זה החוק החדש שמקדמים למאבק בפשע מאורגן

הצעת חוק חדשה תאפשר לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון לפעול נגד חברות שחשודות במעורבות בפשע מאורגן • זאת בעקבות חשש שהשתלטות ארגוני פשיעה על מכרזי מדינה ופרויקטים פרטיים הפכה לנגע של ממש

שר והבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר והבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

"אם פעם טרקטור שרוף ואיומי פרוטקשן היו עיקר הפעילות של הפשיעה המאורגנת בקבלנות בנייה, היום המעורבות שלה עלתה מדרגה, כי ארגוני הפשיעה הבינו שהכסף הגדול נמצא בתוך המכרזים וביצוע הפרויקט" - כך אומר עמית גריידי, רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, ובפועל המפקח של ענף הבנייה. טיוטת תזכיר חקיקה שפורסמה להערות הציבור מציעה לתת לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון סמכות לשלול רישיון קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מרשויות אכיפת החוק, הקושר את הקבלן לפשיעה מאורגנת.

בתים בעלות של 55 מיליון דולר: פורטפוליו הנדל"ן של מנכ"ל אנבידיה
רוכשי דירות במגדל היוקרה בתל אביב בתביעה של 46 מיליון שקל
חוק חדש יאפשר לרשויות המקומיות להעלות את תעריף הארנונה שלכם בקרוב

במסגרת המקרה הבולט ביותר ככל הנראה שנרשם בתחום זה בשנה שעברה, נעצרו עורכי דין, עובדים ממשרד הביטחון, קבלנים ובעלי חברות קבלנות מתחום התשתיות, בחשד שפעלו להטות מכרזי בינוי של משרד הביטחון לטובת ארגון הפשיעה אבו לטיף. גריידי אומר כי לצד המקרה הזה קיימים עוד רבים אחרים שבהם ארגוני פשיעה מנסים להיכנס לתוך מכרזי מדינה ופרויקטים פרטיים, כי הם הבינו ששם מצוי מכרה זהב בצורה של עשרות ולעתים מאות מיליוני שקלים ויותר. 

עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
 עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

תופעה של ממש

הבעיה היא שאין כמעט תלונות בנושא, והתחום נמצא תחת מסך סמיך של ערפל, שבו נמצא ענף קבלנות הביצוע. גריידי מתקשה לאמוד את היקף התופעה ואת מספר החברות הקבלניות שנגועות בקשרים לארגוני הפשיעה, כי הוא לא עוסק בתחום הזה כרשם הקבלנים, אבל פניות שהגיעו אליו מצד המשטרה וסיפורים מפה לאוזן מעלים כי אין מדובר במקרים נקודתיים אלא בתופעה של ממש.

"יש מקרים שבהם ארגוני פשיעה מקימים עסקים לגיטימיים, ולהיות קבלן רשום בישראל זו פעילות לגיטימית. עד עכשיו לא יכולנו לבטל רישיון קבלן אם חשבנו או אף ידענו שמדובר בארגון פשיעה, ולכן הם המשיכו לפעול ולעבוד ולהציג בפנינו עבודות אמיתיות שהם באמת עשו, אך קיבלו בכוח הזרוע, ולכן, לאחר הצגת המסמכים בפנינו, הם יכלו גם לעלות בסיווגים המקצועיים שלהם", אומר גריידי. 

כאן נכנס לתמונה צוות בראשות החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, שעוסק בדרכי התמודדות מול ארגוני הפשיעה הללו. לפני המלחמה התכנס הצוות, בו חברים בין היתר נציגים מהמשטרה ומפרקליטות המדינה. אחת הדרכים שגובשו להתמודדות עם התופעה הייתה לפסול מינהלית את החברות, והתיקון המוצע לחוק נכנס בדיוק במשבצת הזו.

"לפי החוק המוצע ניתן יהיה למחוק את הקבלן מפנקס הקבלנים, למחוק על-תנאי, לנזוף בו או להטיל עליו קנס. אבל בסוף, הכול תלוי במשטרה שתשלח לנו תיק - אנחנו נבחן שהוא עומד בסטנדרטים של ענישה, והקבלן ייענש", אומר גריידי.