התחמושת אוזלת באוקראינה ורץ המרתון הגדול של כל הזמנים נהרג

בעוד התחמושת במחסני אוקראינה אוזלת, הצליחה המדינה להטביע עוד ספינת מלחמה רוסית • אינדונזיה, הדמוקרטיה המוסלמית הגדולה בעולם, בוחרת נשיא • ראש ממשלת הודו פותח את בית המקדש ההינדואי הגדול במזרח התיכון, וקניה מתאבלת על רץ המרתון הגדול ביותר של כל הזמנים, שנהרג בתאונת דרכים

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1התחמושת אוזלת

אנחה בקעה השבוע מאוקראינה, על סף יום השנה השני לפלישת רוסיה. מפקד עליון חדש של הצבא הודה שאנשיו מתקשים להגן על עמדותיהם, ואפשר שהצבא ייאלץ לוותר על שתי ערים קטנות. הן אמנם היו לעיי הריסות, אבל לשליטה בהן נועדה חשיבות סמלית.

אוקראינה משתרכת מאחור, ורוסיה הופכת לכלכלת מלחמה
ניתוח | כל המדינות שמסרבות למכור נשק לישראל 

מצבה של אוקראינה מחמיר בייחוד לנוכח הקיפאון הפוליטי בקונגרס בוושינגטון, המעכב 61 מיליארד דולר שהבטיח ממשל ביידן. הסנאט הצביע השבוע לטובת העסקה, אבל בית הנבחרים מסרב אפילו לשקול אותה. לפי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, התחמושת במחסני אוקראינה אוזלת, ופוחתת היכולת להתגונן מפני הכטב"מים האיראניים בשירות רוסיה.

קצת חדשות טובות לאוקראינה הגיעו מן הים השחור. היא הצליחה כנראה להטביע עוד ספינת מלחמה רוסית. שילוב של כטב"מים ושל טילי ים (מתוצרת בריטית) הטביע, לפי האוקראינים, 25 כלי שיט רוסיים מאז פרוץ המלחמה.

2מגלמים, מגלמים

"השווקים מגלמים" הוא צירוף המילים המרגיע ביותר של זמננו. נובעים ממנו ידענות, כובד־ראש ובעיקר התנהגות חזויה בתגובה על מאורעות לא חזויים, אם זה בכלל ייתכן.

השווקים מגלמים את האינפלציה, והם מגלמים את המיתון הבלתי נמנע שהיא מניבה, חוץ מזה שהיא לא הניבה מיתון, לא בארה"ב ולא ברוב הארצות התעשייתיות. אז השווקים מגלמים את האין־מיתון ואת הירידה הצפויה ברבית.

ואז באה ההודעה, השבוע, שהאינפלציה בארה"ב עלתה בינואר ב־3.1%, בשקלול שנתי. זה דווקא פחות מעלייתה בדצמבר, אבל השווקים המגלמים חיכו לעלייה של 2.9% בלבד. הייתכן שהסיפרה 3 הבהילה אותם? הגילום נמשך.

3הדמוקרטיה של 3,000 האיים

הארץ המוסלמית הגדולה ביותר בעולם (180 מיליון בני אדם), שהיא גם הדמוקרטיה השלישית בגודלה, ערכה השבוע בחירות לנשיאות. זו אינדונזיה, המשתרעת על פני 3,000 איים. מרשימה מאוד הייתה עצם הלוגיסטיקה של הבחירות, שהתחילו והסתיימו ביום אחד.

התוצאות היו אולי קצת פחות מרשימות. הנשיא החדש הוא גנרל קשיש, שבשעתו נאסרה עליו הכניסה לארה"ב בגלל תפקידו בהפרה של זכויות אדם. גנרל פראבובו (Prabowo) נשוי לבתו של דיקטטור צבאי רב־שנים, סוהרטו, אשר משל באינדונזיה ביד רמה במשך 30 שנה עד נפילתו, ב־1998.

הנשיא החדש של אינדונזיה, גנרל פראבובו / צילום: ap, Tatan Syuflana
 הנשיא החדש של אינדונזיה, גנרל פראבובו / צילום: ap, Tatan Syuflana

אינדונזיה הפכה לדמוקרטיה בפעם הראשונה בתולדותיה רק לאחר סוהרטו, וממילא שורר חשש מפני חתנו. פראבובו ניצח בזכות תמיכת הנשיא היוצא, ג'וקו ווידידו, שהיה פופולרי להפליא. סיבה מרכזית לתמיכת היוצא בנכנס היא שהנכנס בחר בבנו של היוצא להיות סגנו. השלטון באינדונזיה נשאר במשפחות.

4קיסר וכוהן גדול

בשבוע שבו המשטרה הטילה הסגר על הבירה דלהי, כדי למנוע אלפי חקלאים ממורמרים מלעלות עליה, נרנדרה מודי פתח בית מקדש ענקי של דת ההינדו בלב אבו דאבי. זה המקדש ההינדואי הגדול במזרח התיכון, והוא משרת דת שהאמונה באל אחד היא ממנה והלאה. מספר האלים בפנתיאון ההינדואי מוערך ב־35 מיליון.

נרנדרה מודי במקדש ההינדואי הענק שהוקם באבו דאבי / צילום: ap, Kamran Jebreil
 נרנדרה מודי במקדש ההינדואי הענק שהוקם באבו דאבי / צילום: ap, Kamran Jebreil

המקדש משתרע על פני מאה דונאם ויותר, מתנשא לגובה של 32 מטר, ובנייתו עלתה קרוב למאה מיליון דולר. מעמד החנוכה של המקדש הועבר בשידור חי בהודו, ורומם עוד יותר את ראש הממשלה מעל כל הפוליטיקאים של זמננו. מתמזגות בו התכונות של קיסר ושל כוהן גדול, ברוח רומא העתיקה. הוא גם מתמודד בבחירות, במהלך אפריל, אבל נראה שכל האלים יצביעו בעדו.

5המרתון האחרון

לבה של קניה נשבר השבוע, כאשר הספורטאי הבולט ביותר שלה, קלווין קיפטום (Kiptum), נהרג בתאונת דרכים. הוא הראשון מאז ומעולם שרץ מרתון בפחות משעתיים, ונחשב לאחד האצנים הגדולים ביותר של כל הזמנים. את שיאו הרשמי האחרון, שעתיים ו־35 שניות, הוא קבע בשיקגו ב־8 באוקטובר. שיאו זכה בהכרתם של מוסדות הספורט הבין לאומיים רק שבוע לפני מותו.

הוא נהג ברכב ב־11 בלילה, שסטה מן הדרך, הוסיף לדהור בתעלה, עד שהתנגש בעץ במהירות עצומה, ונמעך. מאמנו נהרג איתו, ואישה שהייתה בחברתם נפצעה קשה. קיפטום היה האצן הגדול הרביעי שקניה איבדה בנסיבות מסתוריות מאז 2011. "הוא היה עתידנו", ספד לו הנשיא ויליאם רוּטוֹ.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.