מי נתן את ההוראה? התעלומה סביב ביטול עבודות הענק בכביש 1

העבודות על חיבור גשר לקו הרכבת החדש בין מודיעין לראשון לציון אמורות היו לצאת לדרך הסופ"ש אך בוטלו במפתיע • ככל הנראה, הדרג הפוליטי מנסה להימנע מעימותים בנוגע לעבודות הרכבת בשבת • ברכבת ישראל מכחישים שתוכננו העבודות לחיבור הגשר

רכבת ישראל - קרון דו קומתי / צילום: רכבת ישראל
רכבת ישראל - קרון דו קומתי / צילום: רכבת ישראל

הקבלנים נערכו, המשטרה התכוונה לסגור את כביש 1 בסוף השבוע, והעבודות על חיבור גשר לקו הרכבת החדש בין מודיעין לראשון לציון אמורות היו לצאת לדרך, אלא שבמפתיע העבודות על הקמת הגשר בוטלו.

ישנה בגבעתיים, חדשה ברמת גן: בכמה נמכרו 2 דירות עם אותו שטח? 
18,500 יח"ד וכ-50 אלף תושבים: מתי תהפוך תוכנית הענק בכניסה לתל אביב למציאות? 

לא מדובר בפעם הראשונה, כבר לפני כמה חודשים העבודות תוכננו וגם אז המשטרה נערכה, הקבלנים התייצבו, אך מסיבה לא ברורה העבודות בוטלו שעתיים לפני תחילתן. בזמנו, הערכות בענף התחבורה היו שח"כ משה גפני הפעיל לחצים כדי לעצור את העבודות, וזאת לאחר המהומה הפוליטית שהתחוללה מיד לאחר הקמת הממשלה בנושא העבודות בשבת על חשמול הרכבת.

ברכבת ישראל מכחישים שתוכננו העבודות לחיבור הגשר

הפעם, ההערכות בענף הן שההנחיה ירדה מהדרג הפוליטי, ויש הסבורים שמקורה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברכבת ישראל מכחישים שתוכננו העבודות לחיבור הגשר, וטוענים שם שהעבודות שתוכננו היו לסקירה הנדסית שנועדה להציל חיים ולכן בוצעה בשבת, אלא שבפועל, עבודות לחיבור הגשר אמורות היו להתקיים.

לאחר פרסומים בנושא, ברכבת אמרו בשישי כי "העבודות קיבלו את האישורים מכל הגורמים הרלוונטיים תוך שמירה על סטטוס קוו. העבודות הינן בגדר פיקוח נפש והצלת חיי אדם". ואכן העבודות אושרו על ידי וועדה מיוחדת שבוחנת בקשות להיתרי עבודות בשבת. מאז כניסתה לתפקיד, רגב ואנשיה מעורבים ומעודכנים בבקשות האלו, ואף דרשו לצמצמן.

עבודות תשתית בישראל מבוצעות זה שנים רבות בשבתות, לא רק מסיבות של פיקוח נפש אלא כדי לא להפריע לפעילות המשקית באמצע השבוע. כך, סגירה של כביש 1 לטובת חיבור הגשר באמצע שבוע יעלה למשק הרבה יותר מעבודות שמבוצעות בשבת, אז הביקושים לנסיעות צונחים. הדבר נכון במיוחד גם במקרה של עבודות החשמול על רשת המסילות, שכן חשמול מסילה פעילה בקו החוף באמצע שבוע - משמעותו הפסקת תנועת הרכבות בין חיפה לתל אביב.

לנוכח האילוצים האלו, עבודות בשבת בוצעו בשבתות גם בתקופת שרים קודמים: ישראל כץ, בצלאל סמוטריץ (שבתקופתו אף נחתם ההסכם מול קבלן החשמול והוסכמו עבודות בשבתות), בקדנציה הקודמת של רגב במשרד וסגנה אורי מקלב - עבודות בוצעו גם בוצעו וכן בתקופתה של מרב מיכאלי.

