רוכשי דירות במגדל היוקרה בתל אביב בתביעה של 46 מיליון שקל

הרוכשים טוענים כי הפרויקט "מנוהל כפרויקט של אחרון התגרנים בשוק", וכי החברה היזמית ביצעה הפרות חוזה יסודיות - כולל איחור משמעותי במסירת הדירות • בא-כוח החברה: "שוקלים להגיש תביעה שכנגד"

מגדל בראשית בשיכון בבלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי
מגדל בראשית בשיכון בבלי בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"פרויקט בראשית בבלי מוצג ומשווק על־ידי היזם כפרויקט יוקרתי ביותר, שכמוהו טרם הוקם בישראל. היזם התחייב בפני רוכשי הדירות כי מדובר ב'חוויית מגורים לאנשים שלא מתפשרים', וכי הבניין ודירות המגורים יהיו ב'סטנדרט חדש של איכות ללא פשרות'. לאורך הדרך התברר כי לא מדובר בפרויקט היוקרתי ביותר בישראל, אלא בפרויקט המנוהל כפרויקט של אחרון התגרנים בשוק. אין כמעט מצג או התחייבות חוזית שלא הופרו על־ידי היזם, ואין כמעט חובה כלפי הרוכשים שהוא לא רמס; וכמעט אין סַפַָק או נותן שירותים הנוגעים לפרויקט, שהיזם לא הסתכסך עימם". 

בלעדי | אזורים איחרה במסירת 400 דירות בשוהם, הרוכשים יפוצו בכ-20 מיליון שקל
בעל דירה למכירה התכחש לזיכרון דברים בכתב יד. מה קבע בית המשפט?

כך, בכתב תביעה עמוס בהאשמות, מתלוננים רוכשי ארבע דירות בפרויקט היוקרתי בצפון תל אביב, על התנהלותה של משפחת כוזהינוף. התביעה הוגשה נגד החברה היזמית שבבעלות המשפחה, חברת מגדלי בראשית דניאל נדל"ן.

"אין סיכוי ריאלי שהבניין יושלם לפני סוף שנת 2024"

מגדל בראשית בבלי מוקם בשיכון בבלי בתל אביב, מעט דרומית לירקון, ויציע 44 קומות ו־174 יחידות דיור. על אף שכבר ב־2018 היה בשלב החפירה והדיפון (השלב הראשון בהקמת המגדל), עד היום הקמתו טרם הושלמה. זו אחת מטענות התובעים המרכזיות: איחור משמעותי במסירת הדירות - שטרם נמסרו, נכון למועד התביעה - ודרישה לפיצויים גבוהים שעל היזם לשלם, בהתאם להוראות חוק מכר דירות. התובעים טוענים כי למרות שארבע הדירות שקנו אמורות היו להימסר כבר ביוני 2023, המסירה לא נראית באופק.

"הסכומים שהיה על היזם לשלם על־פי חוק המכר דירות, הם סכומים נכבדים ביותר, לאור המחירים הגבוהים שבהם נמכרו הדירות", נכתב בכתב התביעה. "בהתאם לחוות־הדעת השמאית המצורפת לתביעה זו, בני זוג שרכשו שתיים מהדירות היו זכאים לפיצוי בגין כל חודש איחור בסך של 114,720 שקל (בגין שתי הדירות שרכשו), ותובע נוסף היה זכאי לפיצוי בגין כל חודש איחור בסך של 57,657 שקל". איחורים אלה הם הבסיס המרכזי לסכום התביעה שמבקשים התובעים: 46,503,056 שקל.

"מועד סיום הפרויקט נדחה בארבעה חודשים, ומאז כבר התקבלו הודעות על דחיות נוספות למועד בלתי ידוע. מדובר בסכומים משמעותיים ביותר, שאי־תשלומם מהווה הפרת חוזה יסודית ביותר. כעולה מחוות־הדעת המצורפת לכתב תביעה זה, אין סיכוי ריאלי שהבניין יושלם לפני סוף שנת 2024".

בחברת מגדלי בראשית דניאל נדל"ן מציינים כי החברה צפויה לאכלס את מגדל בראשית בין סוף מאי לתחילת יוני הקרובים, "זאת בכפוף למגבלות עקב המצב הביטחוני בארץ".

אמו של אחד התובעים - מעצבת הפנים של הפרויקט

עוד טוענים התובעים כי למרות איחורי המסירה, ולמרות שלתפיסתם "מדובר בסכומים שאין כל סיבה שלא לשלם אותם, מאחר שקיימת חובה על־פי דין לשלם אותם" - היזם פועל בדרך הפוכה: "זמן קצר לאחר חתימת החוזים, החל היזם להתנער ממצגים ומהתחייבויות מפורשות שהציג לרוכשים, והפר פעם אחר פעם את החוזים מולם". הם מציינים כי נאלצו להגיש את התביעה בין היתר משום שהליך גישור בין הצדדים לא נשא פרי.

