עסקת ענק בסך 22 מיליארד דולר: אבו דאבי מעוניינת לרכוש אדמות ממצרים

במסגרת העסקה המסתמנת, קונסורציום מאבו דאבי ירכוש 180 מיליון מ"ר באזור ראס אל־חכמה, שנמצא לחופי הים התיכון, ויפתח אותו עם שותפים מקומיים • לא מן הנמנע שמדובר בניסיון אמירותי להשיג דריסת רגל ימית ואף צבאית בים התיכון

נשיא מצרים א־סיסי מקבל את פניו של נשיא האמירויות מוחמד בין זאיד במצרים, 2023 / צילום: Reuters, UAE Presidential Court
נשיא מצרים א־סיסי מקבל את פניו של נשיא האמירויות מוחמד בין זאיד במצרים, 2023 / צילום: Reuters, UAE Presidential Court

מצרים, תחת משטר א־סיסי, נמצאת במלכוד כלכלי יוצא דופן, שכולל חוב עצום, דירוג אשראי בעייתי, ומטבע שנשחק יותר ויותר - כאשר לכל זאת, התווספה הפגיעה הכלכלית האנושה בשל השפעות החות'ים על הים האדום ותעלת סואץ. עם זאת, כעת, לפי דיווח בבלומברג, נבחנת עסקה בסך כ־22 מיליארד דולר, לפיה קונסורציום מאבו דאבי ירכוש 180 מיליון מ"ר באזור ראס אל־חכמה, שנמצא לחופי הים התיכון, ויפתח אותו עם שותפים מקומיים.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | מצרים רוכשת מל"טים מטורקיה, ופוטין שולח מהנדסי טילים למעצר
ניתוח גלובס | המדינה ששואפת להחליף את קטר כשחקנית מרכזית ברצועת עזה
התוכנית החדשה של בן סלמאן למשוך תיירים: הקמת מלון מפואר בתוך רכבת

המתחם המיועד נמצא כ־350 ק"מ צפונית־מערבית לקהיר. בראיון לרשת CNBC, מסר חוסאם חייבה, ראש הרשות הלאומית להשקעות, כי חתימה על ההסכם שיזרים מטבע זר לשוק המצרי צפוי להתרחש בקרוב. הוא לא ציין את זהות החברות או הרשויות שמעורבות בנושא. גורמים שמעורים בפרטים מסרו לבלומברג כי מצרים תשמור על בעלות של כ־20% מהשטח במסגרת העסקה המסתמנת, באמצעות קבוצת טלעת מוסטפה, יחד עם כמה חברות לאומיות.

המחיר הממוצע לאדמות בחוף הצפוני של מצרים, יעד תיירותי מרכזי בעונת הקיץ, עומד על כ־120-100 דולר למ"ר. עם זאת, לו המחיר הזה היה מועתק להיקף השטח המסתמן, אז המחיר היה כ־18 מיליארד דולר. אולם, לא מן הנמנע כי נשיא מצרים, עבד אל־פתאח א־סיסי, מקבל את אותו המחיר מידידו מנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, בשל הלחץ הכבד להשיג מטבע זר.

לא העסקה הגדולה הראשונה של האמירויות עם המצרים

העסקה האמירותית־מצרית המסתמנת אינה חסרת תקדים בהיבט רכישה או חכירת אדמות מהמצרים. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות חכרו בשנים האחרונות כ־383 אלף דונם באזור הנילוס לטובת פיתוח חקלאות, והבאת התוצרת לשוק המקומי שלהן. ההבדל הוא שראס אל־חכמה הוא אזור חופי, כאשר לא מן הנמנע כי מדובר בניסיון אמירותי להשיג דריסת רגל ימית ואף צבאית בים התיכון - במודל שמזכיר נמלים ובסיסים שפיתחה באזור קרן אפריקה.

מעבר לכך, כבר ב־2022, הפקידה איחוד האמירויות כ־5 מיליארד דולר בבנק המרכזי של מצרים, וקרן העושר ADQ רכשה כ־18% מבנק המסחר הבין־לאומי של מצרים. אותה קרן גם השקיעה מאות מיליוני דולרים בחברות קידוחים, במפעלים פטרוכימייים ובחברות טבק מצריות.