במקום להסתבך: כך תשפרו את החיפוש בגוגל

מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם שייך לגוגל, והחברה משכללת אותו כל הזמן • אפשר לבצע חיפוש באמצעות זמזום, לקבל עזרה בפתרון משוואות וגם לקבל תשובות מורחבות מה־AI

חיפוש בגוגל / צילום: Shutterstock
חיפוש בגוגל / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם הוא גוגל, בפער ניכר מהמתחרים. לפני נתוני Statcounter, נתח השוק של גוגל עומד על 91.4% משוק מנועי החיפוש. במקום השני נמצא בינג של מיקרוסופט, עם 3.4% בלבד מהשוק. יאנדקס ויאהו נמצאים במקומות השלישי והרביעי עם 1.7% ו־1.1% בהתאמה. עם זאת, לפי נתוני Statista, כאשר בוחנים את החיפוש במחשבים בלבד גוגל מחזיקה ב־83% מנתח השוק, בעוד בינג עולה ל־9%.

סם אלטמן יוצא למסע חובק עולם בעקבות שבבים ל-AI. כך הוא נשמע מסן חוזה
ראיון | סגן נשיא לשעבר באינטל על השינויים בחברה: "זה כמו לעבור מלהכין אוכל לילדים בבית להגשת מנות במסעדה"
ניתוח | זה היה אמור להיות הלהיט החדש של אפל. למה הלקוחות לא מרוצים?

במובנים רבים, גוגל תופסת את הצרכנים בזכות מוצריה הנוספים: אם יש חשבון ג'ימייל או ביוטיוב, נוח להשתמש גם במוצרים נוספים שהיא מציעה. איך ניתן לייעל את החיפוש באמצעות גוגל, ולהפוך אותו לנוח יותר? הנה כמה כלים שימושיים.

קיצורי מידע האזור המיוחד בגוגל

המטרה של גוגל היא להפוך את חוויית החיפוש לאינטואיטיבית מספיק, ולכן החברה השקיעה באזור מיוחד שמציג תוצאות מובלטות. לדוגמה, אם תחפשו פרט טריוויה שלא דורש הרבה הצלבות - עוד לפני התוצאות המסורתיות, תקבלו עיצוב יפה בראש העמוד עם המידע המבוקש.

לכן, במקום לחפש את הנושא הכללי, ואז לנסות לחפש בתוך התוצאות הרגילות את המידע - שווה לשאול בחיפוש שאלה נקודתית. בנוסף לתשובה שתקבלו, גוגל תציע גם הפניות רלוונטיות או חיפושים נוספים שאנשים ביצעו.

האזור המיוחד בראש העמוד מסייע בסידור המידע הרב, שלעיתים מפוזר במקומות שונים. לדוגמה, אם תחפשו על ליגת כדורגל ספציפית ה מעולם הספורט או על משחק מסוים, תוכלו לקבל את המידע העדכני.

חיפוש באמצעות מצלמה / צילום: צילום מסך
 חיפוש באמצעות מצלמה / צילום: צילום מסך

כך גם ביחס לסרטים וזמינות ברחבי הארץ: כל שעליכם לעשות הוא לחפש את שם הקולנוע או שם הסרט שאתם רוצים לראות. זה נכון כמובן גם ביחס לחיפוש מידע על נושאים בוערים, כאשר ניתן לקבל מידע קריטי המסודר בצורה נוחה לעין.

לא רק זאת, גוגל תציע לכם כלים מובנים - בין אם זה שעון עצר או טיימר, מחשבון או חישובי המרת מטבע (כל שעליכם להקליד הוא סכום, שם המטבע והמילה בשקלים). אם תחפשו את המילה תרגום, תוכלו לקבל ווידג'ט של תרגום - במקום להיכנס לאתר עצמו.

חיפוש מוזיקה לזמזם למכשיר

האפליקציה של גוגל במכשירים השונים מאפשרת לחפש מוזיקה, בדיוק כמו שאזאם. אלא שכאן אפשר לזמזם את השיר בעצמכם, בלי מוזיקה ובלי כלים, וגוגל תציע כמה אפשרויות לפי חישוב אחוזים. איך עושים את זה? נכנסים לאפליקציה, לוחצים על המיקרופון, בוחרים בחיפוש שיר ומזמזמים את מה שאתם זוכרים.

