מניות | ראיון

המומחה שבטוח: הכסף ימשיך לזרום לאפיקי ההשקעה הללו

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות, טוען שלאחר העליות בוול סטריט "יש בתי השקעות המסיטים כספים לאירופה ואסיה, אך השוק האמריקאי ימשיך להיות הכי מעניין קדימה" • וגם, באילו מניות הוא ממליץ להשקיע ואיפה זה "לנסות לתפוס סכין נופלת"

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות / צילומים: MN תקשורת, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בארבע עונות / צילומים: MN תקשורת, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רוברט כרמלי ידע מגיל צעיר שהוא רוצה לעבוד בשוק ההון. הוא מגדיר את הדחף הפנימי הזה כ"חיידק לעקוב אחרי מחירי מניות שתקף אותי בילדות". זה הוביל אותו להוציא רישיון ניהול תיקים בסוף שנות ה-90 בניו יורק, תקופה שבה צפה מקרוב בהתנפחות מניות הטכנולוגיה בעת "בועת הדוט.קום" שהתפוצצה בתחילת שנות ה-2000.

בתי ההשקעות שולטים: מי הביא לחוסכים את התשואה הכי טובה ובאיזה אפיקים? 
קרן סל עם תשואה של 94.9%? ניחשתם נכון, יש כאן עוקץ 

היום הוא בן 52, גר בנס ציונה, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר ב"ארבע עונות" מקבוצת אי.בי.אי, ורואה בעולם ההשקעות שליחות: "מה שמופלא בעשייה שלנו הוא שכל יום אתה צריך לבדוק מחדש את הנחות היסוד שלך וכמה הן נכונות ורלוונטיות. מדובר בעבודה בתוך מציאות משתנה, ומאחר שאני מתעסק בניהול כסף עבור הלקוחות והאנשים שאני מלווה, אני עושה זאת בחרדת קודש".

את דרכו החל כסוחר מניות טכנולוגיה בדויטשה בנק בניו יורק, אחר כך חזר לארץ ("כשנולדה הבת") וניהל את דסק חו"ל של פעילים (מקבוצת בנק הפועלים) ודסק חו"ל בחברת הקרנות של מגדל שוקי הון.

רוברט כרמלי

אישי: בן 52, נשוי ואב ל-2, גר בנס ציונה
מקצועי: בתפקידיו הקודמים ניהל את דסק חו"ל במגדל שוקי הון ואת דסק חו"ל בפעילים. התחיל כסוחר מניות טכנולוגיה בדויטשה בנק בניו יורק.
עוד משהו: אוהב טבע וריצה 

כרמלי עדיין מאמין מאוד במניות הטכנולוגיה, גם לאחר העליות החדות בשווקים מאז תחילת שנת 2023, כאשר מדד נאסד"ק 100 טיפס ב-62% בהובלת "7 המופלאות" - מניות מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, גוגל, אמזון, מטא וטסלה.

סקטור הטכנולוגיה נחשב כעת "יקר", עם מכפיל רווח עתידי של יותר מ-30 במדד נאסד"ק (המשקף צפי כי ייקח כ-30 שנה עד שהרווח "יכסה" את מחיר המניה), כשמדד S&P 500 נסחר במכפיל עתידי של כ-23. אולם לדברי כרמלי משקיע לטווח ארוך חייב להיות במניות הטכנולוגיה.

"תחומים כמו סייבר, תוכנה ושבבים הם נכס צאן ברזל, וחייבים לבוא לידי ביטוי בתיק", הוא קובע, ומעריך כי "סקטור הטכנולוגיה ימשיך להיות רלוונטי בעשור הקרוב".

"הנאסד"ק גבוה משמעותית מה-S&P אבל זה לא אומר שהוא בועתי. כולם צועקים שהשוק יקר, יש בתי השקעות שהחליטו להסיט כספים לאירופה, אסיה ושווקים מתעוררים בגלל פערי התמחור. אבל אני חושב שעדיין השוק האמריקאי צריך להישאר במשקל עודף וימשיך להיות הכי מעניין קדימה. מאז 2012 ה-S&P עלה ב-300%, אירופה ב-90% ואסיה מדשדשת, כשסין בכלל בתשואה שלילית".

כרמלי מסביר זאת בכך ש"המגמה ארוכת הטווח היא של מחסור בעובדים ועליית שכר, ולכן זה עולם יותר אינפלציוני. יהיו השקעות אדירות והכסף ימשיך לזרום לתוכנה וסייבר. חברות וארגונים משקיעים ב-AI (בינה מלאכותית) כדי להתגבר על המחסור בעובדים ולכן נראה בתחום המון השקעות. המגמה הזו צפויה להימשך ביתר שאת".

אתה לא חושש שהשוק האמריקאי "מתוח" מדי כלפי מעלה?
"יכולה להיות התאמת מחירים, אבל למרות התיקונים והתנודתיות הוא ימשיך להיות מאוד דומיננטי, והמשקיע חייב להיות בו כדי לייצר מספיק צמיחה. גם אם זה אומר לקנות מניות במחירים יותר גבוהים מבעבר.

