18.5 אלף דירות בכניסה לתל אביב: תוכנית הענק שיוצאת לדרך

הוותמ"ל אישרה את תוכנית גלילות דרום, הכוללת נוסף לדירות גם כ-1.1 מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה • לפי הודעת מינהל התכנון, כ-2,500 יח"ד תהיינה בשכירות ו־2,500 יחידות דיור בשכירות במחיר מופחת

תכנון של השכונה החדשה בדרום גלילות / הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים
תכנון של השכונה החדשה בדרום גלילות / הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים

18,500 דירות חדשות ייבנו בלב אזור הביקוש במגדלים של עד 40 קומות: הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) אישרה היום (ד') את תוכנית גלילות דרום, הכוללת נוסף לדירות גם כ-1.1 מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה. התוכנית תופקד להתנגדויות ותמשיך עד לאישור סופי שלה.

ניתוח | האחים חג'ג' ינסו לצאת מבועת הנדל"ן של ת"א בעזרת שותפות עם עדי צים
לחברה יש חוב של 2 מיליארד שקל, הבעלים בונה וילה עם בריכה

התוכנית היא על שטח כולל של כ-1,700 דונם, והיא ממוקמת בין דרך נמיר במערב, כביש 5 בצפון, נתיבי אילון במזרח ושכונת רמת אביב ג' בדרום.

יחידות דיור החדשות יוקמו במבני מגורים בני 7-40 קומות, ומהן יוקצו 5,550 לטובת דירות קטנות, כ-1,000 דירות בדיור מוגן וכ-450 יחידות דיור לטובת שכירות. לפי הודעת מינהל התכנון, על פי חוק הוותמ"ל כ-2,500 יח"ד תהיינה בשכירות ו־2,500 יחידות דיור בשכירות במחיר מופחת.

אחת הנהנות מאישור התוכנית תהיה חברת ישראל קנדה, שבבעלותה כ-50 דונם בשטח התוכנית, ש"שוות" לאחר הגדלת הזכויות כמה מאות דירות. לחברה יש כבר פעילות באזור, בין היתר פרויקט "בלו" בצד המערבי של צומת גלילות וקמפוס WIX. החברה הפרטית קנדה ישראל מקדמת באזור את מגדל "בלו". את השטח רכשה בחברה בשנת 2015 מחברת פז.

כיום אין באזור גלילות תחבורה ציבורית מפותחת, אולם התוכנית מתבססת על פיתוח של תחבורה ציבורית עתידית - "האב" תחבורתי שיכלול שתי תחנות של קווי מטרו M1 וM3, מסוף אוטובוסים מטרופוליני, ותחנת רכבת כבדה.

התוכנית קודמה בתחילה בוועדה המחוזית, אולם בעת כהונתה כשרת הפנים החליטה איילת שקד להעבירה לוותמ"ל. בסבב הקודם, בעת הדיונים בוועדה המחוזית, דובר על 9,800 דירות "בלבד", אולם מספרן גדל מתוך הסתמכות על תכנון התחבורה הציבורית ובעיקר על תוכנית המטרו.

התוכנית נערכה על ידי צוות בראשות אדריכל אורי מזור ממשרד "מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים" - ומנוהל על ידי חברת "וקסמן-גוברין גבע".

אחד הדברים המעניינים בתוכנית הוא הכללתה של ביצת החורף שבה פורחים בכל שנה נרקיסים רבים. הבריכה תשמש בין היתר לאגירת אלפי קוב של מי גשם.

השכונה המתוכננת בדרום גלילות / הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים
 השכונה המתוכננת בדרום גלילות / הדמיה: מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים

ברמת השרון התנגדו בכלל לעצם קיומו של הדיון כרגע, שבוע בלבד לפני הבחירות לרשויות המקומיות. בין היתר הם מתנגדים לתוכנית כי לא נקבעה בה שלביות: "כתוב במשפט אחד שבד בבד לבניית הדירות ייבנו מבני ציבור ותשתיות, אבל לא כתבו שקודם יהיו תשתיות התחבורה והניקוז ואז הדירות, וזה בעייתי מאוד", אומרים בעיריית רמת השרון. הם פנו במכתב למינהל התכנון בבקשה לדחות אותו אולם בקשתם לא התקבלה.

אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון מסר בנוגע לאישור תוכנית פי גלילות תמ"ל 3007: "נכחנו היום בהצגה של תשע שעות ואחרי שעה של דיון פנימי לא התקבלה אף אחת מהערותינו. לצערנו המדינה ממשיכה להתעלם מהערים שבשטחן התוכנית חלה. התוכנית הזאת דורסת את שדה הנרקיסים השני בגודלו בישראל ואת אגם הניקוז של רמת השרון וצפון תל אביב וכל זה בלי שום קשב לאף מומחה. ככה נראית עריצות תכנונית שדורסת את המרחב והערים.

"הדיון הזה נולד בחטא לא היה צריך להתקיים ואנחנו נפעל בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו".