רצועת עזה | סיקור שוטף

אות חיים חדש התקבל השבוע מחטופים בשבי חמאס

כביש 1 נחסם מוקדם יותר לתנועה לשני הכיוונים בעקבות המחאה, המשפחות התבצרו בכלובים והסבירו: "אנחנו צריכים להעיר את המדינה" • מחבלים ירו ופוצצו מטען: פצוע קשה ו-2 קל בפיגוע ליד חומש • צה"ל והשב"כ: חוסל פעיל בג'יהאד האיסלאמי שקידם "פעילות טרור משמעותית" מול ישראל • צה"ל פרסם תחקיר של "תקרית המשאיות" בעזה • סיקור שוטף

משפחות החטופים חוסמות את כביש 1 / צילום: אדר איל Adar Eyal
משפחות החטופים חוסמות את כביש 1 / צילום: אדר איל Adar Eyal

20:43 - השבוע הגיעו לעשרות בודדות של משפחות חטופים אותות חיים מעשרות בודדות של יקריהם בשבי חמאס - כך פורסם ב"אולפן שישי". 

חלק ממשפחות החטופים, לא בהכרח אלו שקיבלו את האותות המיוחלים השבוע, מתכוונות להגביר את הלחץ ולעבור לפעילויות קיצוניות אפילו יותר ממה שהיה הערב עם חסימת כביש 1 הערב, ומבינות שכל יום הוא קריטי. מצד שני, במטה החטופים חושבים שכדאי לחכות ולראות מה יעלה בגורל המגעים לעסקה.

19:50 - שלושה חיילים נפצעו בינוני מפיצוץ מטען היום סמוך לטולכרם, ארבעה נוספים במצב קל. מפרטים ראשוניים עלה כי הפיגוע התחיל בירי לעבר אזור הישיבה בחומש. מאותו הירי לא היו נפגעים, אך בסריקות באזור הופעל מטען. השלושה פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בילינסון, והחל מרדף אחר המחבלים.

18:11 - אזעקות בדישון, מלכיה ורמות נפתלי שבגבול לבנון

שבעה שיגורים בוצעו מלבנון, שניים יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים. לא ידוע על נפגעים.

17:38 - משפחות החטופים חסמו את כביש 1: "חיי הממשלה לא על חשבון החטופים"

המשפחות חסמו את כביש 1 סמוך למחלף דניאל. הם התבצרו בכלובים וקראו להחזרה מיידית של החטופים. "חיי הממשלה - לא על חשבון החטופים", זעקו. אחרים החזיקו שלט: "ביבי, מה אם זו הייתה נועה שלך?"

בעקבות המחאה כביש 1 נחסם לשני הכיוונים. יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון, הסבירה: "הסיכוי שהם יחזרו בחיים הולך ויורד. אנחנו צריכים להעיר את הקבינט, את ביבי, והם צריכים להבין שצריך להגיע לעסקה עכשיו. הם יהרגו את החטופים, אי אפשר לעשות עוד 134 מבצעי חילוץ".

מהמשפחות נמסר: "אדוני ראש הממשלה, אתה הראש וזו האחריות שלך להחזיר אותם הביתה. לך לעסקה, התעלם מבן גביר וסמוטריץ', והחזר הביתה את מי שהפקרת ונמצאים כבר 154 ימים בגיהנום. אין ניצחון מוחלט בלי החזרת החטופים, ואם אינך מסוגל להביא עסקה עכשיו, פנה את מקומך למי שכן."

16:28 - התרעה הופעלה בשלומי ובבצת

שיגור אחד שזוהה משטח לבנון לכיוון שלומי נפל בשטח פתוח.

16:19 - שני פצועים בפיגוע משולב ליד חומש. כוחות הביטחון מנהלים מרדף אחר המחבלים שירו לעבר ישיבה ולאחר מכן פוצצו מטען חבלה. 