"אפשר כמובן לעשות קצת איזונים. כרגע אנחנו יותר אוהבים את סקטור הבריאות, בדגש על ציוד הרפואי, את סקטור הפיננסים ותקשורת".

"נכסים לא סחירים - נדבך לטווח ארוך"

כשמבקשים מכרמלי להרכיב תיק השקעות הוא אומר שהמשקיע צריך להחזיק 45% מהתיק במניות, מתוכם קצת יותר מחצי בחו"ל (בעיקר ארה"ב) והשאר בישראל. "בסוף, משקיע ישראלי חי בישראל וההוצאות שלו בשקלים, לכן חשוב להיות מאוזנים, עם כל הרצון לקחת את הכסף לארה"ב".

באשר לרכיב האג"ח בתיק, הוא מציע להקצות 12.5% באג"ח ממשלת ישראל ו-12.5% באיגרות קונצרניות של חברות מקומיות, כשהחלוקה היא 60% אג"ח שקליות והיתרה בצמודות למדד. עוד 15% מהתיק הוא ממליץ להשקיע באג"ח קונצרניות בחו"ל.

את 15% הנוספים בתיק הוא ממליץ להשקיע ב"נכסים לא סחירים שימשיכו להוות נדבך משמעותי בהשקעות ארוכות טווח, כיוון שתוחלת התשואות שם גבוהה והתנודתיות נמוכה". הוא מציין גם כי "אם נמצא עצמנו במתווה של ריבית יורדת, יהיה מקום להגדיל אותו".

 

לשאלה כיצד משקיע פרטי יכול להיחשף להשקעות לא סחירות, הוא מציין שניתן להשקיע דרך קופות הגמל: "חברות הביטוח יודעות לעשות את זה. החלוקה צריכה להיות 6% בקרנות חוב פרטיות, 6% בקרנות פרייבט אקוויטי ו-3% בנדל"ן".

איך אתה רואה את השוק העולמי כיום?
"לפני שנה כולם חששו ממיתון, כעת הקונצנזוס הוא שהולכים לנחיתה רכה בכלכלה. במאקרו רואים נתוני תעסוקה מאוד עוצמתיים בארה"ב בפרט, אך גם בשאר העולם. אפשר לראות גם נקודות חוזקה בהודו, יפן ושווקים במזרח אסיה. באירופה מגמות המאקרו מעורבות יותר.

"בארה"ב רואים גם בעונת הדוחות הנוכחית גידול יפה בהכנסות וברווחיות. הפירמות מצליחות להתמודד עם האינפלציה, לגלגל אותה לצרכן ולשמור על שולי רווח תפעולי עולים. צריך גם לזכור שיש הרבה טריליוני דולרים בצינור, בפיקדונות וקרנות כספיות. נראה את הקרחון העצום הזה מפשיר ונכנס למניות ולאג"ח, ככל שתחלחל ההכרה שאין מיתון עולמי. במקביל, אנחנו בשנת בחירות בארה"ב והיסטורית זו נקודת כניסה טובה.

"גם הרכיב הסולידי חזר להיות מעניין, והזרם של הכסף שעובר מפיקדונות לקרנות כספיות יתגבר ככל שהריבית תלך ותרד".

"רמת הסיכון גבוהה, אך השוק המקומי זול"

גם לגבי השקעות בישראל כרמלי אופטימי, למרות ש"התמונה כאן שונה לחלוטין". מאחר שבנק ישראל כבר החל להוריד את הריבית, "אנו נמצאים במגמה מאוד חיובית בשוק הקונצרני שמתחילה לחלחל לשוק המניות. רמת הסיכון פה אמנם גבוהה ופרמיית הסיכון תמשיך להכביד על השוק הישראלי, ונמשיך לקנות פה במכפילי רווח זולים יותר בגלל המלחמה וכובד הגירעון שימשיך להיות רלוונטי. גם המיסוי הולך לעלות, ועדיין אנחנו בתהליך של הורדת ריבית והשוק המקומי זול".

מבחינת הסקטורים המומלצים להשקעה, כרמלי מציין בארץ את הבנקים, תחום התקשורת וחברות הקמעונאות. בחו"ל כאמור הוא ממליץ על תחום הטכנולוגיה, הבריאות והבנקים. מנגד, הוא חושש שלרכוש כעת מניות בתחום הנדל"ן בחו"ל זה "לנסות לתפוס סכין נופלת", וכך גם בתחום התשתיות.

 

הסיבה לכך היא שמדובר בתחומים שמאוד מגיבים לריבית ו"אם הריבית לא תרד מהר כפי שהשוק מצפה הם יציגו ביצועי חסר. זה נכון גם לגבי תחום הצריכה הבסיסית שתמשיך לסבול מסביבה אינפלציונית הרבה יותר דביקה".

בארץ הוא מעריך ש"יש כמה חברות שמתחילות להיות מעניינות בנדל"ן המניב, ואולי בצורה פרטנית גם בתחום הייזום. אם נראה את בנק ישראל ממשיך להוריד את הריבית, זה יכול לייצר הזדמנויות".