גולדמן זאקס הכתיר את 11 הכוכבות החדשות של שוקי המניות. אלה הן

כינוי חדש סוחף את התקשורת הפיננסית באירופה - הגרנולות - קיצור המורכב משמותיהן של 11 חברות ענק הנסחרות ביבשת שמושכות את מדדי המניות למעלה • ברשימה נכללות מניות כמו LVMH, לוריאל ונסטלה • התשובה של אירופה ל־7 המופלאות של וול סטריט אמנם כוללת שוויים צנועים יותר, אבל בטווח של שלוש שנים הנבחרת האירופית משתווה למקבילה האמריקאית

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

כאשר האנליסטים בגולדמן זאקס השיקו לראשונה את הקיצור "גרנולות" (GRANOLAS), כדי להצביע על 11 חברות ענק אירופיות שהן בעלות משקל־יתר במדד המניות האירופי ושאמורות לשגשג בעתיד הקרוב, לא רבים שמו לב לכינוי. זה היה ב־2020, בעיצומה של מגפת הקורונה, לפני התפרצות האינפלציה, ולפני שהבנקים המרכזיים והחלטות הריבית שלהם השתלטו על השווקים. אבל האנליסטים לא אמרו נואש, ובחודש שעבר שבו ופירסמו את ראשי התיבות בסקירה אירופית שפירסמו. הפעם זה עבד, הכותרות על 11 המופלאות האירופיות, שמתכנסות תחת ראשי התיבות GRANOLAS, הפכו לסוג של להיט בתקשורת הפיננסית.

במשך שנים הזהב הגן על המשקיעים מפני ירידות בבורסה. עכשיו המגמה השתנתה 
המפעל היחיד של טסלה באירופה שותק. כך זה קרה 
צל כבד הוטל על התעשייה הפיננסית של קרנות החוב. האם זה הזמן להשקיע או להתרחק? 

הסיבה לכך, בין היתר, היא הגאות יוצאת הדופן בחלק משוקי המניות האירופיים בשנה האחרונה, בניגוד לרוב התחזיות, ועל רקע המצב הכלכלי והגיאו־פוליטי המורכב ביבשת. גרמניה, למשל, נמצאת בצרות כלכליות, עוברת תהליך דה־תיעוש מואץ, מספר החברות פושטות הרגל במדינה שובר שיאים והיא רשמה התכווצות של 0.2% בתמ"ג בשנה החולפת. אבל מדד הדאקס הגרמני? הוא שבר בשבוע האחרון (שוב) את שיא כל הזמנים ומתקרב ל־18,000 נקודות.

הכלכלה הבריטית צפויה להיכנס למיתון השנה אבל הפוטסי הבריטי, מדד הדגל של בורסת לונדון, לא רחוק מרמות השיא ההיסטוריות שלו. הבנק המרכזי האירופי עוד לא יודע איזו נחיתה תעבור על גוש האירו, וחלק מהמדינות החברות בו נמצאות בחובות כבדים, שלא לדבר על הסיכונים הביטחוניים ביבשת, אבל מדד ה־STOXX Europe 600 (600 החברות הנסחרות הגדולות באירופה) שבר בחודש שעבר את שיא של כל הזמנים, ורשם עלייה של קרוב ל־15% בארבעת החודשים האחרונים.

המופלאות של אירופה או של וול סטריט?

כדי להסביר את התופעה הזו, העלו האנליסטים בגולדמן זאקס מן האוב את הגרנולות. מדובר למעשה בסוג של ראשי תיבות של 11 מגה חברות אירופיות ממדינות שונות ומתחומים עסקיים שונים: GSK ,Roche ,ASML ,AstraZeneca, נסטלה, Novartis Novo Nordisk, LVMH, לוריאל, SAP ו־ סאנופי.

ביחד, החברות הללו אחראיות ליותר ממחצית מהתשואה של מדד ה־STOXX 600 בשנה החולפת, והן נחשבות לאלו "המושכות אותו למעלה" באופן לא פרופוציונלי. בנק ההשקעות האמריקאי הציג את סיפורן כתמונת מראה של "שבע המופלאות" בארה"ב - חברות הטכנולוגיה הגדולות שמקיימות דינמיקה דומה במדד ה־S&P 500 (500 החברות הנסחרות הגדולות בארה"ב) ומשכו אותו לרמת שיא בשנה האחרונה.

