על סיפון של נושאת מטוסים אמריקאית, מבט מהשורה הראשונה על המתחים מול סין

שתי המדינות ביצעו תרגילים צבאיים בים הפיליפינים, ממזרח לטייוואן  – אזור חיוני שיהיה מכריע בכל מלחמה במזרח אסיה

נושאת המטוסים USS Carl Vinson בים הפיליפיני / צילום: ap, Bullit Marquez
נושאת המטוסים USS Carl Vinson בים הפיליפיני / צילום: ap, Bullit Marquez

בתרגיל צבאי שנערך לא מזמן בים הפיליפינים, מטוסי קרב המריאו מנושאת המטוסים "קארל ווינסון" בעת ששתי ספינות ביון סיניות שטו במים לא רחוק משם.

● המדינה שישראל הפכה ליעד המוביל שלה לייצוא הנפט 
בלבנון בטוחים: זו המדינה שאחראית למתיחות בגבול עם ישראל 

שלושה חודשים מוקדם יותר היה זה תורו של הצבא הסיני, כשלא רחוק משם מטוסי קרב מבייג'ינג המריאו ונחתו מאות פעמים מנושאת מטוסים סינית, תחת עינה הצופה של יפן, בת ברית של ארה"ב.

ים הפיליפינים, חלק מהאוקיינוס השקט ממזרח לטייוואן שמכסה שטח של יותר מ-5 מיליון קמ"ר, היה האתר של קרב נושאות מטוסים מכריע בין ארה"ב ליפן במלחמת העולם השנייה. כיום נושאות מטוסים שוב מתקבצות כאן, ומסיבות טובות.

שליטה בים הפיליפינים תהיה חשובה בכל סכסוך בין סין וארה"ב לגבי טייוואן או ים סין הדרומי. ספינות מלחמה אמריקאיות, חיילים וציוד הנשלחים מבסיסים בגואם או בהוואי יצטרכו לעבור באזור, וסין תרצה לסכל זאת. במלחמה מול טייוואן, היא תבקש להשתמש באזור כדי לפגוע בבסיסים טאיוואנים באזור המזרחי ההררי של האי כדי להטיל מצור, כך אומרים אנליסטים צבאיים.

 

התרגילים המשותפים של ארה"ב ויפן בסוף ינואר כללו שתי נושאות מטוסים אמריקאיות, תשע ספינות קרב אמריקאיות נוספות, מטוסי קרב מסוג F-35 ו־F/A-18, מטוסי לוחמה אלקטרונית ונושאת המסוקים היפנית איזה (Ise), וכן ציוד נוסף.

"שליטה בים הפיליפינים תהיה מטרה צבאית חיונית בכל מלחמה במזרח אסיה", אמר ברנט סדלר, עמית מחקר בכיר במכון הריטג', מכון מחקר אמריקאי.

מאות המראות סיניות

בספטמבר שנה שעברה, נושאת המטוסים הסינית "שנדונג" ו-12 ספינות קרב סיניות אחרות התאספו באזור, על פי הרשויות בטייוואן ויפן. משחתת יפנית לא רחוק משם דיווחה על המראת מטוסי קרב ומסוקים סיניים ממנחת על גבי השנדונג ב־13 בספטמבר, בעת שחמש ספינות מלחמה סיניות שטו לא רחוק.

בתרגילים דומים שכללו את השנדונג וספינות מלחמה סיניות אחרות באותו אזור, בתקופה של תשעה ימים שהחלה ב־28 באוקטובר, מטוסי קרב סיניים ביצעו כ־420 המראות ונחיתות מנושאת המטוסים, על פי משרד ההגנה היפני.

"מבחינת סין, זו הזדמנות להפגין את הביטחון הצבאי הגובר שלה, הזדמנות להתאמן בזירה בעלת חשיבות מרכזית וניסיון להדהד את הרעיון שלא צריך לקבל כמובן מאליו שארה"ב נהנית מעליונות צבאית", אמר אלסיו פטלאנו, מרצה למלחמה ואסטרטגיה במזרח אסיה, בקינגס קולג' בלונדון.

לאחר התרגילים האחרונים, דובר של משרד ההגנה הסיני אמר שהשנדונג וספינות מלחמה אחרות ניהלו אימוני קרב כדי "להגן טוב יותר על הריבונות הסינית, הביטחון ואינטרסים של פיתוח". תרגילים נוספים ייערכו על בסיס קבוע, אמר, על פי סוכנות הידיעות הממשלתית הסינית שינהואה. הצבא הסיני גם הגביר את הפעילות במיצרי טייוואן עם קצב מהיר יותר של גיחות אוויריות וימיות קרוב יותר לאי. מטוסי קרב סיניים מהיבשת יכולים להגיע עד האוקיינוס ממזרח לטייוואן, בסיוע מטוסי תדלוק, אבל הם יכולים לפעול באופן יותר אינטנסיבי באזור על ידי שימוש בנושאות מטוסים בים הפיליפינים.

"הזדמנות נהדרת לחזרות"

הצי השביעי של ארה"ב, המבוסס ביפן, פועל כבר זמן רב בים הפיליפינים, ועצימות האימונים גברה לאחרונה. עוד לפני ינואר, אימונים דומים נערכו ביוני ובנובמבר שנה שעברה, אימונים ראשונים באזור זה מאז 2021 שכללו כמה נושאות מטוסים יחד.

בשיחה על גבי סיפון נושאת המטוסים קארל ווינסון, האדמירל קרלוס סרדיאלו, מפקד קבוצת התקיפה בספינה, אמר שהתרגילים הם "הזדמנות נהדרת לחזרות" כדי "לרכז במהירות את נושאות המטוסים הגדולות, רבות היכולת והזריזות האלה בים הפיליפינים".

קרקעית ים הפיליפינים רחוקה בעשרות אלפי מטרים מהחוף המערבי שלו. העומק והאיכויות האקוסטיות הטובות של הים הופכות אותו לסביבה אידיאלית לצוללות, אומרים אנליסטים צבאיים. סרדיאלו אמר שאחד התחומים שבהם נושאת המטוסים קארל ווינסון התאמנה לצד יפן היה לוחמה תת־ימית. קבוצות תקיפה ימיות כוללות לעתים קרובות גם צוללות, אבל הצי לא חושף מידע לגבי פעילות של צוללות.

ים הפיליפינים הוא גם מעבר חשוב למסחר. אם סין תשלוט באזור, היא יכולה להטיל אחיזת חנק על יפן ודרום קוריאה על ידי שליטה בגישה שלהן למשלוחי נפט ודלקים אחרים, אומרים אנליסטים. סרדיאלו וחברי הצוות על סיפון הקארל ווינסון, אמרו שניתן היה להבחין בספינת ביון סינית מסוג דונגדיאו, המשמשת לשיבוש תקשורת, במרחק כמה קילומטרים, וספינת ביון סינית אחרת ששייטה באזור במשך כל התרגיל.

הצבא הסיני מהווה איום יותר משמעותי לנושאות מטוסים אמריקאיות ממה שהיוותה יפן ב-1944, בייחוד עם ארסנל הטילים מבוססי הקרקע שיש לבייג'ינג. בשנה שעברה אמר הפנטגון שלסין "יכולת לנהל מהיבשה תקיפות מדויקות לטווח רחוק נגד ספינות, כולל נושאות מטוסים, עד מערב האוקיינוס השקט".

למרות הכל, סרדיאלו אמר שנושאות מטוסים אמריקאיות ימשיכו להפליג ולהתאמן באזור. "המלחים המיומנים שלנו יכולים לבצע את משימתם ללא קשר לאיום שניצב מולם", אמר.