וולודימיר זלנסקי פיטר את רמטכ"ל אוקראינה: זה האיש שיחליף אותו

הרמטכ"ל היוצא, ולרי זלוז'ני, ספג ביקורת קשה על היעדר ההתקדמות במתקפות הנגד מול רוסיה • מי שיחליף אותו הוא אולכסנדר סירסקי, שכיהן כראש זרוע היבשה ולאחר פלישת רוסיה פיקד על משימת ההגנה על קייב

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע היום (ה') על פיטוריו של רמטכ"ל הצבא, ולרי זלוז'ני, שכיהן בתפקידו מאז 2021 ולאורך כל תקופת המלחמה עם רוסיה עד היום. "אני מודה לגנרל זלוז'ני על שנתיים של הגנה", מסר זלנסקי. "אני מודה על כל ניצחון שהשגנו יחד ומודה לכל הלוחמים האוקראינים שנושאים בגבורה הזו על עצמם". 

בדרך לישראל נשאל מזכיר המדינה האמריקאי שאלה קשה. כך הוא השיב
עסקת ענק בסך 22 מיליארד דולר: אבו דאבי מעוניינת לרכוש אדמות ממצרים

עם זאת, זלנסקי ציין כי לתפיסתו נדרשים שינויים בצבא ואף "שינויים דחופים", כפי שהגדיר. "הצעתי לגנרל זלוז'ני להמשיך יחד בצוות של המדינה האוקראינית. אהיה אסיר תודה להסכמתו". ספק גדול אם זלוז'ני שספג ביקורת קשה על היעדר ההתקדמות במתקפות הנגד מול רוסיה ייעתר לבקשה. בד בבד, "דם רע" זרם בין השניים משום שהרמטכ"ל נתפס כאיום פוליטי עתידי על זלנסקי. 

מי שיחליף את זלוז'ני הוא אולכסנדר סירסקי, שמבוגר ממנו בכשמונה שנים ואת הקריירה שלו החל עוד בשנת 1987 בשורות הצבא הסובייטי. בתפקידיו האחרונים, בין השאר, הוא כיהן כראש זרוע היבשה ולאחר פלישת רוסיה בפברואר 2022 פיקד על משימת ההגנה על קייב. הוא גרף שבחים גם בתור מפקד מתקפת התגובה בחרקיב בספטמבר, כשבתווך קיבל את עיטור גיבור אוקראינה. בחודשים האחרונים הוא המשיך למלא תפקידים בחזית, שם שימש כמפקד כוחות החזית המזרחית. 

בלם את ההתקדמות הרוסית

אולם, מפקד הצבא כולו שהיה אמון על ההישג של בלימת רוסיה ואף פגיעה בה היה הרמטכ"ל המודח זלוז'ני. הוא הצליח עם ציוד צבאי מועט מאוד לבלום את ההתקדמות הרוסית, כולל במרחב קייב - ואף היה "המוח" מאחורי מתקפת הנגד המוצלחת מאוד של סוף שנת 2022. על כל אלו הוא זכה להערכה רבה מוושינגטון ככלל וממזכיר ההגנה לויד בפרט, כולל בתקופה האחרונה שבה המלחמה באוקראינה קיבלה תפנית של מלחמת חפירות.

סירסקי שינסה לשבור את הסטטוס־קוו, צפוי להתמודד גם עם זלנסקי, שצפוי להיות מעורב אף יותר בניהול הטקטי של המלחמה. הנשיא שלח מסר כבר היום כשציין כי יהיה פיקוד כללי חדש בצבא אוקראינה. הוא ציין כי שוחח עם חמישה קצינים שונים, ושוקל את שיבוצם בהנהגה הצבאית. כלומר, שלח לסירסקי מסר ברור כי בכוונתו לשלוט על כל שדרת הפיקוד הבכירה בצבא. "2024 יכולה להיות מוצלחת עבור אוקראינה רק אם יבוצעו בה שינויים מועילים בבסיס ההגנה שלנו, בכוחות הצבאיים של אוקראינה", סיכם זלנסקי.