מתנת יום ההולדת של פוטין לקים ג'ונג־און: לימוזינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחר להעניק למנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג־און, מתנה ליום הולדתו ה־40: לימוזינה • בדרום קוריאה מיהרו להגיב בזעם וקראו לרוסיה לעמוד בעיצומים הבינלאומיים שאוסרים העברת מוצרי יוקרה לפיונגיאנג

מפגש בין ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
מפגש בין ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

בשנה האחרונה חלה התקרבות משמעותית בין רוסיה לבין צפון קוריאה, בעקבות אספקות האמל"ח הגוברות מפיונגיאנג למוסקבה. כעת, בחר הנשיא ולדימיר פוטין להעניק למנהיג העליון קים ג'ונג־און מתנה ליום הולדתו ה־40: לימוזינה. 

שאלות ותשובות | מסוכנת יותר וכמעט בלתי אפשרית להריסה: מערכת המנהרות של חיזבאללה בצפון
המדינה שישראל הפכה ליעד המוביל שלה לייצוא הנפט

קים ידוע באהבתו לרכבים, ולפי בלומברג הוא מחזיק צי שכולל מכוניות שונות החל מרכב שטח של מייבאך, חברה־בת של מרצדס, במחיר כ־175 אלף דולר ועד לימוזינה משוריינת של אותו המותג שמחירה יותר ממיליון דולר. על מתנתו של פוטין דווח בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית KCNA, אף שהיא נוגדת את הסנקציות נגד פיונגיאנג. 

"המתנה מהווה הוכחה ברורה ליחסים האישיים המיוחדים בין הבכירים", מסרה אחותו של המנהיג העליון ואחת הדמויות החזקות בפיונגיאנג, קים יו־ג'ונג. מנגד, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב סיפר כי לקים הועבר רכב לימוזינה "אורורה", מותג שמהווה חלק מתוכנית של מוסקבה לייצור לימוזינה מקומית שתהווה תחליף לחברות זרות.

"כשמנהיג קוריאה הצפונית ביקר בקוסמודרום ווסטוצ'ני, הוא הביט על הרכב הזה", סיפר פסקוב. "פוטין הציג לו את הלימוזינה באופן אישי, ובדומה לאנשים רבים - קים אהב את המכונית. לכן ההחלטה התקבלה. קוריאה הצפונית היא שכנתנו, שכנתנו הקרובה, ואנחנו מתכוונים להמשיך לפתח את יחסינו עם כל שכנותינו - כולל קוריאה הצפונית".

בדרום קוריאה מיהרו להגיב בזעם לצעד. דובר משרד החוץ בסיאול, לים סו־סוק, קרא לרוסיה לעמוד בעיצומים הבינלאומיים שאוסרים העברת מוצרי יוקרה לפיונגיאנג, כולל יאכטות, מכוניות מרוץ ורכבי יוקרה. על ביקורו של קים עם פוטין במפעל אורוס בספטמבר, כתבו בסוכנות "טאס" הרוסית הממשלתית: "קים בדק את הנוחות, תוך שישב במושב האחורי".