חיפוש באמצעות זיהוי קולי / צילום: צילום מסך
 חיפוש באמצעות זיהוי קולי / צילום: צילום מסך

Google Lens לחפש את מה שרואים

אחד הכלים המפותחים ביותר בגוגל, שגם מביאים בשורה, הוא Google Lens. אם יש חיפוש שאתם לא יודעים איך לתאר אותו בצורה מדויקת במילים, תוכלו לחפש בעזרת המצלמה או באמצעות תמונה. לדוגמה, לצלם בגד ולמצוא תוצאות כאלו ברחבי העולם, לצלם פרח לא מוכר בזמן טיול ולקבל מידע עליו, או לחפש טקסט מסוים בשפה מסוימת, ולקבל את התרגום על גבי התמונה בזמן אמת.

אפשרות נוספת היא עזרה בשיעורי הבית - ניתן לצלם משוואה ולקבל סרטונים או הדגמות איך לפתור את התרגיל - במתמטיקה, היסטוריה, ביולוגיה, פיזיקה ועוד. הפיצ'ר יהיה זמין לכלל המשתמשים באפליקציה חיצונית או באפליקציה של גוגל שבה היכולות מוטמעות.

הבינה המלאכותית מרחיבים את התוצאות

ענקיות הטכנולוגיה התחילו לשרטט איך ייראה העתיד של מנועי החיפוש בצל הבינה המלאכותית. אם אפשר לקבל את כל המידע ישירות מהמודלים, מהי זכות הקיום של מנועי החיפוש המסורתיים?

נורות האזהרה נדלקו גם אצל גוגל, מה שהוביל להצגת המודל העתידי: תחפשו בגוגל את השאלה המבוקשת כמו שאתם רגילים, אך לצד התוצאות המסורתיות תקבלו גם תשובות נוסח ChatGPT או בארד.

חיפוש נקודתי יכול להוביל לקבלת תוצאות מובלטות / צילום: צילום מסך
 חיפוש נקודתי יכול להוביל לקבלת תוצאות מובלטות / צילום: צילום מסך

גם בתוצאה הטקסטואלית הארוכה יהיו הפניות, תוצאות בתשלום ועוד - כדי שמנוע החיפוש יוכל למכור פרסומות, ולהכניס כסף לחברה. אגב, בבינג של מיקרוסופט כבר שילבו את ChatGPT בכלי שנקרא Bing AI, מה שמאפשר לקבל תשובות ארוכות מכלל רחבי האינטרנט, אך הטכנולוגיה עדיין צריכה להבשיל ולהתפתח.

מעקב התראות פעם ביום

אם אתם רוצים לעקוב אחרי תחום או ביטוי מסוים, גוגל מציעה את הכלי Google Alerts. ניתן "להשאיר" ביטוי מסוים למעקב - ובשעות הערב תקבלו התראה עם כל מה שעלה בחכה של גוגל סביב אותו נושא. לדוגמה, אם תרצו לעקוב אחרי נושא החטופים, תוכלו להשאיר את הביטוי, ולקבל אזכורים עם התוצאות הרלוונטיות.

הטריקים הבסיסיים מרכאות וטווחי זמנים

כדי לחפש ביטויים מדויקים ניתן להשתמש במרכאות בתחילת הביטוי ובסופו. כשעושים זאת, גוגל יחפש עבורכם את רצף המילים בתוך עמודי האינטרנט, ויציע את הביטוי המדויק שהוקלד.

בנוסף, גוגל מאפשרת חיפוש מדויק יותר לפי כמה פרמטרים. תחת האפשרות "כלים" שמתחת לשורת החיפוש, תוכלו להגדיר את שפת החיפוש, טווח זמנים ועוד. כך תוכלו לדייק את התוצאות שלכם בצורה ולהיות יעילים.

השורה התחתונה: בינג של מיקרוסופט

לפני מהפכת הבינה המלאכותית, היה ברור שגוגל הוא הבחירה המרכזית, ואין כמעט מה לומר על בינג. עם זאת, כשמיקרוסופט הצליחה להיות הראשונה שמציגה יכולות AI במנוע החיפוש שלה, היא גרמה למומחים ולאנליסטים להסתכל עליה יותר.

למעשה, אם בינג יצליח לשלב יכולות בינה מלאכותית במנוע החיפוש בצורה טובה עוד לפני גוגל, אולי מיקרוסופט תאיים קצת יותר על הדומיננטיות של גוגל בתחום הזה. כנראה שהיא לא תביס אותה, אבל כן תערער את החוזקה המשמעותית שלה. סביר להניח שכאשר שגוגל תציג את המענה שלה, משתמשים יגיעו פחות לבינג, אבל זו בהחלט דוגמה לכך שחדשנות לא מגיעה תמיד דווקא מהשחקנית הגדולה ביותר.