ישראל במלחמה | סיקור שוטף

בלינקן בביקורת על הממשלה: "בנייה חדשה בהתנחלויות? מאוכזב"

הערב: פסגת פריז יוצאת לדרך, גורם ישראלי על הניסיון להניע עסקת חטופים חדשה: "יש סיבה לאופטימיות, המו"מ יהיה מפרך" • בלינקן: ממשיכים במאמצים להשגת הפסקת אש ממושכת • משפחות החטופים חסמו את איילון, והקימו על הכביש "שולחן שבת": "הזמן שלהם בשבי נגמר" • עדכונים שוטפים

דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד / צילום: יח''צ
דוד (דדי) ברנע, ראש המוסד / צילום: יח''צ

  22:13 - בכיר חיזבאללה מת מפצעיו אחרי שרכבו הותקף מהאוויר

בלבנון מדווחים: מפקד חיזבאללה שאחראי על מארון א-ראס, מוחמד עלויה, מת מפצעיו - לאחר שרכבו הותקף מהאוויר בבינת ג'ביל, בתקיפה שמיוחסת לישראל לפני 11 ימים.

20:42 - מקורות בחמאס: לא שוללים פריצת דרך במו"מ לעסקה, עדיין דורשים שחרור אסירים כבדים

מקורות בחמאס מסרו לתקשורת הערבית כי הם לא שוללים פריצת דרך במהלך השבוע הבא במשא ומתן. לפי הדיווח, חמאס דבק בכך שהשלב הראשון של ההסכם יכלול נסיגה ישראלית מלב הערים ברצועה - מה שיאפשר את חזרת התושבים לאזור. נטען כי בכירים מצריים העבירו לחמאס את נכונותה של ישראל להסכים להסרת המחסומים שפיצלו את הרצועה. המקורות הבהירו: לא חזרנו בנו מהדרישה לשחרר אסירים כבדים עם עונשי מאסר ממושכים.

19:30: קירבי: "לא מאמינים בשינוי שטחה של עזה, צריך רשות פלסטינית משודרגת"

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי, התייחס גם הוא לתוכנית ל"יום שאחרי: "מאמינים שהפלסטינים צריכים יכולת להביע עמדה וקול בעזה של אחרי המלחמה, באמצעות רשות פלסטינית משודרגת. אנחנו לא מאמינים בשינוי שטחה של עזה. נמשיך להיות קולניים על העבודה שאנחנולא רוצים לראות עקירה בכוח של פלסטינים מחוץ לעזה. אנחנו כמובן לא רוצים לראות את חמאס שולט בעזה.

18:40 - בלינקן בביקורת על הממשלה: "בנייה חדשה בהתנחלויות? מאוכזב, זה מנוגד לחוק הבינ"ל"

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן התייחס להכרזה של ישראל על בנייה חדשה של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות, בין היתר בקישר ובאפרת, ואמר: "אנחנו מאוכזבים מההכרזה. זאת עמדה אמריקנית ישנה שכל בנייה של התנחלויות חדשות לא מסייעת להשגת לשלום. זה גם לא עומד בחוק הבינ"ל".

על התוכנית של נתניהו ל"יום שאחרי" הוא הוסיף: "ראיתי את הדיווחים, לא ראיתי את התוכנית ולכן אני לא רוצה לשפוט עד שלא ראיתי את הפרטים. יחד עם זאת, יש עקרונות שכבר הנחנו לפני כמה חודשים שאנחנו סבורים שהם חשובים מאוד בנוגע לעתיד עזה, כולל שלא יכולה להיות פלטפורמה לטרור. לא יכול להיות כיבוש ישראלי מחודש של עזה. שטחה של הרצועה לא יכול להצטמצם. לכן, אנחנו רוצים לוודא שכל תוכנית עומדת בתנאים הללו".

הוא גם התייחס ללחימה ברצועה: "עדכנתי את שותפינו על המאמצים להחזיר את החטופים ולהשיג הפסקת אש הומניטרית ממושכת. אנחנו מודים על כך ששני אזרחים ארגנטינאים חולצו החודש בידי כוחות ישראלים. אנחנו יודעים שיש עוד הרבה חטופים ואנחנו נחושים להחזיר אותם, את כל החטופים, הביתה בבטחה ובהקדם".

17:10 - לפני זמן קצר זוהה שיגור מלבנון לעבר מלכיה, לא ידוע על נפגעים. בצה"ל משיבים ארטילריה

16:16 - על רקע פסגת פריז: משפחות חטופים חוסמות את איילון - והקימו "שולחן שבת" על הכביש

משפחות החטופים חסמו היום את נתיבי איילון - במחאה על אי השבתם של יקיריהן משבי חמאס. נציגי המשפחות הגיעו לכביש, והניחו עליו "שולחן שבת" עם כמה כיסאות ריקים. במקביל, נראה עשן מיתמר ממדורה שהודלקה בצד הכביש. זאת, על רקע השיחות לעסקה חדשה בפריז, שמתקיימת בשעה זו.

