האיש שאילף את הבנק הכי פרוע בעולם

המנכ"ל כריסטיאן סווינג הביא את דויטשה בנק לקרקע יציבה יותר, אבל משקיעים עדיין לא השתכנעו במאה אחוז שהבנק עשה קאמבק

כריסטיאן סווינג, מנכ''ל דויטשה בנק / צילום: ap, Michael Probst
כריסטיאן סווינג, מנכ''ל דויטשה בנק / צילום: ap, Michael Probst

כריסטיאן סווינג נסע לפגישה עם לקוחות בעיירה קטנה בגרמניה, כשקיבל טלפון מחבר. סוחרי האשראי חזרו להתמקד בדויטשה בנק, הבנק שסווינג פעל להבריא מאז שהחל לנהל אותו חמש שנים קודם לכן.

זה קרה במרץ 2023, השווקים חיפשו את הקורבן הבא לאחר הקריסה של קרדיט סוויס ושני בנקים אזוריים בארה"ב, ועלות ביטוח החוב של דויטשה בנק עלתה לרמה הגבוהה ביותר שלה מאז הקורונה.

המכתב השנתי של וורן באפט: כך תתעשרו "מעבר לכל דימיון"
בועה? מנהל ההשקעות שבטוח שהתיקון בשוק קרוב, וזו הסיבה  

צוותים במשרדים הראשיים של הבנק, שחולשים על שני מגדלים בפרנקפורט, עבדו על 15 טיוטות של הודעות הרגעה ללקוחות שהבנק במצב יציב. אך מהומה מפתיעה פרצה עוד לפני שהספיקו לפרסם את ההודעה.

"דויטשה בנק נמצא במצב מעולה", כתבה חברת המחקר Autonomous ללקוחותיה בהודעת מייל. "אנו רואים זאת כהחלטה לא רציונלית של השוק", אמרו אנליסטים בסיטיגרופ. אפילו הבנק המרכזי של אירופה, המשמש כרגולטור של הבנק, אמר שהסיבה לבהלה נבעה מפינה לא נזילה של השוק. ובמהירות שבה המהומה פרצה, היא נרגעה.

מנהלי השקעות העבירו את ההכרזה לדואר האשפה ונתנו לנתונים בשוק לדבר בעד עצמם.

האפיזודה הזו הוכיחה את החוסן של דויטשה בנק המחודש. אבל הטלטלה שימשה גם תזכורת לסווינג, שגם שהבנק העצום שהוא מנהל עדיין צריך לשכנע סופית את השווקים שהוא כבר לא החוליה החלשה במערכת הפיננסית העולמית.

מבנק של אגו וסקנדלים ליציבות ועסקאות שגרתיות

רק תקופה קצרה לפני כן, דויטשה בנק היה שם נרדף לסקנדלים בנקאיים, הלבנות כספים ולקוחות שנויים במחלוקת, כולל נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ועבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין. בנקאים בבנק סגרו עסקאות שהיו טובות להם כלכלית, גם אם לעתים קרובות היו נגד טובת בעלי המניות. והבנק הרעיל את היחסים עם הרגולטורים.

המשרדים הראשיים של דויטשה בנק בפרנקפורט / צילום: Reuters, RALPH ORLOWSKI
 המשרדים הראשיים של דויטשה בנק בפרנקפורט / צילום: Reuters, RALPH ORLOWSKI

נוסף על כך, הבנק נודע בסוחרים בעלי אגו גדול, שבנסיון להתקדם בוול סטריט לא בחלו באמצעים. הם לקחו סיכונים עצומים כדי להתחרות בבנקים כמו גולדמן זאקס וג'יי. פי מורגן, ולעתים התעוזה הזו עלתה לבעלי המניות ביוקר. דויטשה צבר הפסדים שהגיעו למיליארדי דולרים על פוזיציות מסובכות בשוק.

סווינג הצליח להביא את הבנק לקרקע יציבה יותר. כעת הדויטשה מכניס יותר כסף מעסקאות שגרתיות עבור חברות, ופחות מהימורים פרועים בשוק. השינוי הפך את ההכנסות ליציבות יותר, ובשילוב עם צמצום העלויות הבנק חזר לרווחיות. התיאבון המוקטן לסיכון, כך מקווים בהנהלה, הפך את הבנק מועד פחות לשערוריות.

ההשקעות הרבות של הבנק לא הוחזרו עדיין במלואן על ידי בעלי המניות. המניה של  דויטשה בנק  עלתה ב-6% בלבד מאז שסווינג קיבל את המושכות. מכפיל ההון של הבנק, מדד שנבדק בזהירות על ידי משקיעים, נותר אחד הנמוכים ביותר בין הבנקים הגדולים באירופה.

