עם 3,300 עובדים ואופציות בסכומים אדירים: הצד הישראלי של המניה שמסחררת את העולם

ענקית השבבים הימרה ב־2016 על ישראל כאשר פתחה את מרכז הפיתוח הראשון שלה כאן • השבוע רשמה המניה שלה את עליית השווי היומית הגבוהה אי־פעם, ויש מי שקושר בין ההצלחה הגלובלית לפעילותה בארץ • החל משורת מוצרי מפתח שפותחו ועד השבחים מצד המנכ"ל: הזווית הישראלית בהצלחה של אנבידיה

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה
בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

ככל הנראה, אין מי שלא שמע את השם "אנבידיה " אחרי השבוע החולף. מניית ענקית השבבים, שהוגדרה לאחרונה כ"חברה הכי טובה בעולם", רשמה זינוק של 16% בסוף שבוע שעבר לאחר פרסום הדוחות החיוביים. מדובר בעליית השווי היומית הגבוהה ביותר אי־פעם שנרשמה. בסך הכול קפצה המניה ביותר מ־600% מאז אוקטובר 2022 ועד לנקודת הזמן הנוכחית, ובכך חצתה החברה את רף השווי של 2 טריליון דולר. כעת, רבים מעובדיה הפכו למיליונרים מאופציות שקיבלו.

ניתוח | אנבידיה עשתה את הלא ייאמן, וזו הסכנה הכי גדולה שלה
כמה הרוויחו החוסכים הישראלים מהזינוק של אנבידיה?
ניתוח | עם תשואה של 43% בשנה: טרנד ההשקעות החדש שמתחיל לסחוף את הישראלים    

עד כמה החטיבה הישראלית של אנבידיה תרמה להצלחתה בעולם? מרכז הפיתוח השני בגודלו של ענקית השבבים מחוץ לארה"ב הוא בארץ, והיא אחת המעסיקות הגדולות בישראל עם מעל ל־3,300 עובדים, המהווים 13% מכוח האדם שלה בעולם. מדובר במספר השווה לכל עובדי החברה ב־16 מדינות ברחבי אירופה ובכל הודו. "ישראל היא ביתם של חוקרי ומפתחי בינה מלאכותית מהמובילים בעולם, היוצרים יישומים שיניעו את הגל הבא של פיתוחי ה־AI", הצהיר מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג לפני כחצי שנה.

ואכן, הפעילות של אנבידיה בישראל מהווה חלק משמעותי מהסנסציה שלה בעולם. במאי האחרון החברה הכריזה על שורת מוצרי מפתח שפותחו בארץ, ובראשם ישראל וואן (Israel 1), מחשב העל החזק ביותר במדינה. "בישראל החברה מפתחת טכנולוגיות בעלות השפעה עולמית; אלו טכנולוגיות שמהוות את אחד המנועים שמאפשרים פריצות דרך בשלל תחומים, בהם הגיימינג, עולם הרפואה ואפילו אל מול משבר האקלים", אומר גורם בחברה, ומוסיף: "הטכנולוגית בישראל מאפשרת לפתח תעשיות גלובליות רבות".

הכניסה לארץ ורכישת הענק

אנבידיה החלה את דרכה בישראל בשנת 2016, כאשר פתחה את מרכז הפיתוח הראשון שלה בארץ. כיום, לחברה יש מרכזי פיתוח ביוקנעם, תל אביב, רעננה, ירושלים, באר שבע, קרית גת ותל חי. פעילותה המקומית מתמקדת בתחום התקשורת המואצת (נטוורקינג), ובין היתר מפתחת שבבים, מתגים, פלטפורמות תוכנה וחומרה. במקביל, גורם בחברה מציין כי אנבידיה עוסקת בישראל בפיתוח שניים מתוך שלושת שבבי הליבה של החברה - בתחילת שנת 2022, החלה החברה לייצר מעבדים מרכזיים (CPUs) עבור מרכזי נתונים וכלי רכב אוטונומיים.

בין השנים 2019־2020 ביצעה אנבידיה את אחת מעסקאות הענק של חברה ישראלית, כאשר הודיעה על רכישת מלאנוקס מיקנעם בעבור כ־7 מיליארד דולר. תהליך המכירה היה תחרותי מאוד ושבע חברות נאבקו על מלאנוקס, שעוסקת בפיתוח וייצור של ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה.

בהמשך, אנבידיה הרחיבה את פעילותה בארץ כשרכשה חברות נוספות, בהן הסטארט־אפ אקסלרו (Excelero) המתמחה בפיתוח ובייצור טכנולוגיות אחסון. בנוסף, ענקית השבבים הקימה קבוצת מחקר בינלאומית של טכנולוגיות בינה מלאכותית, תחת השם Nvidia Research, המונה כ־200 איש - עשרות מהם מישראל. את פעילות הקבוצה בארץ מוביל פרופסור גל צ'צ'יק, המכהן גם כפרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן.