16:15 - צה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה באזור לבונה, כך עדכן דובר צה"ל. הכוחות תקפו מבנה צבאי בכפרים כילא ובעייתא א-שעב, שבהם פעלו מחבלי הארגון. בנוסף, מטוסי קרב תקפו אמש מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה באזור בליידא בשטח לבנון.

16:05 - גנץ מתחייב: נהיה ברפיח בעומק השטח. לא נעצור עד שנסיר את האיום - ונשיב את החטופים

השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ התייחס בסרטון שפרסם לתוכנית העתידיות ברצועה: "הלחימה תימשך גם בעתיד בעומק שטח האויב, ולא על הגדר. נגן על היישובים בכוחות מתוגברים ונגיע לכל מקום שבו נמצאים מחבלי חמאס. נהיה ברפיח, נהיה בעומק השטח. לא נעצור עד שנסיר את האיום ושנשיב את החטופים".

15:00 - תיעוד מהרחפן: מחבל זורק רימון לעבר לוחמי מגלן, מנסה להימלט - ומחוסל

תיעוד ממערב ח'אן יונס חושף קרב פנים אל פנים בין לוחמי יחידת מגלן למחבל שזרק לעברם רימון. בין פגיעה ביעדי חמאס למארבי צלפים, נתקלו הלוחמים בחוליות מחבלים שצצו ממקומות מסתור. הכוחות פשטו על תשתיות הטרור ואיתרו נשקים בארון בגדים, מטענים ומכשירים להפעלת מטענים.

במהלך הלחימה לוחמי היחידה הכווינו רחפן לעבר מבנה שבו חשדו שהסתתרו מחבלים. הכוחות פתחו באש לעבר המחבל והשליכו עליו רימון. לאחר הסרת הסכנה הלוחמים נכנסו לסריקה יסודית במבנה בו מצאו אמצעי לחימה ואת גופת המחבל שחיסלו.

11:52 - השיחות בפריז על אפשרות לעסקה חדשה - היום אחר הצהריים

בפסגה ישתתפו בצד הישראלי: ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, אלוף במיל' ניצן אלון, יועצו המדיני של רה"מ אופיר פלק
בצד הקטרי: ראש ממשלת קטר אלת'אני
בצד האמריקני: ראש ה-CIA ויליאם ברנס

מטרת הפסגה - יצירת מתווה כללי מוסכם ו"ניקוי" הסוגיות שלא קשורות למתווה (בלי לקבוע רשמית את סוגיית המפתחות וסוגיית ימי ההפוגה - קרי שתי הסוגיות הדרמטיות). גורם ישראלי: "יש סיבה לאופטימיות אבל גם אם יהיה מתווה כללי ראשוני - המשא ומתן יהיה מפרך. זה ייקח זמן".

10:35 - תיעוד ממרגליות אחרי היירוט המוצלח

במושב תיעדו איך נראים הרגעים שאחרי יירוט מוצלח של כטב"ם: שברי היירוט קרעו כבל חשמלי וגרמו נזק לבית. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם למבנה ולכביש.

09:27 - אזעקות ביישובים רבים בגליל העליון בעקבות חשד לחדירת כלי טיס עוין: מטרות חשודות יורטו בקריית שמונה ובמרגליות

ההתרעות הופעלו בין היתר במטולה, בקריית שמונה, בתל חי וביישובים במועצה מבואות החרמון. במקביל הופעלה אזעקה נוספת, ככל הנראה בשל שיגור מיירט - וכעבור כמה שניות הופעלו האזעקות פעם נוספת, גם כן בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין.

בצה"ל עדכנו כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון לשטח ישראל.

08:25 - הלחימה נמשכת לכל אורך הרצועה: עשרות מחבלים חוסלו

דובר צה"ל מעדכן על המשך הלחימה ברצועת עזה. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 ממשיכים לפעול במערב ח'אן יונס וחיסלו ביממה האחרונה למעלה מ-10 מחבלים באמצעות ירי צלפים ובאמצעות כלי טיס מאויש מרחוק. בפעילות נורה לעבר הכוח טיל RPG - והחוליה חוסלה מהאוויר באמצעות כלי טיס.

גם לוחמי עוצבת הקומנדו ממשיכים את הלחימה במערב ח'אן יונס: במהלך פשיטות על יעדי טרור, כוחות מיחידת מגלן איתרו מחסן אמצעי לחימה שהכיל עשרות רקטות, מטענים ומרגמות. במקביל, צוות הקרב של חטיבת גבעתי יצא להתקפה להשמדת מרחבי טרור ולחיסול מחבלים במרחב העיר.

