלא חצו לשטח ישראל. 

9:13 - דיווח: ישראל הודיעה לאו"ם ולארה"ב - מעוניינים בהמשך פעילות אונר"א
למרות הביקורת הקשה, ישראל מעוניינת שסוכנות אונר"א תמשיך לפעול ברצועת עזה, לפחות עד לסיום המלחמה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". בימים האחרונים ביקרה בוושינגטון משלחה של בכירים ישראלים, כולל קצינים בכירים בצה"ל, נפגשה עם בכירי ממשל בוושינגטון ועם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, והבהירה כי ישראל מעוניינת שסוכנות הסיוע לפליטים תמשיך בתפקידה ההומניטרי ברצועת עזה.

בישראל מעוניינים שהסוכנות המושמצת - שמקיימת קשרים הדוקים מאוד עם חמאס, וכמה מחבריה השתתפו בטבח 7 באוקטובר - תמשיך בתפקידה לסיוע לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. בישראל אומרים כי יש לסיים את פעילות הסוכנות, או לחילופין להביא לשינוי מערכות עמוק בה, רק בסוף המלחמה.

בסוף השבוע פרסמנו כי בצה"ל מתקיים דיון על הפסקת "השחרתה" של אונר"א, אולם בצה"ל הכחישו.

8:40 - מחבל מהג'יהאד שהשתתף בטבח בניר עוז חוסל מהאוויר, כ-80 חשודים בעזה נעצרו

דובר צה"ל פרסם הבוקר כי הכוחות ממשיכים להילחן בח'אן יונס וכן מבצעים פשיטות בצפון הרצועה ובמרכזה. מטוס קרב של חיל האוויר, שנעזר בהכוונה מודיעינית, חיסל מחבל של הג'יהאד האיסלאמי שהשתתף בטבח בקיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר. עוד נמסר כי במסגרת הלחימה ביממה האחרונה, חוסלו עשרות מחבלים, ונעצרו כ-80 חשודים במעורבות בטרור.

8:17 - אזעקה במרגליות שבגליל העליון

זוהה שיגור למרגליות בגליל העליון, הייתה נפילה בשטח פתוח. בצה"ל משיבים אש לאחר הירי.

07:20 - ראשי המועצות מהעוטף ישנו במשרד ראש הממשלה: "לא זזים עד שיבוא"

ראשי המועצות של עוטף עזה הסתגרו וישנו במשרד ראש הממשלה במחאה על קיצוץ במענקים לתושבים - וגם דורשים אישור ביטחוני שניתן לחזור לעוטף. "לא נזוז מכאן עד שיגידו שבטוח לחזור הביתה, דורשים מסמך הבנות ביטחוני", אמרו ראשי המועצות.

07:00 - לפיד על המשא-ומתן להשבת החטופים: "עסקה קשה שלא נאהב"

בראיון לרדיו 103FM, ראש האופוזיציה יאיר לפיד סיפר על פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אמרתי לו 'תוציא את הקיצונים, ואני אכנס', אין אדם אחד במערכת הפוליטית שיכול לומר ששברתי את המילה שלי. אני אכנס במקום הקיצונים כדי לאפשר עסקת שבויים, כי זו החובה העליונה להחזיר אותם הביתה. זו עסקה קשה, עסקה שלא נאהב, אבל זה לא אומר שיש לנו אפשרות מוסרית להשאיר אותם במנהרות חמאס".

05:35 - ספינת משא בריטית נפגעה מכטב"ם בים סוף

מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) דיווח על תקרית כ-57 מילים ימיים ממערב לנמל חודידה בתימן. חברת האבטחה הימית הבריטית אמבריי דיווחה כי ספינת משא בריטית נפגעה מכטב"ם.

04:20 - צבא ארה"ב: תקפנו שני כלי שיט בלתי מאוישים שנשאו חומרי נפץ והיוו איום

פיקוד המרכז של ארה"ב הודיע כי כוחות של הצבא האמריקאי תקפו שני כלי שיט בלתי מאוישים של המורדים החות'ים, סמוך לחופי תימן. לפי ההודעה, הפעולה בוצעה מתוך "הגנה עצמית", וכלי השיט שהותקפו נשאו חומרי נפץ והיוו "איום מיידי לספינות באזור".

