התשובה הצרפתית לסין: יקדמו מסדרון תחבורתי מאירופה להודו

לצורך הגשמת הפרויקט מינה נשיא צרפת עמנואל מקרון את המנכ"ל לשעבר של חברת האנרגיה הצרפתית Engie בתור שליחו למשימה • בפריז מייחסים חשיבות רבה לפרויקט, שיקל על הקשר הכלכלי בין אירופה בין הודו

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

צרפת מעוניינת לקדם פגישה ראשונה לקידום מסדרון IMEC מאירופה, דרך ישראל, ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות - להודו. כך מדווח בסוכנות הידיעות בלומברג. במסגרת זאת, הנשיא עמנואל מקרון מינה את ג'רארד מסטראלה, המנכ"ל לשעבר של חברת האנרגיה הצרפתית Engie בתור שליחו למשימה.

פרשת הלימוזינה שעקפה את הסנקציות על צפון קוריאה
שאלות ותשובות | מסוכנת יותר וכמעט בלתי אפשרית להריסה: מערכת המנהרות של חיזבאללה בצפון

בפריז מייחסים חשיבות רבה לפרויקט בתור משקל נגד לתוכנית "החגורה והדרך" של סין, שיקל באמצעות רשת של מסילות ברזל, ספינות, צינורות גז וכבלי תקשורת על הקשר בין אירופה בין הודו. "ברצוני לכנס את נציגי מדינות ה־IMEC בחודשיים הקרובים", סיפר מסטראלה לבלומברג. "מוקדם לדעת היכן ואיך תתקיים הפגישה".

חברות ענק צרפתיות כבר הביעו עניין להשתתף בפרויקט, בהן ענקית הספנות CMA CGM, ענקית האנרגיה האנרגיה טוטאל, חברת הרכבת אלסטום, חברת הכבלים נקסאן, ועוד חברות נוספות בתחומי הבנייה והלוגיסטיקה.

על הפרויקט הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוועידת ה־G20, בנוכחות ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין. לפי הערכות בהודו שפורסמו באותה עת, עלות הפרויקט תעמוד על כ־20 מיליארד דולר.

לצד המאבק בתוכנית "החגורה והדרך" הסינית, תוכנית שכזו תיתן גם תחרות למיזם רוסי בתחום. ביולי 2022, חברת RZD לוגיסטיקה הפכה לראשונה שמשתמשת במסדרון "הצפוני-דרומי" הבינלאומי שמיועד להוות תחליף להובלות לאורך כ-7,200 ק"מ מבירת רוסיה, מוסקבה, דרך איראן ועד לעיר הגדולה ביותר בהודו - מומבאי. המיזם שצובר תאוצה עם הקמת מסילות רכבת רבות, במיוחד של איראן ורוסיה, מהווה עסקה שכולם יוצאים ממנו נשכרים: רוסיה, איראן ומדינות נוספות באזורן דרך קידום מעמדן הגיאופוליטי והכנסות, וכך גם החברות הפרטיות שמשתמשות באפשרות הזו. 

לפי הערכות גורמי מקצוע בהודו, הובלה בדרך הזו שצפויה להתרחב עם מסילות רכבת נוספת, תחסוך למשתמשים 30% מההוצאות ו־40% ממשך זמן ההובלה. מדוע? משום שכיום הובלה מרוסיה דרך מיצר סואץ נמשכת, לדוגמה, 45-30 יום והעברה ברכבת מסנט פטרבורג למומבאי באמצעות רשת רכבות שתלך ותתקדם - תתקצר עד לעשרה ימים בלבד. ההוזלה אינה פי ארבעה משום שהובלה יבשתית היא בהכרח יותר יקרה מכזו ימית.