חששות נותרו לגבי החשיפה של הבנק לנדל"ן בארה"ב. הקשיים הכלכליים איתם מתמודדת גרמניה מספקת תפאורה עגמומית לבנק המתחדש.

"מה שסווינג ירש היה כזה כאוס, שהבניה מחדש תיקח זמן", אמרה אלכסנדרה אנקה, מנהלת תיקים ב־Union Investment המבוססת בגרמניה, חברה המשקיעה בדויטשה בנק.

סווינג, בן 53, אמר שניצח בקרב הראשוני בבנק על ריסון התרבות הארגונית. בעבר היה שחקן טניס נלהב, והוא מצטט את בוריס בקר, שאמר שהרבה יותר קשה לשמר ניצחונות מאשר לנצח בפעם הראשונה. "החשש הגדול ביותר שלי כעת הוא שאנשים יהפכו שוב לשחצנים", אמר.

הצטרף בשלב מוקדם

סווינג החל לעבוד בדויטשה בנק בגיל 19 כמתמחה, קצת לפני קריסתה של חומת ברלין. הוא התקדם בדרגות בתחומים "אפורים", כמו ניהול סיכונים ובנקאות תאגידית, ולא הייתה לו האישיות ההרפתקנית של בנקאי השקעות. הוא עמד בראש מחלקות הקמעונות והמסחר כשנבחר לתפקיד המנכ"ל ב-2018.

הוא נכנס לתפקיד בנקודת שפל. במשך תקופה של כמעט שמונה שנים הבנק גייס הון של כמעט 30 מיליארד אירו (כ־32 מיליארד דולר), כדי לסתום חורים בדוחות המאזן שנגרמו בגלל הפסדים וקנסות. סכום שהיה גדול מערך השוק של הבנק.

סווינג היה שונה מקודמיו בתפקיד, שכללו זרים שהגיעו מהשקעות בסיכון גבוה ורצו להפגין את כוחם בוול סטריט.

הוא דחף לבנק צנוע יותר, שמונע פחות על ידי אגו. הוא היה מגיע לישיבות בהפתעה, נכנס לחדר בשקט ונשען על הקיר. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה דאז, העירה באופן פרטי לפקיד אחר בבנק שחשבה שסווינג יפגין יותר ביטחון עצמי כשפגשה אותו לראשונה.

סווינג קיבל השראה ממשחק הלוח "ריסק" שהיה משחק עם שני בניו. המשחק מצריך תזמון של התקפות והגנות כדי לכבוש שטחים על מפת העולם. "הצעד הראשון הוא תמיד לחזק את הבסיס" אמר סווינג על האסטרטגיה שלו. "ואז אתה הולך לאן שיש הזדמנויות".

פחות חשיפה לוול סטריט

סווינג צמצם את טביעת הרגל של דויטשה בנק בוול סטריט והתמקד יותר בדברים שניתן לצפות מראש: עסקאות במטבעות זרים, ניהול מזומנים ומימון לעסקים.

הבנק סגר את שירותי קרן הגידור שלו ונסוג מפונקציות כמו קנייה ומכירה של מניות וסיוע לבנקים אחרים להעביר דולרים ברחבי העולם, עסק רווחי, אך כזה שהכניס את דויטשה בנק לצרות שוב ושוב עם הרשויות האמריקאיות נגד הלבנת הון. נכסים במבנים מורכבים פורקו ונמכרו.

בקיץ 2019, כשהבנק החל בסבב פיטורים במשרדים שלו בלונדון, התקשורת בבריטניה פרסמה צילום של שני חייטים היוצאים ממשרדי הבנק לאחר שהתאימו חליפות יוקרה לבנקאים הבכירים. סווינג רתח ונזף בבנקאים באופן אישי.

קולגות סיפרו שסווינג מגיע לאירועים מקומיים בגרמניה, ונפגש עם לקוחות מחברות בינוניות, בניגוד לחלק מקודמיו בתפקיד שהעדיפו להתמקד במנהיגים עולמיים.

הוא מינה אנשים מפוכחים לתפקידי מפתח. לניהול הבנק בארה"ב הוא מינה עורך דין לנושאים רגולטוריים, שם יש לו חופש פעולה מצומצם מאוד תחת שני רגולטורים אמריקאיים ושני מפקחים מיוחדים שהוצבו על הבנק לאחר הסדרים לסיום תביעות בנושאי הלבנת הון ומניפולציה של השוק.

הוא מינה את פבריציו קמפלי, מנהל ותיק בדויטשה בנק, שצבר שנים של ניסיון בחברת הייעוץ מקנזי, והיה אחראי שם על שיקומי חברות. בסופו של דבר קידם סווינג את קמפלי למנהל בנק ההשקעות והבנק התאגידי, יחידה שבעבר היו בה נוטלי הסיכונים הנועזים ביותר בדויטשה בנק.