"כאשר הרוכשים העזו - רחמנא ליצלן - לעמוד על זכויותיהם ולדרוש את המידע ואת הפיצוי המגיע להם על־פי חוק החל היזם במלחמה, פשוטו כמשמעו, נגד כל רוכש דירות שהעז לפנות אליו. הוא החל להמציא טענות מדוע הרוכשים שפנו אליו בעצם חייבים כסף ליזם ולא להפך, וכן החל בהעלאת איומים על רוכשי הדירות, בהטלת קנסות ובהגשת תביעות. כל ניסיון לקבלת מידע נתקל בהתעלמות מוחלטת; כל דרישה לעמוד על הזכויות על־פי דין נתקלה בבריונות; וכל ניסיון לנהל הידברות עניינית כלשהי נענה בניסיון בוטה להלך אימים".

התובעים אף מזכירים בהקשר זה את אירוע השריפה שפרצה במגדל בינואר 2023, וטוענים כי למרות שציפו למידע רחב ככל האפשר מהיזם לגבי השריפה, מידת הנזק, ההשפעה על הפרויקט ועוד - הם נאלצו להסתפק בהודעה אשר מעדכנת כי השלמת הפרויקט תידחה בכמה חודשים. "למעט הודעה עלומה על דחיית מועד סיום הפרויקט למרץ 2024 (במקום חודש יוני 2023), לא סופק כל מידע שהוא לרוכשים. הרוכשים נותרו בעלטה בכל הנוגע לשריפה, לסיבות לשריפה, לתוצאות השריפה ולתיקונים המבוצעים בדירות השונות. גם פניות של חלק מהדיירים נתקלו בסירוב מוחלט של היזם לספק כל מידע או נתון כלשהו".

התובעים ממשיכים ומפרטים על שורה של הפרות חוזה, לטענתם. בין היתר התובעים טוענים כי היזם הסתכסך עם מעצבת הפנים של הפרויקט, אירמה אורנשטיין - שהיא אמו של אחד התובעים.

בשורה התחתונה, בני זוג שרכשו שתיים מהדירות דורשים - לצד פיצוי על האיחור במסירה שאותו דורש גם התובע השלישי - ביטול של חוזה רכישת שתי דירות והשבת סכום הרכישה בסך של כ־29 מיליון שקל. כאמור, הסכום הכולל עומד על כ־46 מיליון שקל, שאליו מבקשים התובעים לצרף גם הפרשי ריבית והצמדה וכן תשלום הוצאות משפט ושכר־טרחת עורך דין. 

החברה היזמית טוענת כי בדירת אורנשטיין אין כלל עיכוב במסירה, והיא אמורה להימסר רק בקיץ הקרוב.

עו"ד אביב טסה, בא־כוחה של חברת מגדלי בראשית דניאל נדל"ן, מסר: "אנו לומדים את התביעה ונגיש את טענותינו בכתב ההגנה. נגיש גם תביעה שכנגד על האיחורים במסירת תוכניות העיצוב, על הוצאת דיבתה של החברה ועל הנזקים שגרמו. נציין כי עוד טרם ההליך המשפטי התנהלו דין ודברים בין הצדדים, והועלו כמה פתרונות שונים, אך בסופו של דבר התובעים בחרו לפנות אל בית המשפט.

"התביעה נולדה מתלונות של חברת בראשית לגבי אי־עמידה בהתחייבות ובלוחות הזמנים של המעצבת אירמה אונשטיין. על־מנת לייצר לחץ על חברת בראשית, אירמה הגישה תביעה בשם בנה (שהיה בן 20 ביום הרכישה). רוכש אחד בלבד מבקש לבטל את העסקה ולקבל את התשלומים ששילם, זאת ככל הנראה בשל המצב הכלכלי. הלקוח והמעצבת גרמו נזקים לחברה ולהתקדמות הפרויקט. בעזות־מצח הם דורשים דמי שכירות מופקעים, שאינם מגיעים להם, ואף כפולים מדוח שמאי הפרויקט, ירון ספקטור".

נזכיר כי בשנת 2018 הגיעה משפחת כוזהינוף להסכם פשרה בתביעה שהגישו נגדה אנשי העסקים רוני מאנה וגיא בלושינסקי, בטענה לאי־קיום הסכם שנחתם בין הצדדים. במסגרת הסכם הפשרה נקבע כי המשפחה תשלם לשניים כ־8.5 מיליון שקל.

מטעם אירמה אורנשטיין נמסר: "לפני כמה שנים הגשתי ליזמים תוכניות, ואולם לאחר שחלק נכבד משכרי לא שולם, יצאתי לפני כשנתיים מתכנון ועיצוב הפרויקט, ואין לי שום אחריות לבחירות העיצוביות הנעשות בו כיום".