מתחילת המלחמה: צניחה ביבוא הסחורות לישראל

לפי נתוני הלמ"ס, היבוא צנח ב-19% בחישוב שנתי בין נובמבר לינואר • יצוא הסחורות טיפס באותה התקופה ב-4%, בעיקר בזכות יצוא "טכנולוגיה מעורבת עילית"

מכולות בנמל חיפה. ירידה חדה ביבוא לישראל / צילום: שלומי יוסף
מכולות בנמל חיפה. ירידה חדה ביבוא לישראל / צילום: שלומי יוסף

יבוא הסחורות צנח ב-19% בחישוב שנתי בין נובמבר 2023 לינואר 2024. כך על פי נתוני המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). לעומת זאת, באותה התקופה נרשמה עלייה של 4% בחישוב שנתי ביצוא סחורות. סך הכל בשנת 2023, יצוא הסחורות עלה ב-14%, ויבוא הסחורות ירד בשיעור זהה של 14%.

ניתוח | תקנות הנשק המקלות של השר בן גביר חשפו את חולשת רשות הפיקוח החדשה
ב־150 מיליון שקל: הרכש המשמעותי של משרד הביטחון  

עיקר העלייה ביצוא נובעת מיצוא "טכנולוגיה מעורבת עילית", שעלה ב-13% בחישוב שנתי בין נובמבר לינואר, אחרי עלייה נוספת של 9% באוגוסט-אוקטובר. קטגוריה זאת כוללת את התעשייה הבטחונית, אך על פי מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים נתנאל היימן "גידול ביצוא התעשייה הביטחונית עדיין לא מופיע בנתונים. התעשייה הביטחונית מאופיינת בחוזים ארוכי טווח, ובמעורבות מדינית, שלוקח לה זמן להבשיל". 

יצוא תעשייתי של טכנולוגיה עילית (הייטק), כמו תרופות ומחשבים - ירד ב-14% בניגוד למגמה. מוצרי תעשיה מסורתית עלה מעט.

היימן מוסיף ש"בשנת 2023 רשם היצוא התעשייתי התכווצות ריאלית בשיעור של כ-7% לעומת שנת 2022, הנגזרת מנסיגה ריאלית ביצוא כלל קבוצת ענפי התעשייה, כאשר הירידות המשמעותיות ביותר נרשמו ביצוא של תעשיית הכימיה דוגמת דשנים ותרופות. עם זאת, חשוב לציין שממוצע היצוא החודשי בשנת 2023 עדיין גבוה מכל השנים שקדמו ל-2022".

צניחה ביבוא

היבוא, לעומת זאת, הצטמצם משמעותית: יבוא חומרי הגלם ירד ב-13%, יבוא מוצרי השקעה (כמו מכונות, ציוד ורכב תעשייתי) צנח ב-28%. גם יבוא מוצרי הצריכה ירד בלא פחות מ-19%. כל זאת בחישוב שנתי בין נובמבר לינואר האחרון. על פי היימן "מגמת הירידה ביבוא החלה עוד לפני חודש אוקטובר ומשקפת את השפעות ההתמתנות בצמיחה העולמית והמקומית, לאור ההשפעה של הצינון שכפו הבנקים המרכזיים על הצמיחה, במטרה להילחם באינפלציה. חלק גדול מהירידה ביבוא נובע מקיטון ביבוא חומרי גלם המשמשים ליצור מוצרים ליצוא ולשוק המקומי. בנוסף הירידה ביבוא מוצרי צריכה מצביעה על גם היא על השפעות הפגיעה ב'תחושת העושר' של הצרכנים".

בנוסף, נמל אילת כרגע מושבת בפועל בשל מתקפות החות'ים על ספינות הסוחר העוברות דרך באב אל מנדב בדרכן לתעלת סואץ, אך יבוא הסחורות לישראל נמצא בירידה מתמשכת מאז שהגיע לשיא באמצע 2022. על פי נתוני בנק ישראל, הצריכה הישראלית מתאוששת, אך עדיין נמוכה מאשר טרם המלחמה.