מסתמן: הדרג הפוליטי נמנע מעימותים בנוגע לעבודות בשבת

חרף זאת, השיח הפוליטי סביב עבודות הרכבת בשבת התגבר באופן משמעותי בשנה האחרונה, כשנראה שהעדפת הדרג הפוליטי הוא לא להיקלע לעימות בנושא, לאחר שבשנת 2016 ממשלה בישראל כמעט נפלה על רקע סערות עבודת הרכבת בשבת למרות הנזק המשקי והתחבורתי של החלטות מאין אלו.

כאמור ברכבת מתנערים מהאשמות על ביטול העבודות ומהווים, באופן חריג לחברה ממשלתית המדווחת לבורסה, שחקן בזירה הפוליטית.

כך מסרו במוצאי שבת כי "עבודות הבטיחות מצילות חיים שתוכננו להתקיים במקטע חיבור מסילת 431 התקיימו כמתוכנן על מקטע גשר הרכבת מעל כביש מספר אחד. צוותי העבודה פעלו בשטח, כולל כוחות משטרה שהגיעו לטובת סגירת הכביש במידת הצורך.

"הצוותים ערכו סקר הנדסי על מנת להסיר את המפגע הבטיחותי וביצעו עבודות לחיזוק החיבורים של מערכת היציקה המאוזנת והחזרתה למצבה הקודם. מטרת עבודות הסקר והחיזוק שבוצע היו מניעת מפגעי בטיחות ממשתמשי הדרך הנוסעים מתחת מהגשר שנמצא בבניה. לטובת ביצוע הסקר והחיזוק שבוצע בשישי בערב לא נדרשה לבסוף סגירתו של הכביש".

לפי הודעת הרכבת , "במוצאי שבת 02.03.2024 תתבצע הערכת מצב משותפת של גורמי המקצוע, הקבלן המבצע ורכבת ישראל לקביעת תוכנית עבודה להשלמתו של חיבור הגשר " - עבודות שכאמור נדחו פעמיים וסביר שההחלטה שתתקבל תכלוח סגירת הכביש באמצע שבוע ולא בשבתות. לא מיותר לציין ששינויים בתכנית העבודה יחייבו את החברה בתשלום לקבלנים.

הגשר נועד לקום לטובת הקמת מסילת רכבת על תוואי הכביש 431 והוא יחבר בין ראשון לציון למודיעין ופתיחתו תוכננה לשנת 2027, אך הוא סובל מעיכובים.

ואולם, גם במסגרת הסערה הציבורית, נדרש לומר כי ההחלטה לדחות את העבודות לא נכונה מבחינה מקצועית, אך היא לא הסיבה לעיכובים הצפויים בפתיחת הקו.

הסיבה נעוצה במשבר שנוצר בין הרכבת לקבלן העבודות, חברת שיכון ובינוי, ולנוכח פערים בין הצדדים של עשרות מליוני שקלים ונסיגה במשא ומתן בין הצדדים, איומים בתביעות ובהפסקת העבודות.

למעשה, שני פרויקטי הדגל של הרכבת סובלים מחוסר קבלת החלטות. פרויקט החשמול של הרכבת מבוצע בעצלתיים לנוכח משבר מול הקבלן הספרדי, חברת semi, שעובדיה עזבו את ישראל עם תחילת העבודות אף שהיא מחויבת בשכירת עובדים ישראלים. הפרויקט צפוי להידחות על אף העובדה שהרכבת כבר הזמינה קרונות חשמליים בעלות של מליארדי שקלים, שאמורים לנוע על מסילות חשמליות.

גם פרויקט 431 כאמור, מצוי במשבר שמעורבים בו שיקולים פוליטיים ושאלות הנוגעות ביחסי דת ומדינה, ומתית.לפני השטח פשוט נפל קורבן לסכסוך דרמטי בין החברה הממשלתית המנהלת את העבודות ובין קבלן הביצוע.