האוניברסיטאות העבירו כסף לאנשים מתים, בעקבות שינוי צו של המדינה זה ייפסק

המדינה הפסיקה להעביר ב-2020 מידע לאוניברסיטאות על נפטרים, בטענה שהחוק אינו מאפשר לה זאת, אך התיקון בצו הגנת הפרטיות מתיר כעת להעביר את המידע למוסדות • עד כה שילמו האוניברסיטאות מיליוני שקלים לנפטרים, ולהערכתן כמיליון שקל מתוכם לא יושבו

האוניברסיטאות העבירו כסף לאנשים שנפטרו / אילוסטרציה: Shutterstock
האוניברסיטאות העבירו כסף לאנשים שנפטרו / אילוסטרציה: Shutterstock

סוף לסאגת העברת הפנסיות לגמלאי אוניברסיטאות שנפטרו: המדינה תיקנה את צו הגנת הפרטיות, ובעקבות זאת הורה בית המשפט העליון על סיום המחלוקת המשפטית בינה ובין האוניברסיטאות. על פי הערכות, כמיליון שקלים של כספי ציבור ששולמו ביתר, לא יושבו. כך גם עשרות אלפי שקלים לפחות שעלה ההליך המשפטי הזה, והזמן השיפוטי, שגם אותו מממן הציבור - של שופט מחוזי ושלושה שופטי עליון.

ניתוח גלובס | העליון פסק: אסור לחלט לנאשם בשוחד כספים שלא שימשו לעבירה
ניתוח גלובס | מי יקבע? בג"ץ לא מכריע ושתי ערכאות ידונו במקביל במזונות ילדים

הוראת ביהמ"ש שמה סוף לסאגה מוזרה שבמסגרתה מצאו עצמן האוניברסיטאות מעבירות, בלית ברירה, פנסיות תקציביות לגמלאיהן שנפטרו. זאת משום שהמדינה סירבה להעביר להן את המידע על הנפטרים, בטענה שהחוק אינו מאפשר לה להעביר מידע כזה בשל פגיעה בפרטיות.

האוניברסיטאות עתרו

כדי להבין מה אירע, יש לשוב לאחור. הפנסיונרים הוותיקים של חלק מהאוניברסיטאות בארץ מקבלים פנסיה תקציבית. כדי לדעת אם הם הלכו לעולמם, היו מקבלות האוניברסיטאות מידע מרשות האוכלוסין וההגירה, ובהתאם לו יודעות אם להמשיך להעביר את הכספים או לא.

ב-2020 החליטה המדינה שאינה יכולה עוד להוסיף ולעשות כן, בנימוק שחוק הגנת הפרטיות אינו מתיר את העברת המידע. האוניברסיטאות הרלוונטיות - העברית, תל אביב, הטכניון וחיפה - התריעו כי משמעות העמדה היא תשלום שווא של כספים למי שאינם זקוקים לכך יותר, אך ללא הועיל, והם עתרו למחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, באמצעות עוה"ד גילי שפר וטל רגב ממשרד בן ארי פיש. טענתן הייתה כי הדין הקיים מאפשר את העברת המידע (שכאמור נעשתה קודם לכן), וכי המחיר של קביעה אחרת יגבה מהן מחיר כבד.

השופט אלכסנדר רון קיבל את עמדת האוניברסיטאות והורה למדינה להעביר את המידע. הוא קבע כי חוק מרשם האוכלוסין מאפשר את העברת המידע בנסיבות המתוארות, כי מידע הנוגע לשאלה אם אדם חי או מת אינו עולה כדי פגיעה בפרטיות וכי פרשנות תכליתית של צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים), כפי שהוא מנוסח כיום מתירה את העברת המידע.

לנוכח פסק הדין העבירה המדינה, שלא ביקשה עיכוב ביצוע שלו, את המידע לאוניברסיטאות. כתוצאה מהעברת המידע עלה כי במהלך פרק הזמן שבו לא הועבר לידיהן המידע, שילמו האוניברסיטאות מיליוני שקלים לגמלאים שנפטרו. עד היום, מתברר, על פי הערכות של ועד ראשי האוניברסיטאות, בשל הזמן שחלף וקשיים משמעותיים באיתור הכספים ותביעתם חזרה, כמיליון שקלים שלא הושבו, ויש להניח שלא יושבו.

המדינה העבירה כאמור את המידע, אך ערערה לעליון. היא טענה לטעויות משפטיות בפסק הדין ולחשש מפגיעה בפרטיות שנעשית שלא בהסמכה ברורה ומפורשת. כמו כן טענה, כי בכוונתה לשקול בחיוב תיקון של הצו או של החקיקה, כך שתתאפשר העברת המידע. האוניברסיטאות, שוב באמצעות שפר ורגב, טענו שהן עצמן הציעו לתקן את הצו אך לא נענו, כי פסק דינו של המחוזי נכון ואין סיבה להתערב בו, ובעיקר שאסור למנוע את העברת המידע אליהן, כי הדבר עולה לציבור מיליונים.

פסה"ד של המחוזי בוטל

במהלך הדיון בערעור, ביוני 2022, שבה המדינה על כוונתה לתקן את צו הגנת הפרטיות כך שיחול גם על מקרה זה. זה לקח כמעט שנתיים, אבל הצו תוקן, ופורסם בתחילת החודש.

נכתב בו כעת, במפורש, כי ניתן להעביר למוסדות אקדמיים מידע שיכלול את שמות הפנסיונרים שהלכו לעולמם ואת מועד פטירתם. האוניברסיטאות, שרק רצו את הנתונים, לא הביעו עמדה בשאלה מה על בית המשפט לעשות כעת מבחינת קבלה או דחייה של הערעור, ולשופטים יוסף אלרון, גילה כנפי-שטייניץ וחאלד כבוב זה הספיק כדי לבטל את פסק דינו של המחוזי, מבלי לקבוע אם נפלה טעות משפטית שמצדיקה את הביטול, להבדיל למשל מקביעה כי בנסיבות של מצב משפטי חדש אין צורך להכריע בערעור שמתייתר.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "משהתברר בתחילת שנת 2020 שהמידע אודות פטירת גמלאי האוניברסיטאות הועבר בעבר ללא סמכות חוקית, הפסיקה רשות האוכלוסין את מסירת המידע האמור. העברת המידע התחדשה בעקבות פסק הדין של בית המשפט המחוזי מיום 27.5.21. על אף שהמדינה ערערה על הקביעות המשפטיות בפסק הדין, היא קיימה אותו באופן  שמסירת המידע התחדשה הלכה למעשה כבר החל ממועד מתן פסק הדין. כמו כן, כבר בכתב הערעור, המדינה הודיעה כי תשקול לחיוב תיקון צו הגנת הפרטיות באופן שיסדיר את הבסיס החוקי להעברת המידע המבוקש. 

"לאחרונה הושלם תיקון הצו, באופן שיוצר בסיס חוקי להעברת המידע. בסמוך לכך, לאחר שנמסר עדכון מתאים לבית המשפט העליון, ביום 14.2.24, ניתן פסק דין המקבל את עמדת המדינה. מעבר לכך, אם שולמו גמלאות שלא כדין, וודאי שהאוניברסיטאיות יכולות לדרוש ממקבלי הגמלאות  שלא כדין שישיבו את הכספים שקיבלו, שכן קבלת כספים כאמור מהווה עשיית עושר שלא במשפט, ולהגיש תביעות ככל שיידרש".