כך מתכוון ג'ף בזוס לחסוך 600 מיליון דולר מס על מכירת מניות באמזון

משני דיווחים שהועברו בימים האחרונים ל-SEC, יו"ר אמזון מכר בתוך ימים ספורים מניות של ענקית הטכנולוגיה בתמורה ל־4.1 מיליארד דולר • בשנה האחרונה מניית אמזון עלתה בכמעט 70% וכעת נמצאת סביב רמות שיא כל הזמנים שנקבע ב-2021

ג'ף בזוס, מייסד ויו''ר אמזון / צילום: ap, John Locher
ג'ף בזוס, מייסד ויו''ר אמזון / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון, מכר בתוך ימים ספורים מניות של ענקית הטכנולוגיה בתמורה ל־4.1 מיליארד דולר, כך עולה משני דיווחים שהועברו בימים האחרונים לרשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC). לפי הדיווחים, המכירות בוצעו במשך ארבעה ימי מסחר בוול סטריט, ובמחירים שנעו בין 169.7־174.8 דולר למניה. המניות נמכרו במסגרת תוכנית מכירה עיוורת שבזוס אימץ בשנה שעברה, כלומר מכירת המניות מתבצעת במועדים ובהיקפים שנקבעו מראש, והמוכר אינו יכול לתזמן אותה על פי מחיר המניה בשוק.

השווי קפץ פי 5 ביום: החברה הקטנה מהרצליה שעשתה סנסציה בוול סטריט
פריון הייתה אחת הישראליות המבטיחות בנאסד"ק. אז למה המניה צונחת?

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, מזכיר שבזוס כבר מכר מניות בשנים עברו לאחר עלייה במחיר המניה. "כבר בתחילת פברואר אמזון דיווחה שבזוס מתכנן למכור עד סוף השנה 50 מיליון מניות, שהשווי הנוכחי שלהן הוא כ־8.5 מיליארד דולר", הוא אומר. "לשם הפרספקטיבה, בזוס מחזיק מניות בשווי כולל של כ־170 מיליארד דולר, כלומר אם יגיע ליעד הוא ימכור כ־5% מההחזקה שלו".

בשנה האחרונה מניית אמזון עלתה בכמעט 70% וכעת נמצאת סביב רמות שיא כל הזמנים של 2021. "נראה שהזינוק האחרון במניה הוא סיבה טובה למכור", אומר אורגד. "יש עוד מייסדים ומנכ"לים שמנצלים את הזינוק במניות כדי להנזיל את עצמם, ביניהם מארק בניוף מ־salesforce ומארק צוקרברג ממטא. בזוס לא דיווח למה הוא מוכר את המניות, זה יכול להיות מסיבות של פילנתרופיה או רצון להשקיע במיזמים אחרים, הוא כבר לא פעיל ברמה היומיומית בחברה". בנוסף, על רקע הירידות במניה בימים האחרונים (3.5% מתחילת השבוע), היא הידרדרה ברשימת החברות הגדולות בוול סטריט למקום החמישי (1.75 טריליון דולר שווי). את המקום הרביעי תפסה אנבידיה (1.78 טריליון דולר).

במקביל פורסם השבוע כי בזוס הודיע לאחרונה על כוונתו לעבור מסיאטל (וושינגטון) למיאמי (פלורידה) לאחר 30 שנה בסיאטל. ב־CNBC קשרו את המעבר למכירת המניות והם מציינים שבוושינגטון יש מס רווחי הון חדש של 7% על מכירת ניירות ערך בהיקף של מעל 250 אלף דולר, ואילו בפלורידה אין מס דומה. לכן, מכירת מניות בהיקף 4.1 מיליארד דולר חסכה לו מס של מעל 280 מיליון דולר, וכלל המכירה המתוכננת לשנה הקרובה כלל המניות שהוא מתכנן כשהוא מתגורר בפלורידה תחסוך לו 610 מיליון דולר.

בזוס החזיק בסוף 2023 ב־11.5% מהון המניות של אמזון, בעל המניות הגדול בחברה. לאחר מכירת המניות בימים האחרונים, הוא צפוי לרדת להחזקה של כ־9.5%. במשך השנתיים האחרונות, בזוס לא מכר מניות אמזון אך ההחזקה שלו ירדה, משום שלאורך התקופה תרם מספר פעמים רב מניות לארגונים ללא כוונת רווח.