טילים בליסטיים לטווחים של מאות ק"מ: משלוחי הענק של איראן

בעוד שאישור חבילת הסיוע האמריקאית לאוקראינה ולישראל מתעכב בבית הנבחרים, איראן סיפקה לרוסיה כ־400 טילים בליסטיים, כך לפי רויטרס • העברת הטילים התקיימה בארבעה משלוחים שונים, כאשר לפי בכיר איראני ששוחח עם סוכנות הידיעות, צפויים משלוחים נוספים בקרוב

טילים בליסטיים מוצגים באיראן, אוגוסט 2023 / צילום: רויטרס
טילים בליסטיים מוצגים באיראן, אוגוסט 2023 / צילום: רויטרס

כבר כשנה וחצי שרוסיה מפעילה כטב"מים מתוצרת איראן במסגרת פלישתה לאוקראינה, והיקף השימוש בהם רק הולך ומתרחב. כעת, בזמן שאישור חבילת הסיוע האמריקאית בסך כ־95 מיליארד דולר לאוקראינה, לישראל ולטייוואן, מתעכב בגלל הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים - מתגלה כי איראן העבירה למוסקבה משלוחי ענק של טילים בליסטיים.

אוקראינה משתרכת מאחור, ורוסיה הופכת לכלכלת מלחמה
רוסיה מציבה נשק חדש ומאיימת על חצי טריליון דולר
חזית חדשה? היבשת המפתיעה שאיראן רוצה להקים בה בסיס צבאי

לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, בארבעה משלוחים שונים, איראן סיפקה לרוסיה כ־400 טילים, בהם פתאח־110 וזולפאקר. הטילים שהועברו, יעילים לטווח של 700-300 ק"מ. עתה, לפי בכיר איראני ששוחח עם סוכנות הידיעות, צפויים משלוחים נוספים בשבועות הקרובים.

סוגיה מעניינת היא כיצד בטהרן ובמוסקבה דואגים להסתיר את המשלוחים: לפחות חלקם התבצעו בים הכספי, שהגדה הדרומית שלו שייכת לאיראן, הצפונית לרוסיה. חלק מהמשלוחים גם הועברו בצורה יותר "מסורתית", במשלוחים אוויריים.

מקור נוסף למשלוחים לרוסיה שצובר תאוצה הינו קוריאה הצפונית. אולם, לפי הודעת התובע הראשי של אוקראינה, הטילים הבליסטיים הצפון קוריאנים הוכחו כבעלי איכות נמוכה מאוד - כאשר רק שניים מתוך 24 ששוגרו לעברה פגעו במטרותיהם. ייתכן כי מעבר לרצונו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לצבור אמצעים רבים ככל הניתן, רמת האמל"ח הצפון קוריאני עודדה אותו אף יותר לפנות לאיראן.