מבחינות רבות, אומרים האנליסטים, החברות האירופיות אפילו עדיפות על שבע המופלאות האמריקאיות - מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, אלפאבית (גוגל), מטא (פייסבוק) וטסלה. מי שהשקיע בהן לפני שלוש שנים רשם עד לשבוע האחרון תשואה של כ־65% (בהנחה שהיה משקיע מחדש גם את הדיבידנדים שקיבל) - שיעור דומה לזה שנרשם במניות האמריקאיות, אך עם תנודתיות פחותה בהרבה. בדומה לקבוצה האמריקאית, הגרנולות מהוות כעת כ־25% משווי השוק המצרפי של כל 600 החברות הגדולות באירופה. בארה"ב עומד היחס על 28% משווי השוק המצרפי של החברות ב־S&P 500.

מבחינת מספרים מוחלטים, עם זאת, ישנו הבדל משמעותי. השווי של הגרנולות יחד עומד על כשלושה טריליון דולר, לעומת 13 טריליון למקבילות האמריקאיות שלהן. הן גם נסחרות במכפיל רווח נמוך הרבה יותר - 20 לעומת 30 בעבור הקבוצה האמריקאית. זאת לאחר שבשנה האחרונה הניבו מניות שבע המופלאות תשואה פנומנלית של כ־66% למשקיעים - פי 3 מזו של הגרנולות.

זו גם אחת הסיבות לביקורת על ההתלהבות הנוכחית מהחברות הללו, שכוללת גם תוכניות לתעודות סל המשקיעות רק בהן ושלל סיפורים בתקשורת הפיננסית והכללית. רבים רואים בהן "כותרת טובה" כדי למשוך את המשקיעים התמימים, עם כותרות כמו "מה הופך את הגרנולות להשקעה הטעימה ביותר כיום?" ו"אלה החברות המוסיפות קריספיות לשווקים האירופים".

מה הקשר בין יצרנית שבבים למותג יוקרה?

בעוד המופלאות האמריקאיות קשורות כולן לטכנולוגיה, מה הקשר בין יצרנית שבבים מתקדמים הנסחרת בהולנד כמו ASML לבין יצרנית מוצרי יוקרה צרפתית כמו LVMH שמחצית מהכנסותיה מגיעות ממוצרי עור בטכניקות מיושנות ומשמפניה וכוללת מותגים כמו לואי ויטון ודיור? ומה בין חברת התרופות המטאורית נובו נורדיסק הדנית, שזינקה במאות אחוזים בשנים האחרונות בשל "תרופת־פלא" נגד סוכרת ולהרזיה, לבין ענקית מזון שוויצרית כמו "נסטלה"?

איך המשקיע הישראלי יכול להיחשף לענקיות מאירופה?


חשיפה ממוקדת ל"גרנולות", מניות הענקיות האירופאיות בתחומי התעשיה והפארמה מעט מורכבת יותר מחשיפה ל"שבע המופלאות" הטכנולוגיות של ארה"ב.

חשיפה ממוקדת ל"גרנולות", מניות הענקיות האירופאיות בתחומי התעשיה והפארמה מעט מורכבת יותר מחשיפה ל"שבע המופלאות" הטכנולוגיות של ארה"ב. האחרונות מהוות נתח של עשרות אחוזים ממדדי S&P 500 ומדד הנאסד"ק, שבהם קל להשקיע דרך מוצרים מחקי מדדים שנסחרים בבורסה בתל אביב. רכישה פרטנית של המניות היא עסק יקר שאינו משתלם למשקיע, בוודאי למי שלא מנהל תיק השקעות של מיליוני שקלים רבים, שרוצה מתוכו רק חשיפה מוגבלת לאותן מניות .

הדרך הטובה ביותר להחשף לאותן מניות אירופאיות היא באמצעות מדדי מניות. ישנם שני מדדי מניות שמציעים חשיפה לכל או לחלק מהגרנולות (GSK, רוש, נסטלה, נובו נורדיסק, נוברטיס, LVMH, לוריאל, ASML, אסטרהזניקה סאפ וסאנופי). מדובר במדד Eurostoxx 50 ומדד Eurostoxx 600. אלה מדדי מניות שמורכבים על ידי חברה בת של הבורסה הגרמנית שמייצרת מדדי מניות בשם STOXX. כאשר מדד יורו סטוקס 50 כולל את 50 המניות של החברות הגדולות ב־11 מדינות אירופאיות, ואילו מדד ה־600 כולל יותר מניות מחלקים רחבים יותר ביבשת.