קמפלי כסוף השיער היה מגיע לישיבות עם גיליונות מפורטים של 70 יוזמות, לצד שמותיהם של מי שהציעו אותן, ועדכונים. המטרה היתה לצמצם עלויות מיותרות וסיכונים שצרכו יותר מדי הון, ולקדם חברות שהכניסו הכנסה קבועה.

הגישה הבטוחה יותר בה נקט הבנק אוששה כשדויטשה התחמק משני קליעים שפגעו ביריבות שלו בוול סטריט. הבנק נמנע מהפסדים שנבעו מקריסת חברת הניהול ארכגוס, והוא התחמק מהלוואות גדולות מדי בנושא הסכמי רכישה ומיזוג, איתן נתקעו המתחרות, כששוקי האשראי קפאו ב־2022.

בתוך בנק ההשקעות והתאגידיים, המשרתים חברות ומשקיעים גדולים, חלק ניכר מההכנסות כיום מגיע מפעילויות יציבות יותר של הלקוחות, כך נמסר מהבנק. אבל מנהלים מודים שהם צריכים לעשות יותר כדי לשכנע משקיעים שהתחולל שינוי בתמהיל העסקי. "בנקאות תאגידית הפכה לליבת הפעילות של הבנק", אמר קמפלי.

עסקאות בחדרים אחוריים

מנהלים מצביעים על דוגמאות בהן דויטשה בנק עזר לפעילות בק-אופיס יותר מאשר למימון הימורים מסוכנים. הבנק יצר מוצרים ללקוחות, כמו דוחות מס אוטומטיים והמרות מטבע לחברות עם עסקים בינלאומיים. הוא הביא צוותים המוקדשים לשירות ומנהלי קשרי לקוחות שיעזרו לעסקים בניהול היומיומי שלהם.

בעוד שיש לדויטשה בנק עסק גדול של הלוואות לחברות השקעה פרטיות כדי לבצע רכישות, הבנק רואה את עתידו בלספק לחברות האלה שירותים בסיכון נמוך, שלא יצריכו ממנו להחזיק הון רב.

דוגמה אחת לכך היא שדויטשה בנק החל לספק שירותי ניהול מזומנים לקרן השקעות של בלקסטון בארה"ב ב־2019, ומאז התרחב לקרנות רבות של בלקסטון. "הם ממש שיפרו את הביצועים שלהם בתחום הזה", אמר פרנק ברברה, שמנהל פעילויות ניהול כספים גלובליות בבלקסטון.

כמובן, לבנק היו מעידות גם תחת ניהולו של סווינג. הוא החמיץ יעדי קיצוץ עלויות שקבע, וקיבל אזהרה מרגולטורים לגבי הבקרות נגד הלבנת הון שעדיין אינן מספקות. זרוע ניהול הנכסים של הבנק הייתה מעורבת בשערורייה הקשורה לייצוג מטעה של פעילויות הבנק בנושאי איכות סביבה.

בספרד, רגולטורים ולקוחות האשימו את דויטשה בנק במכירת נגזרות מטבעות זרים מסוכנות לחברות קטנות, שספגו הפסדים גדולים. הבנק אמר שהוא בודק ומקדם תהליכים ובקרות רלוונטיים.

"אם עשינו טעויות אני הראשון לומר שזו הייתה טעות", אמר סווינג. הוא מצביע על ההתנצלות הזריזה שלו בספטמבר האחרון, כשלקוחות קמעוניים בסניף פוסטבנק בגרמניה ננעלו מחוץ לחשבונותיהם לאחר שהבנק מיזג בין שתי מערכות מחשוב.

אנליסטים ומשקיעים אומרים שכדי שמשקיעים יקנו את סיפור ההחייאה של סווינג, הבנק צריך לקדם את ההחזרים לבעלי המניות לתקופה ארוכה יותר.

"זה באופן בסיסי סיפור של 'תוכיחו'", אמר סטיוארט גרהם, אנליסט מ־Autonomous. "הם צריכים להמשיך להציג תוצאות שוב ושוב כדי לשכנע משקיעים".

מת'יו פיין, מנהל תיקים בחברה Third Avenue Management מניו יורק, החל להשקיע בדויטשה בנק לאחר שסווינג לקח את המושכות. כעת הבנק הוא אחת מעשר ההחזקות הגדולות ביותר שלו. הוא חושב שסווינג מהווה שינוי מהותי מהעבר הלא נקי של הבנק.

"אנחנו רואים אותו כאחד המנהלים במערכת הפיננסית הגלובלית, המקבלים פחות הערכה מזו המגיעה לו", אמר פיין.