הטלטלה הצבאית של זלנסקי קושרת אותו לביצועים בשדה הקרב

ההחלטה להחליף את הגנרל העליון הפופולרי באוקראינה מגיעה כאשר הצבא נאבק לעצור את הכוחות הרוסיים

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

החלטתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי להחליף את הגנרל העליון שלו בשבוע שעבר הייתה, ללא ספק, ההחלטה המשמעותית ביותר שלו מאז שבחר להישאר בקייב, במקום לברוח בימים הראשונים של פלישת רוסיה.

בעקבות המלחמה באוקראינה: צבא ארה"ב עוצר את פרויקט הדגל שלו
WSJ | בעיה בגודל 30 מיליארד דולר: איך אוקראינה יכולה להמשיך להילחם בלי סיוע זר
באירופה מזהירים בגלוי את הציבור: מלחמה בדרך, גיוס חובה אפשרי

לאחר שבועות של ספקולציות, פיטר זלנסקי את הגנרל ולרי זלוז'ני מתפקיד המפקד העליון של הכוחות המזוינים, בטלטלה המשמעותית ביותר של הנהגת המדינה במשך כמעט שנתיים של מלחמה.

המהלך נועד להניע מחדש את המאמץ המלחמתי של המדינה, אמר זלנסקי, בעוד הכוחות האוקראינים נאבקים לעמוד בקו מול רוסיה. אבל החלפת דמות פופולרית כמו זלוז'ני באל"ם גנרל אולכסנדר סירסקי, הנראה כמקורב יותר לנשיא, תכבול את זלנסקי בצורה הדוקה יותר להחלטות בשדה הקרב, ותגרום לו להיות אחראי יותר לכל כישלון, כך אמרו אנליסטים.

"זלנסקי לקח אחריות על הכל עכשיו - הן בצד המדיני והן בצבאי", אמר האנליסט הפוליטי האוקראיני העצמאי מיקולה דייווידיוק.

זלנסקי מינה סגן שר הגנה לשעבר שיחליף את סירסקי כמפקד כוחות היבשה של אוקראינה ביום ראשון, לאחר שהחליט על חמישה מינויים צבאיים בכירים כדי להרכיב את הצוות החדש שלו.

זהו רגע טעון עבור השחקן שהפך לפוליטיקאי, אשר גייס את האומה להתנגד למתקפה של רוסיה לפני כמעט שנתיים, וזכה לשבחים ולסיוע של מיליארדי דולרים מהמערב. לאחר שהצליחה להדוף את הניסיון הראשוני של רוסיה לכבוש את קייב ולאחר מכן לבטל את חלק מההישגים של מוסקבה, זלנסקי ושאר מנהיגי המלחמה של אוקראינה ראו ימים קשים אף יותר ב-2023.

הכישלון לפרוץ את ההגנות הרוסיות במתקפת נגד קשה בקיץ האחרון יצר לחץ על זלנסקי, כאשר משלוחים של ציוד צבאי מבעלי ברית מערביים החלו לקרטע. לאורך הקווים הקדמיים, הכוחות האוקראיניים מתמודדים כעת עם מחסור חריף בתחמושת, בעוד הקונגרס מתעכב עם חבילת סיוע של 60 מיליארד דולר, ורוסיה מנצלת זאת כדי להשיג התקדמות בכמה מקומות.

ברחובות בירת אוקראינה, חלק מהאזרחים קיבלו את מהלך ההדחה של זלוז'ני בבהלה. אולהה ונדיקטובה, בת 36, תיארה זאת כ"החלטה הגרועה ביותר" שהתקבלה על־ידי הנהגת אוקראינה.

רמטכ''ל אוקראינה היוצא, ולרי זלוז'ני / צילום: ap, Kaniuka Ruslan/ABACAPRESS
 רמטכ''ל אוקראינה היוצא, ולרי זלוז'ני / צילום: ap, Kaniuka Ruslan/ABACAPRESS

קבוצה קטנה של אנשים התאספה בכיכר העצמאות של קייב ביום שישי במחאה על החלטתו של זלנסקי, תוך קריאה להדחתו.