בין הגרנולות שנכללות ביורו סטוקס 50 נמצאות ענקיות הקוסמטיקה לוריאל, ענקית מותגי היוקרה LVMH, יצרנית השבבים ASML, חברת התוכנה הגרמנית SAP או יצרנית התרופות סאנופי. אבל הוא לא כולל ענקיות כמו יצרנית המזון השוויצרית נסטלה וחברות התרופות רוש וגלקסו סמית' קליין (GSK). הוא מהווה פתרון חלקי למשקיע הישראלי בחשיפה לאותם שמות, והיתרון היחידי שלו הוא שהוא נגיש לציבור שכן יש מספר קרנות סל שמחקות אותו ונסחרות בבורסה של תל אביב של חברות כמו קסם, תכלית ואחרות .

מדד יורו סטוקס 600, לעומת זאת, מציע חשיפה רחבה יותר ל'גרנולות' אבל הוא גם מפוזר הרבה יותר ולכן המיקוד בהן יורד. בין השמות שנכללים בו נמצאת נסטלה, שמשקלה הוא הגדול באותו מדד (2.9%), רוש, נוברטיס, וגם GSK. גם לגבי מדד זה מוצעות קרנות מחקות שעוקבות אחריו בבורסה התל אביבית, וניתן להשקיע מהן וכך להיחשף לאותן מניות.

חזי שטרנליכט

בניגוד לארה"ב, שבה סצינת הטכנולוגיה משמשת כמטריית־על לחברות הגדולות והמוצלחות ביותר, בין אם מדובר בטסלה או במיקרוסופט, למעשה 11 המופלאות האירופיות נבחרו לרשימה משום שהיו החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר ב־2020. מאז, אגב, התמונה השתנתה, וחברות אנרגיה כמו טוטאל ותעשייה כמו סימנס הדיחו מהרשימה חלק גדול מהן. כיום, רק חמש חברות מהרשימה נכללות ברשימת החברות הגדולות ביותר באירופה.

 

אבל לפי גולדמן זאקס, מה שעדיין מחבר בין 11 המופלאות האירופיות בימים אלה הוא מבחן התוצאה. "המניות הללו הן הסיבה העיקרית לכך ששוקי המניות האירופיים רשמו ביצועים טובים למרות תוצר פושר", נכתב בסקירה האחרונה. זאת, משום שיש להן מאפיינים משותפים: "צמיחה משמעותית בהכנסות, תנודתיות נמוכה יחסית, שולי רווח גבוהים ויציבים ומאזנים חזקים". כך למשל, שיעורי הרווחיות בתחום המותרות של LVMH ולוריאל הם בסדר גודל של עשרות אחוזים. גם הרווחים של חברות התרופות שברשימה, וביניהם אלו של נובו נורדיסק לבדה, שהגדילה במו ידיה את התמ"ג הדני ביותר מאחוז, הולכים וצומחים.

חלק מהמומחים מודאגים מהתופעה

כאמור, לא כולם מתלהבים מהסיפור הלוהט בשוק. "יש כינוי חדש בשוק - הגרנולות", כתב בזלזול השבועון הגרמני "ווירטשפטס ווכה", שאמר כי מדובר ב"הייפ" ויש לבחון כל חברה לפי מצבה. חלק מהמומחים, טוענים גם כי ההצלחה של הגרנולות משקפת הסתמכות גדולה מדי על קבוצה קטנה של חברות. מבחינה זו, הבעיה דומה לזו של השוק האמריקאי. "הרעיון לפיו ישנו ריכוז יוצא דופן האחראי לעליות בשוקי המניות בארה"ב קיבל תשומת לב משמעותית בתקופה האחרונה, אבל הוא בא לידי ביטוי גם בשווקים אחרים", אמר פיטר אופנהיימר, אסטרטג גולדמן זאקס לשווקים זרים לפייננשייל טיימס הבריטי. להערכתו, מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה, ו־11 החברות הללו ימשכו השקעות עתק בשנים הקרובות ויובילו את הצמיחה באירופה כמעט לבדן. "החברות הגדולות רק יהפכו לגדולות יותר", חזה. אם אנבידיה מושכת את השוק האמריקאי למעלה, עם עליות יומיות בשווי מאות מיליארדי דולרים, יש מי שרואה ב־LVMH או בנובו נורדיסק תופעה דומה, בוודאי ביחס לשווקים הדנים והצרפתים, אך אולי גם ברמה הכלל אירופית.