אחרי ההפסדים למשקיעים: קרן של מגדלור חוסמת את הפדיונות בגלל "התפתחויות שליליות בהלוואות"

בעקבות עליית הריבית במשק וביצוע מספר השקעות כושלות, הקרן יצרה הפסדים למשקיעים שלה • כעת, לאחר שמנהל הקרן, בית ההשקעות מגדלור, נמחק לאחרונה מהמסחר בהפסד של כ-80% למשקיעים, הקרן לא תאפשר יותר למשוך כספים

שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי
שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי

אחרי ההפסדים שהנחילה למשקיעיה,  "קרן השקעות בעסקים 2" של בית ההשקעות האלטרנטיבי מגדלור, לא תאפשר יותר למשקיעים משוך כספים. על קצב פדיון הכספים מעתה יהיה אחראי השותף הכללי (בית ההשקעות מגדלור עצמו). 

הוא אמור היה להיות בית השקעות אלטרנטיבי. ההרפתקה שלו הסתיימה בנפילה מהדהדת
כלל ביטוח תשקיע עד 320 מיליון שקל בפעילות האנרגיה של מאיר שמיר

יש לציין כי מניות בית ההשקעות מגדלור עצמו נמחקו לאחרונה מהמסחר בהפסד של כ-80% למשקיעים בהנפקת החברה בבורסה בת"א.

קרן ההשקעות השנייה של מגדלור היא  קרן ציבורית שנוסדה בשנת 2019, גייסה כ-161 מיליון שקל ונתנה הלוואות בהיקף של כ-140 מיליון שקל. כבר לפני מספר חודשים שיערכה הקרן של מגדלור כלפי מטה את שווי נכסיה בהפסד של יותר מ-20% ויש חשש לגורלם של כספים נוספים. בקרן מנו ארבע סיבות להחלטת הפירוק, כאשר הרצון הוא "לתת מענה שוויוני ככל הניתן לכלל מחזיקי יחידות ההשתתפות", כלומר כדי שלקוחות מסוימים לא ימשכו לפני האחרים את הכסף, ובכך יגרמו להם להפסד גדול יותר מאשר לראשונים, החליטה הקרן לפזר את ההפסד בין כולם בצורה שווה, בצורת מתווה של פירוק, שלדברי הקרן "יאפשר את התמורה הגבוהה ביותר לכלל המחזיקים". עד כה חילקה הקרן בחזרה למשקיעיה רק כ-11% מהכספים, וזאת מכיוון שהקרן לא משקיעה מחדש כספי השקעה שהגיעו לפירעון. 

כעת בנוסף להשקעות הכושלות מציינים בקרן "התפתחויות שליליות בתיק ההלוואות של השותפות", שנבעו גם מ"מלחמת חרבות ברזל והשפעתה על יכולת ההחזר של העסקים בישראל", וכן "המגבלות הרגולטוריות" מצד רשות ניירות ערך וכן כאמור הריבית.

במקביל, בית ההשקעות מגדלור ימשיך לגבות דמי ניהול שוטפים על ניהול הקרן, אך יפחית אותם ב-50%.

 בית ההשקעות האלטרנטיביות נשלט ע"י שלומי אלברג ואסף בנאי, המשמשים במקביל הבעלים של בית הסוכנים פרופיט, מסוכנויות הביטוח הגדולות בארץ, שאחראי לעיקר השיווק וההפצה של מגדלור (למעלה מ-90% מהכספים שגייס בית ההשקעות). למגדלור יש קרן ציבורית נוספת שגייסה 239 מיליון שקל.

הקרן יצרה הפסדים למשקיעים

בעקבות עליית הריבית במשק וביצוע מספר השקעות כושלות, הקרן השנייה  של מגדלור יצרה הפסדים למשקיעים שלה, כאשר בין השאר מדובר על הלוואות שנתנה למאפיית שיפון שקרסה בהיקף של 36 מיליון שקל (המאפייה נקנתה לבסוף ע"י מאפיית אריאל ומגדלור ספגה הפסד כבד, כאשר היא תקבל בחזרה 4.2 מיליון שקל בלבד וכן תמלוגים בעתיד של 5% מהמכירות) וכן הלוואה לחברת TCM של בני הזוג גבי ושני בר, שהציעה למאות ישראלים השקעות ב"נכסים דיגיטליים" באתרי מסחר מקוון, ובהן הקמה והשבחת חנויות באמזון ובשופיפיי. את ההלוואה ההיא, העמידה מגדלור בריבית של 13%, אלא שתנאי ההלוואה הופרו בחודש אפריל 2022, לאחר שהחברה של בני הזוג בר לא עמדה בתשלומים והפכה למעשה לחדלת פירעון.

עוד הלוואות בעייתיות שאיתה מתמודדת הקרנות הן דחיות בהחזרת הכספים בהלוואה שנתנה לחברת אקווה מעוף (גידול דגים במתקנים סגורים) וכן בהלוואה לחברת מערכות טכנולוגיות למסלולי תעופה. לדברי מגדלור, אחרי מספר דחיות ופריסה מחדש כעת אקווה מעוף עומדת בתשלומים.

מגדלור הצטרפה לבורסה בשנת 2021 כשגייסה מהמשקיעים 63 מיליון שקל לפי שווי חברה של 313 מיליון שקל (אחרי הכסף). לאחרונה מחקו אותה אלברג ובנאי, באמצעות הצעת רכש, לפי שווי של פחות מ-70 מיליון שקל.