בגלל תשתיות רעועות: דרום אפריקה פספסה הזדמנות ענק במשבר בים האדום

תקיפות החות'ים גרמו לספינות הסחר לשנות את מסלולן, ולעבור דרך דרום אפריקה • השינוי יכול היה להכניס למדינה מיליארדים, אלא שההזנחה המתמשכת של נמליה מבריחה את החברות העולמיות

נמל דרבן בדרום אפריקה / צילום: Shutterstock
נמל דרבן בדרום אפריקה / צילום: Shutterstock

עשרות חברות ספנות ומדינות במערב ובמזרח התיכון נפגעו כלכלית מהמשבר שגרמו המורדים החות'ים בים האדום. אולם, מדינה אחת דווקא הייתה יכולה להרוויח מאותו משבר, שגרם לספינות לשנות את מסלולן - ממעבר דרך תעלת סואץ, למעבר דרך כף התקווה הטובה. המדינה הזו היא כמובן דרום אפריקה, שדרך המים הכלכליים שלה עוברים בתקופה האחרונה הספינות שעושות את דרכן לאירופה, אולם נמליה הכושלים מונעים ממנה מלמנף את המצב לטובתה.

מבוכה לטורקיה: איש דאעש עבד בכור גרעיני תחת זהות מזויפת 
דרום אפריקה בפנייה חדשה נגד ישראל בהאג וההימור של ביידן עם סעודיה 

הסיבה לפספוס ההזדמנות בדרום אפריקה היא ההזנחה המתמשכת של פיתוח הנמלים שלה. ממדד תפוקת הנמלים של הבנק העולמי לשנת 2022 עולה כי בתחתית הטבלה נמצאים הנמלים במדינה: קייפ טאון (במקום 344 - מתוך 348 סה"כ), דרבן (341), ונגקורה (338). אולם, לא מדובר רק בבעיה של דרום אפריקה אלא של היבשת כולה, שהרי גם נמלי לואנדה באנגולה (337), אביג'אן בחוף השנהב (333) ונוקאצ'וט במאוריטניה (331), רחוקים מלהרשים.

התשתיות הרעועות של נמלים אלו ואחרים מונעות מהם הכנסה בלתי מבוטלת מהתגברות התנועה בכף התקווה הטובה. בחודש ינואר האחרון זינקה התנועה בכף התקווה הטובה ב־168% - מ־77 ל־206 ספינות ביום - כך לפי חברת הניתוח הימי "דראורי". אותן ספינות לוקחות בחשבון כי משמעות ההתרחקות מהים האדום היא תוספת של כמיליון דולר לכל כיוון, כשרוב הכסף נובע מצריכת הדלק המוגברת והממושכת יותר בשל התארכות המסע, הים הפתוח ומזג האוויר הסוער ששורר באזור מרבית ימות השנה.

אולם, חברות הספנות בוחרות שלא לעגון בנמלי דרום אפריקה לצורך תדלוק, בעיקר בשל מצבם הירוד. הדובר של ענקית הספנות הדנית מארסק למשל מסר לרויטרס כי החברה משתדלת ככל הניתן לתדלק בנמלי המוצא והיעד בלבד. "במקרה שיש צורך בהצטיידות, אזי יתקבלו החלטות כאשר ואלוויס ביי (נמיביה) או פורט לואיס (מאוריציוס) הן האפשרויות המועדפות".

תורים חסרי תקדים

הכישלונות הדרום אפריקאים בתחום הנמלים עולים כסף, והרבה. לפי הערכות, כשלים בתחום הנמלים והרכבות של דרום אפריקה עולים למדינה כ־19 מיליארד דולר בשנה. חברת "טרנסנט" הלאומית, שמפעילה שבעה נמלים ורכבות משא במדינה, סיימה את 2023 עם הפסדים בסך 300 מיליון דולר.

מקור ההפסדים האלו הוא מהזנחה ממשלתית מתמשכת של התשתיות במדינה ככלל, והנמלים בפרט. בין השאר, בדרום אפריקה במשך השנים לא דאגו לשדרוגים טכנולוגיים נדרשים לנמלים הקיימים, וכן לא דאגו להרחיב את הנמלים ולהקים נוספים שיספיקו לתת מענה לתנועת השיט המתגברת.

דברים אלו בין היתר פוגעים אנושות ביכולות התפקוד של הנמלים במדינה. לאחר שאוניית "גלקסי לידר" נחטפה בים האדום ב־19 בנובמבר, למשל, בעולם הספנות הדרום אפריקאי התרכזו בתורים חסרי התקדים שהצטברו בנמלים. באותו השבוע הגיע התור בדרבן, נמל המכולות הגדול במרחב, ל־79 ספינות (כ־61 אלף מכולות) ביום. טרנסנט ניסתה להסביר את משך ההמתנה לפריקה בנמל, שהתארך פי שלושה עד ארבעה, במזג האוויר הבעייתי ובמחסור בציוד. אולם, במקביל לתורים בנמל זה הצטברו גם התורים גם בנמלי נגקורה וגקברהה ל־46 אלף מכולות.

התורים הללו הובילו ענקיות ספנות כמו מארסק, MSC ו־CMA CGM לגבות אגרות גודש בסך כ־200־400 דולר למכולה עבור דרום אפריקה. ההתייקרות הזו עשויה ללוות את המדינה במשך תקופה, שכן אין ציפייה שהמצב בנמליה ישתפר עד אמצע השנה הבאה.

כישלון של מיליארדים

חוסר היעילות של הנמלים בדרום אפריקה לא בא לידי ביטוי רק ברציפים עצמם. מכרות הפחם של המדינה בעלת העתודות הגדולות ביותר ביבשת, הובילו בשנה שעברה היקף שיא של סחורות לנמלים. לכאורה, זה נשמע כמו הישג, אך לא כך הם פני הדברים. בעקבות צמצום היקף מסילות הברזל, מחסור בציוד ושחיתות שנוגעת לטרנסנט שאמונה על רכבות המשא, עברו המכרות להשתמש במשאיות. אלא, שהכבישים לנמלים לא מיועדים לעמוד בהיקפי משאיות שכאלו - מה שמוביל לעיכובים.

ההשלכות של אותם פקקי תנועה הן עצומות, משום שאסיה היא הצרכנית העיקרית של הפחם הדרום אפריקאי (79%), כשהודו מובילה עם כ־19.7 מיליון טונות ב־2023. בצל השלכות מלחמת רוסיה־אוקראינה והשאיפה לאפס פליטות פחמן נטו, אירופה הפחיתה את היקף יבוא הפחם מדרום אפריקה ב־57% - אך עדיין ייבאה כ־6.1 מיליון טונות.

"הובלת מטענים בתפזורת ברכבת היא הרבה יותר כלכלית ובטוחה", אמר מזילה מת'נג'אנה, ראש מועצת המינרלים של דרום אפריקה, לסוכנות הידיעות בלומברג. "שימוש במשאיות אמור להיות המוצא האחרון".

הכישלון בתחום הנמלים ורכבות המשא שמיוחס, כמובן, לחברת טרנסנט הלאומית, עלה לדרום אפריקה בין השנים 2010־2023 לפחות כ־26.7 מיליארד דולר. על כן, נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה הכריז בשנה שעברה על תוכנית שכוללת הפרטת סמכויות מחברת טרנסנט. "אנחנו מאמינים כי הפעולה הזו תהפוך את טרנסנט לגוף הרבה יותר מצליח", הסביר מת'נג'אנה.