כוחות צה"ל נלחמים גם בצפון הרצועה: אוגדה 162 פשטה על יעדי טרור במרחב זייתון, לוחמים חיסלו למעלה מ-10 מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה וציוד צבאי.

במרכז הרצועה, צוות הקרב של חטיבת הנח"ל חיסל מספר מחבלים לאורך היממה האחרונה: באחת הפעילויות, הכוחות זיהו חוליית מחבלים בעמדת תצפית של הארגון במיקום אסטרטגי, על מנת לפגוע בכוחותינו. הכוחות בשטח ובאוגדת עזה הכווינו מסוק קרב אשר תקף את העמדה וחיסל את המחבלים.

06:52 - דובר צה"ל ושב"כ: חוסל בתקיפה אווירית בג'נין מחבל שהיה בדרכו לבצע פיגוע, וביצע מספר פיגועי ירי לעבר כוחותינו ולעבר היישובים מירב ומבוא דותן בשבועות האחרונים

בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, חוסל אמש בהכוונת שב"כ ואמ"ן ובאמצעות כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר מחבל הג'יהאד האסלאמי יאסר חנון, תושב ג'נין. חנון, נכלא בעבר על רקע מעורבותו בפעילות צבאית מטעם הארגון.

בחודשים האחרונים היה מעורב במספר רב של פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל, יישובים ישראליים ועמדות צבאיות לאורך מרחב התפר, בהם היישובים מירב ומבוא דותן, ומעבר סאלם, ג'למה ועוד. המחבל חוסל בדרכו לבצע פיגוע ירי נוסף.

04:40 - שליח ארה"ב למזרח התיכון נועד עם נתניהו ועם שר הביטחון

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי מסר כי ברט מקגרק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, בביקורו בארץ, נועד עם נתניהו ועם שר הביטחון ועוד גורמים בקבינט המלחמה ועם גורמי מודיעין. בנוסף, נפגש עם משפחות החטופים עם אזרחות אמריקאית.

02:27 - הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני: "אונר"א הגיעה לנקודת השבירה שלה"

01:38 - נתניהו הציג בפני הקבינט המדיני-ביטחוני את הצעתו "ליום שאחרי חמאס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא אתמול (חמישי) בערב לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני את הצעתו ל"יום שאחרי חמאס", במסמך שחולק לחברי הקבינט כמצע לדיון לקראת דיוני ההמשך בנושא. במסמך, רה"מ מגדיר עקרונות פעולה לפי שלושה טווחי זמן: בטווח המיידי, בטווח הביניים ובטווח הארוך.

22:06 - אזעקה הופעלה בקיבוץ שניר שבאצבע הגליל

בקיבוץ שניר שבאצבע הגליל נשמעה אזעקה. חמישה שיגורים זוהו לעבר שטח ישראל. חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. השאר נפלו בשטחים פתוחים. לא זוהו נפילות ולא דווח על נזק או נפגעים בגוף.

22:05 - דיווחים בג'נין: הרוג ו-4 פצועים בתקיפה של צה"ל במחנה הפליטים

כלי טיס של צה"ל תקף רכב שבו היה מבוקש במחנה הפליטים ג'נין. הפלסטינים דיווחו על מחבל שחוסל וארבעה פצועים.

21:21 - אזעקה הופעלה בצפון הגולן; לפחות 9 שיגורים זוהו משטח לבנון לכיוון רמת הגולן

אזעקה הופעלה בעין קנייא שבצפון הגולן. תשעה שיגורים זוהו משטח לבנון לכיוון רמת הגולן. חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. צה"ל תוקף את מקורות הירי.

20:40 - קבינט המלחמה אישר: משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד תצא מחר לפסגה בפריז. 

20:37 - האולטימטום של מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן: עד שלא יימצא פתרון מיגון, לא מאשר את פתיחת קו הרכבת אשקלון/שדרות שחשוף לירי בכינון ישיר מעזה

20:03 - מקור בהנהגת חמאס הכחיש בערוץ אל-מיאדין הלבנוני שיש כיוון חיובי במו"מ לעסקה: "ישראל עדיין מתעקשת על תנאיה ודוחה את תנאי חמאס שבעיניה הם 'בלתי אפשריים'"

19:41 - דיווח בתקשורת הערבית: בתקיפה בנבטיה חוסל חסן צאלח, בכיר בכוח רדואן

בחיזבאללה אישרו את חיסולו של בכיר כוח רדואן חסן צלאח, בן 50 מכפר עדשית. הוא נהרג בהפצצת דירה בכפר רמאן שבאזור נבטיה. צלאח היה מפקד מרחב ההתקפה הר דב. ודרגתו הייתה מקבילה לדרגת מח"ט. המחבל גם היה אחראי על אירועי הירי לעבר כמה מרחבים בצפון הארץ, ושימש כמפקד בכיר וותיק בארגון ובעל ניסיון מבצעי רב.