בעוד שכמה חיילים היו מאוכזבים, הם אמרו שהשינוי במנהיגות לא ישנה את המצב שהם מתמודדים איתו בשדה הקרב. סמל בן 31 אמר שהוא חש הלם וכעס על סילוקו של זלוז'ני, אותו ציין כסיבה להחלטתו להצטרף לכוחות המזוינים. פיטוריו של זלוז'ני הגיעו לאחר חודשים של ספקולציות על המתיחות בין זלנסקי לזלוז'ני, שזוכה לפופולריות עצומה בקרב הצבא והציבור הרחב.

"זלנסקי רוצה להיות כוכב גדול - וכאן יש לנו עוד 'כוכב זורח'"

החיכוכים גדלו כאשר יעדים פוליטיים החלו להתנגש יותר ויותר עם מציאות המלחמה. בעוד שזלנסקי ביקש להישאר אופטימי, זלוז'ני צייר תמונה קודרת יותר של סיכוייה של אוקראינה. במאמר לאקונומיסט בעקבות מתקפת הנגד הכושלת של אוקראינה בשנה שעברה, תיאר זלוז'ני את המלחמה כמבוי סתום, ואמר כי יהיה צורך בשדרוג משמעותי של היכולות הצבאיות של המדינה כדי להשיג הישגים נוספים נגד רוסיה. זלנסקי נזף בו בפומבי על הערכה זו והטיל ספק בקריאתו לגייס עוד מאות אלפי חיילים - מהלך שיהיה לא פופולרי מבחינה פוליטית.

זלוז'ני ענה בפרסום ב-CNN ואמר שזו אחריותה של הממשלה לגייס אנשי צבא. אבל הטון של זלנסקי השתנה באופן ניכר ביום חמישי, כשהודיע ​​על הפיטורים בהודעה מוסרטת ואמר שנדרשים שינויים דחופים כדי לחזק את הצבא. רבות מהבעיות שהוא ציטט, כולל המחסור בסיוע מערבי ובכוח אדם, לא יכולות להיפתר על־ידי המפקד העליון; אבל המינוי של סירסקי עשוי לעזור להביא לשיתופי פעולה יעילים יותר.

"במדינה שנמצאת במלחמה, הנשיא צריך להיצמד למפקד הצבאי העליון", אמר צ'ארלס קופצ'אן, עמית בכיר במועצה ליחסי חוץ, צוות חשיבה היושב בוושינגטון הבירה. "לפי המידע שאספנו, לא הייתה הרבה אינטראקציה בין זלנסקי לזלוז'ני וזה לא טוב בזמן מלחמה".

בעוד שזלוז'ני מעולם לא הביע שאיפות פוליטיות בפומבי, אנליסטים אומרים שזלנסקי כנראה הרגיש מאוים מהפופולריות של הגנרל. סקר שנערך בדצמבר מצא שהאמון בנשיא ירד ל-62%, בעוד שזלוז'ני שמר על אמון של 88% מהאוקראינים.

זלוז'ני וזלנסקי בימים טובים יותר / צילום: מטעם מזכירות ממשלת אוקראינה
 זלוז'ני וזלנסקי בימים טובים יותר / צילום: מטעם מזכירות ממשלת אוקראינה

"שני גברים בעלי אישיות מורכבת שעומדים זה לצד זה במשך שנתיים זה קשה, במיוחד מכיוון שזלנסקי הוא אמן", אמר חבר פרלמנט האופוזיציה האוקראינית אולקסי הונצ'רנקו. "[זלנסקי] רוצה להיות כוכב גדול - כמו כל שחקן - וכאן יש לנו עוד כוכב זורח".

מיכאילו פודוליאק, יועצו של זלנסקי, אמר ששינוי נחוץ כדי למנוע קיפאון בחזית שישפיע לרעה על מצב הרוח הציבורי. לדבריו, ההחלטה להסיר את זלוז'ני נבעה מהצורך לבדוק טקטיקות שלא הצליחו להשיג פריצת דרך כלשהי בשנה שעברה.

בקו החזית, כמה חיילים היו יותר אופטימיים. "מה בדיוק ישתנה עבורי מעכשיו, כשיהיה מפקד אחר? ממש כלום", אמר מקסים סקובנקו מחטיבת התקיפה העצמאית החמישית. "אני רואה איפה האויב נמצא. אני יודע מה לעשות איתו".