החברה הקימה בארץ קבוצות נוספות האחראיות על פיתוח מערכות על־שבב (SoC) בתחומי הרובוטיקה וכלי רכב אוטונומיים, פיתוח טכנולוגיות תוכנה לכלי רכב אוטונומיים, פיתוח טכנולוגיות אבטחת מידע מבוססות בינה מלאכותית, אופטימיזציה למשחקי מחשב ועוד.

"רבים נוטים לחשוב שהפעילות בישראל היא רק התקשורת כביכול", מסביר גורם בחברה. "בהקבלה לעולם התחבורה למשל, ניתן לטעון שהפעילות בישראל נוגעת רק למערכת הכבישים, אבל היא ללא כוללת את כלי הרכב ויעדים. הטכנולוגיה שאנבידיה מפתחת בארץ היא חלק מגורמי המפתח שמאפשרים לעולם הבינה המלאכותית בכללותו להתפתח בצורה ובקצב שבו הוא מתפתח כעת".

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
 ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

למרות המלחמה, הפעילות ממשיכה

מאז מתקפת הפתע של חמאס ב־7 באוקטובר, משפיעה המלחמה בעזה על חברות רבות במשק הישראלי, שחלקן אף צופות פגיעה. גם חברות ענק ברחבי העולם לא נותרות אדישות להשפעות המלחמה על עסקיהן. באינבידיה מנסים לשדר עסקים כרגיל, לפחות לעת עתה. בדצמבר, חודשיים לאחר שהחלה הלחימה, ערכה החברה כנס משקיעים מקומי במסגרתו נפגשו נציגים של סטארט־אפים מקומיים הפועלים בתחומי הבינה המלאכותית עם 14 קרנות הון סיכון ישראליות וזרות, בהן פיטנגו, ויוליה ונצ'רס וסופטבנק.

האירוע התקיים במסגרת תוכנית גלובלית של החברה, NVIDIA Inception, שנועדה לתמוך בסטארט־אפים, בה משתתפים למעלה מ־17 אלף חברים מתעשיות ותחומים שונים, מתוכם יותר מ־900 סטארט־אפים מישראל. התוכנית תומכת בחברות הזנק במספר דרכים, בהן טכנולוגית, עסקית ושיווקית. כך לדוגמה, החברה מציעה סיוע באמצעות אנשי מקצוע והכשרות מקצועיות, או חיבור בין סטארט־אפים לקרנות הון סיכון מקומיות וזרות.

"אנבידה עובדת עם מאות סטארט־אפים בישראל במסגרת התוכנית", מספר גורם בחברה. "בשנת 2020 השתתפו בתוכנית כ־200 סטארט־אפים מישראל, והיום כבר יש מעל 900".

בנוסף, בנובמבר הכריזה החברה על כך כי השלב הראשון בפיתוח מחשב העל של אנבידיה, ישראל וואן, נכנס לשימוש ראשוני.

האם ההצלחה תוביל לשאננות?

חרף הצלחתה של אנבידיה, היא מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים. בדצמבר האחרון פורסם בביזנס אינסיידר כי מנכ"ל אנבידיה הביע חשש שחלק מהעובדים הוותיקים בחברה קרובים למעין "פרישה סמויה". הסיבה, נטען בפרסום, היא שרבים מהם התעשרו לאור הזינוק של מניית החברה בשנים האחרונות, כך שתפוקתם עלולה להיפגע.

בדוח הכספים האחרון שפרסמה החברה, צוין כי אנבידה הקצתה לעובדיה 14 מיליון מניות חסומות בשווי מוערך של 5.316 מיליארד דולר. במקביל נרכשו 3 מיליון חבילות ESPP (חבילת הטבות לעובדי החברה כשהם רוכשים מניות של מקום העבודה). מדובר בבונוס שיכול להגיע לעשרות ואף מאות אחוזים מהשכר. מכשיר זה מאפשר לעובדים לרכוש את המניה בהנחה של 15% בשני מועדים שונים בשנה, לרוב בחודשים ינואר ויוני. אם למשל מניה אחת של אנבידיה נסחרה ב־148 דולר ב־1 בינואר, עובדים יכולים לממש את האופציה שברשותם ולרכוש את המניה בסכום של 125 דולר. גם ב־1 ביוני, כשערך המניה עמד על כ־400 דולר, עדיין העובדים היו יכולים לממש את האופציה ולרכוש אותה תמורת 125 דולר בלבד. כלומר, העובדים יכולים רק להרוויח.

לרוב, העובדים מפרישים סכום חודשי שנאמד בכ־10% משכרם ומממשים לאחר כחצי שנה. במקרה של אנבידיה, עובדים שעשו זאת בשנה שעברה הרוויחו בפועל, על פי הערכות, פי שמונה.