בזמן המלחמה: ארה"ב קיימה תרגיל ימי משותף עם איראן ורוסיה

בעוד שהמורדים החות'ים ממשיכים לפגוע בתנועת השיט העולמית, הצי האמריקאי השתתף בתרגיל הימי הבינלאומי "מילאן", יחד עם איראן ורוסיה • את התרגיל אירחה הודו, כאשר עצם קיומו בתקופה המתוחה הנוכחית מעיד על עוצמתה הדיפלומטית של המדינה

ספינת USS הלסי מהצי החמישי האמריקאי, בתחילת התרגיל ימי / צילום: Reuters, Hindustan Times
ספינת USS הלסי מהצי החמישי האמריקאי, בתחילת התרגיל ימי / צילום: Reuters, Hindustan Times

בזמן שאיראן מפעילה ומממנת את שלוחותיה במזרח התיכון, כולל המורדים החות'ים בתימן שפוגעים בתנועת השיט העולמית, בין התאריכים 27-19 בפברואר נטל הצי האמריקאי חלק בתרגיל משותף עם חיל הים האיראני והצי הרוסי בתרגיל הימי הבין־לאומי "מילאן", שהתקיים בהודו.

שאלות ותשובות | החות'ים גובים מחיר חדש, וחשש המערב מאסון סביבתי בים האדום עולה
כותרות העיתונים בעולם | הגנרל הבכיר שמעריך: "לישראל יש בעיה קשה מאוד בעזה"
"כשב"מים": כלי הנשק החדש של אוקראינה והזווית הישראלית

בתרגיל, שהתקיים באזור ויסאקהפאטנום שבמזרח חצי האי ההודי, נטלו חלק גם כוחות נוספים כמו הצי הצרפתי, האינדונזי והאוסטרלי. האמריקאים שלחו את הספינה USS הלסי מהצי החמישי, בזמן שהאיראנים שלחו את הספינה "דנה" והרוסים את "וריאג". 

מבחינת ניו דלהי, קיום התרגיל הבין־לאומי בשטחם, דווקא בתקופה הנוכחית, מהווה הישג משמעותי ומעיד על עוצמתה הדיפלומטית, בתור מדינה שמנהלת יחסים שוטפים עם כל אחד מהצדדים הבין־לאומיים.

התרגיל הסתיים ביום שלישי שעבר, עוד בטרם האונייה "רובימאר" הפכה לראשונה ששוקעת בים האדום בעקבות מתקפה חות'ית מלפני כשבועיים. רובימאר היא אוניית צובר ששטה תחת דגל בליז. עוד בטרם שקיעתה, היא פלטה שובל נפט שנישא לאורך כ־29 ק"מ, וכעת החשש הוא מאסון סביבתי חמור כתוצאה מ־22 אלף טונות דשן שהובילה האונייה מנמל ראס אל־חיר בערב הסעודית, לווארנה בבולגריה. עם שקיעתה, הפכה המתקפה נגד רובימאר לחמורה ביותר במזרח התיכון מאז מלחמת לבנון השנייה, אז חיזבאללה פגעו והטביעו אונייה מצרית שהובילה מלט.

בצל המצב הביטחוני והמתקפות החות'יות, חיפשו במשך ימים סירת גרר שתסכים לקחת את רובימאר לחוף מבטחים בלא הצלחה. אותן סירות חששו שיהיו נתונות בעצמן למתקפות ומעבר לכך - לא הצליחו לאתר נמל לגרור אליו. ככל הנראה, נמלים שונים במרחב דחו את האפשרות, ובטרם השקיעה עסקו בהיתכנות של גרירה צפונה אל ערב הסעודית.