02:00 - הבית הלבן: ביידן יתנגד להצעת חוק שתאשר סיוע לישראל בלבד

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי לא יתמוך בהצעת חוק להעברת סיוע לישראל בלבד, ואף יטיל עליה וטו אם תגיע לשולחנו - כך מסרו בבית הלבן. ממשל ביידן מעוניין להעביר את הסיוע כחבילה אחת שתכלול את ישראל, אוקראינה וטייוואן וכן מימון תוכנית ההגירה להגנה על גדר הגבול הדרומית במדינה מפני הגירה בלתי חוקית. לאחר שההסכמות פוצצו, ונעצרה העברת חבילת הסיוע, הודיעו הרפובליקנים כי יעבירו חוק לפיצול החבילה והעברת הסיוע לישראל בלבד, בעוד בסנאט הגיעו להסכמות על תוכנית מימון חדשה.

21:04 - שר החוץ בלינקן נועד עם יורש העצר הסעודי

שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, פגש את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בביקורו בריאד. לפי דובר משרד החוץ, בלינקן הדגיש את חשיבות הסיוע הומניטרי לעזה ואת המאמץ למנוע את התרחבות העימות. "השניים דנו על התיאום האזורי כדי להגיע להפסקת המלחמה בעזה ולהבטיח שלום לישראלים ולפלסטינים, הצורך להבטיח שגשוג באזור ושיתוף-הפעולה בין ארה"ב לסעודיה", נכתב.

20:42 - דובר צה"ל בערבית חשף: "הכוחות מצאו את ספר השורא - שקובע שאת כולם אפשר לתקוף"

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: ספר הפתוות (פסקי ההלכה) של מועצת השורא בחמאס, שכוחות צה"ל איתרו במהלך תמרון קרקעי בח'אן יונס, קובע כי בעיני חמאס "אין הבדל בין גברים, נשים, זקנים וצעירים - את כולם אפשר לתקוף". 

"הספר שהופץ למחבלי הארגון מאגד פסוקי הלכה והנחיות כיצד עליהם לפעול ולהתייחס לאויב, לחטופים, ומתי מותר להם להרוג", ציין אדרעי.

19:18 - גלנט בהצהרה: "סינוואר במנוסה, עובר ממסתור למסתור"

שר הביטחון יואב גלנט נשא הצהרה הערב במסיבת עיתונאים ואמר: "מוכח שוב ושוב שחמאס מבין רק כוח. הוא מחפש שקט. אותם אלה שיצאו לרצוח, מחפשים מקלט ודרך לשמור את חייהם. הנהגת חמאס - ויחיא סינוואר בראשה - נמצאת במנוסה מכוח צה"ל".

"סינוואר עובר ממסתור למסתור, ובימים האחרונים לוחמי צה"ל מצאו מקומות שבהם שהה לאחרונה", הוסיף גלנט. "סינוואר לא מנהל את המערכה, לא מפקד על הכוחות, והוא עסוק בהישרדותו האישית. סינוואר הפך מראש החמאס למחבל נמלט".

 שר הביטחון ביקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה, וקרא לחבריו לממשלה לשמור על אחדות: "ההישג הצבאי כרוך במעשה מדיני. בסיום המלחמה חמאס לא ישלוט בעזה, לא תתקיים שליטה אזרחית-צבאית בעזה. זו העת לקבל החלטות נכונות, כדי לאפשר יציאה אל מרחב חדש שבמהלכו ניתן יהיה להרחיב את מעגל השלום. חובתנו לקיים אחדות ושותפות מדינית ופוליטית. אני קורא לחבריי בממשלה - הדקו את השותפות. חייבים לקחת דוגמה מלוחמי צה"ל".

בהמשך גלנט גם עקץ את השר איתמר בן גביר: "הוא לא חלק מההנהגה שמקבלת את ההחלטות", אמר. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12