טורקיה: הוצאות הדת של ארדואן שוברות שיאים

זעם על סדרי העדיפויות התקציביים של נשיא טורקיה, ארדואן, כאשר רשות הדת הוציאה פי 5 ממשרד החוץ בחודש ינואר • מדובר בהוצאות של כ-9.7 מיליארד לירות טורקיות - יותר מ-27 ממשרדים ורשויות מתוקצבות של המדינה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

זעם גדול בטורקיה בעקבות סדרי העדיפויות התקציביים של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן שבאו לידי ביטוי, ביתר שאת, בחודש ינואר שבו מינהל שירותי הדת הוציא 9.7 מיליארד לירות טורקיות (319 מיליון דולר) - יותר מ-27 ממשרדים ורשויות מתוקצבות של המדינה. כך לפי ניתוח עיתון "בירגון" לנתוני משרד האוצר הטורקי.

באיזה מדינות באירופה צפויות עוד ירידות במחירי הדיור 
אוקראינה משתרכת מאחור, ורוסיה הופכת לכלכלת מלחמה

לצורך ההשוואה, מדובר בפי חמישה מהיקף ההוצאות בינואר של משרד החוץ הטורקי, שעמד על כ-1.9 מיליארד לירות. בד בבד, משרד האנרגיה ומשאבי הטבע הוציא 2.9 מיליארד לירות, משרד התרבות והתיירות - 3.2 מיליארד לירות, משרד התעשייה והטכנולוגיה - 4.6 מיליארד דולר, ומשרד הפנים - 5.1 מיליארד דולר.

בראשות רשות שירותי הדת של טורקיה עומד עלי ארבאש, אדם שמוכר בשל תפיסות אנטי-ישראליות ברורות. בחודש דצמבר, למשל, הוא נשא נאום שבו אמר: "יהודים, המוסלמים הגנו עליכם לאורך ההיסטוריה. אתם צריכים להגיד "עצרי" לישראל הטרוריסטים, ששוחטת במוסלמים. אם יש לכם מצפון, עליכם להגיד לה לעצור". מעבר לכך, הוא הומופוב מוצהר שבנאום שנשא באפריל 2000 באיה סופיה אמר כי "הומוסקסואליות מובילה למחלות".

במסגרת סמכויות רשות שירותי הדת היא אמונה, למשל, על נושא העלייה לרגל. בשנים האחרונות, הרשות הזו שיושבת באנקרה היא שיישמה החלטה של ארדואן מלפני כעשור להכניס ביקורים בירושלים כשלב במסלול העומרה, שבו לרוב מתרכזים במכה ובמדינה שבערב הסעודית.

"מאז 2002 יש עלייה מתמדת בתקציב של רשות שירותי הדת", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "הרשות הזו היא קטר ההדתה של טורקיה. תחת ארדואן, הרשות משתמשת בכל התקציבים כדי לבנות מסגדים חדשים. לא רק בתוך טורקיה, אלא גם מחוצה לה. יש מתחם שהם הקימו במרילנד, ארה"ב, וגם מסגד שהקימו בגרמניה".