דיפלומטיית הפנדה: כך הפכו החיות האהודות בעולם לקלף מיקוח של סין

בשל הפופולריות שלהם בגני החיות במערב, הממשל הסיני מתייחס לדובי הפנדה כאל קלף מיקוח דיפלומטי • הוא רואה בחיות אלה תושבים רמי מעלה, ועל כן הוא יכול להשיב אותן אליו במידה ופורץ משבר מדיני

דוב פנדה. מי שהממשל חפץ ביקרו, יזכה לחיבוק ותמונה עם החיה החמודה / צילום: Shutterstock
דוב פנדה. מי שהממשל חפץ ביקרו, יזכה לחיבוק ותמונה עם החיה החמודה / צילום: Shutterstock

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור "תרבות חיות" הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

בנובמבר האחרון נפגשו שי ג'ינפינג, נשיא סין, וג'ו ביידן, נשיא ארה״ב, בסן פרנסיסקו. הם שוחחו על המצב המתוח בטיוואן, על ההתפתחות המואצת של הבינה המלאכותית ואפילו על פנטניל, האופיואיד שמכה בעיר בה נפגשו. והיה עוד נושא על סדר היום, חשוב לא פחות - דובי פנדה.

מה קרה כשהדג הזעיר הזה נעלם מהאוקיינוס האטלנטי
השועלים פלשו ללונדון והפכו לחלק מהנוף העירוני

כיצד נקלעו הדובים הללו לסדר היום של מנהיגי המעצמות החזקות בעולם? כיום, כל דובי הפנדה עלי אדמות שייכים לסין. 64 מהם נשלחו על ידי סין ל־19 מדינות ברחבי העולם. גן חיות יקבל לידיו דוב פנדה רק אם סין ומדינתו מקיימות ביניהן יחסים טובים.

סין מתייחסת לדוביה כאל ״שגרירים״ תושבי סין, ועל כן היא יכולה להשיב אותם הביתה במידה ופורץ משבר דיפלומטי בינה לבין מדינה אחרת. כך, למשל, התבטאויות של ממשלת בריטניה שלא נעמו לממשל בבייג'ינג, הובילו להחזרת 2 דובים מגן החיות באדינבורו.

סמל המדינה החדשה

דיפלומטיית הפנדה החלה די במקרה, במהלך ביקורו של ריצ'רד ניקסון בסין ב־1972. עוד קודם לכן, מַאוֹ דְזֶה־דוּנְג החליט להפוך את דוב הפנדה, לסמל המדינה החדשה שייסד, וכך הוא עיטר חפיסות סיגריות, חבילות ממתקים, מודעות ובולים.

אשתו של נשיא ארצות הברית, פטרישיה ניקסון, ישבה ליד ראש ממשלת סין דאז, ג'ואו אנלאי, בארוחת הערב החגיגית. היא הביטה בחפיסת הסגירות שלו, עליה התנוסס איור דוב פנדה וסיננה ״איזה חמוד!".

״את תקבלי כמה״, השיב לה וכעבור חודשיים הופיעו שני דובי פנדה בגן החיות של וושינגטון. האמריקאים הבינו את המסר- סין רוצה ביחסים טובים. סין, מצידה, קנתה את עולמה בזול.

דובי פנדה לא היו רק בסיס לכינון יחסים בין מדינות, אלא גם שימשו כרקע לשערוריות דיפלומטיות. ב־2007 מתה דובת הפנדה יאן יאן בגן החיות בברלין. גופתה נשלחה למוזיאון הלאומי ולא לסין, כפי שהיה כתוב בחוזה שנחתם בין שתי המדינות. בתגובה, איים שגריר סין לעזוב את גרמניה. הקנצלרית, אנגלה מרקל, התערבה והמשבר הסתיים, לא לפני שגופת הדובה הוטסה לבייג'ינג תחת עיניו הבוחנות של השגריר.

עוד על דובי פנדה

1. משמעות המילה פנדה בסינית היא "דוב־חתול".
2. אורכו של דוב הפנדה הוא 1.5 מטר עד 1.8 מטר ומשקלו 75־165 קילוגרם. רגליו שחורות, גופו שחור ולבן וראשו לבן (למעט האוזניים השחורות והעיניים המוקפות בכתמים שחורים דמויי משקפיים).
3. תוחלת החיים של דוב הפנדה בטבע היא כ־15 שנים, אך פרטים שחיים בשבי יכולים לחיות למעלה מ־20 שנים.
4. ב־16 במרץ מצוין יום הפנדה הבינלאומי.

בעל חיים בהכחדה

מאז שנפתחה לעולם, סין מארחת נשיאים וראשי ממשלה הנלקחים כלאחר כבוד לביקור בשמורת הפנדות בצ'נגדו במערב המדינה. מי שהממשל חפץ ביקרו, יזכה אף לחיבוק ותמונה עם הדובון המתוק.

סין אף מודעת לעובדה שדובי הפנדה הם האטרקציות המרכזיות בגני החיות הפזורים בעולם, ולפיכך היא דורשת מהם דיווח מלא על מצבם, גישה פיזית אליהם ושמירה קפדנית על תנאי המחיה שלהם.

לפני שדוב פנדה יעבור מסין למדינה אחרת, נציגים סיניים יאשרו את הכלוב, התשתיות והמצב הכלכלי של גן החיות. נצרי במבוק המיוצרים בסין, מזונו העיקרי של דוב הפנדה, יימכרו לגן החיות אך ורק על ידי ספקים סיניים. את הכסף מהעסקה סין תשקיע בשימור דובי הפנדה.

השימור הוא עסק יקר ומורכב, זאת משום שדוב הפנדה כמעט אינו מתרבה. שנים ארוכות הוא הוגדר כחיה בסיכון והפך לסמלם של בעלי החיים שנמצאים בסכנת הכחדה.

בספטמבר 2016 הצהיר האיגוד הבינלאומי לשימור טבע, כי דוב הפנדה יצא מכלל סכנת הכחדה וכעת הוא מוגדר כ'פגיע'. דוב הפנדה הוא סמל הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF), ארגון השימור הגדול ביותר.

בסקר שנערך על ידי ממשלת סין וארגוני טבע בינלאומיים בשנים 2011-2014 עולה כי 1,864 דובי פנדה ענקית חיים בטבע בדרום סין. מ־1963 נולדו בשמורות הטבע ובגני החיות בעולם 256 דובי פנדה; רק 96 מהם שרדו יותר משנה.

בניסיון לבלום את היעלמותם הקימה ממשלת סין 11 מרכזים לרביית דובי הפנדה ואסרה על הציד שלהם. המרכז בצ'נגדו נחשב למוצלח ביותר מבין המוסדות שנפתחו ב־20 השנים האחרונות.