13:51 - לראשונה היום: אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל

זמן קצר אחרי תקיפת צה"ל בדרום לבנון, אזעקות הופעלו בשתולה ונטוע שבגליל המערבי, ואביבים שבגליל העליון. זוהו כמה נפילות בשטחים פתוחים בשתולה, לא דווח על נפגעים.

13:50 - דיווח בעזה: כמה הרוגים ופצועים פלסטינים מפגיעת חבילות סיוע שהצניחה ארה"ב

כמה פלסטינים נהרגו וכמה נפצעו מפגיעת חבילות סיוע שהוצנחו מהאוויר לעזה. מהדיווחים ברצועה עולה כי החבילות, שהופלו במהירות לקרקע, פגעו בכמה עזתים. זאת, לאחר שככל הנראה כמה מהמצנחים לא נפתחו כראוי.

13:40 - משרד החוץ: מברכים על השקת המסדרון הימי מקפריסין לרצועת עזה

משרד החוץ פרסם הודעה רשמית שבה נכתב כי ישראל מברכת על השקת המסדרון הימי מקפריסין לרצועת עזה. "היוזמה הקפריסאית תאפשר הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראלים", נכתב. "ישראל תמשיך לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה לתושבי עזה, בהתאם לדיני המלחמה ובתיאום עם ארה"ב ובעלות בריתנו בעולם".

"נמשיך להילחם נגד החמאס, הקורא להשמדת מדינת ישראל וביצע את טבח השבעה באוקטובר, עד לחיסולו והשבת כל החטופים הביתה", הבהירו במשרד החוץ. "קיימת חשיבות רבה להצטרפות מדינות נוספות ליוזמה הקפריסאית ולמאמץ הבין-לאומי להעברת הסיוע". 

12:53 - צה"ל ושב"כ: חוסל פעיל בג'יהאד האיסלאמי שקידם "פעילות טרור משמעותית" מול ישראל

לוחמי דובדבן ומג"ב, בהכוונת שב"כ, חיסלו הבוקר בכפר סילת חרתיה שבחטיבת מנשה את מחמד עאדל מחמד שלבי, מחבל בג'יהאד האיסלאמי, כך נמסר בהודעה משותפת של כוחות הביטחון. שלבי היה מעורב בקידום פעילות טרור משמעותית עבור הגא"פ, בהן פיגועי ירי, מטעני נפץ והעברות כספי טרור. בביתו אותר נשק מסוג M-16, מחסניות וציוד צבאי. אין נפגעים לכוחותינו.

עוד נמסר כי במהלך הלילה כוחות הביטחון עצרו 9 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והחרימו אמצעי לחימה. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,500 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים. יותר מ-1,500 מהם מהם פעילי חמאס.

 12:33 - מטוסי קרב תקפו בלבנון: צה"ל השמיד יעדי טרור של חיזבאללה

דובר צה"ל עדכן כי לפני זמן קצר מטוסי קרב תקפו מפקדה צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב אל-מנצורי שבדרום לבנון, ומפקדה נוספת של הארגון במרחב בינת ג'בל. 

עוד נמסר כי צה"ל כי אמש הותקף מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב תלוסה, לצד מבנה צבאי נוסף במרחב מג'דל זון. בתום תקיפת המבנה, זוהו פיצוצי משנה שהעידו על הימצאות של אמצעי לחימה שאוחסנו במבנה.

12:23 - נשיאת נציבות האיחוד האירופי: יש קטסטרופה הומניטרית בעזה

אורסולה פון דר ליין, נשיאת נציבות האיחוד האירופי: יש קטסטרופה הומניטרית בעזה. מתחיל היום בפיילוט למסדרון הומניטרי מקפריסין לרצועה, בתקווה שהוא יחל לפעול מחר או ביום ראשון. במקביל, שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון ציין כי בריטניה, יחד עם ארה"ב ובעלות בריתה, יפתחו היום מסדרון הומניטרי ימי לרצועת עזה.

12:00 - לראשונה: גדוד "נצח יהודה" בפשיטות בעזה

בשבוע האחרון גדוד "נצח יהודה", תחת החטיבה הצפונית באוגדת עזה, ביצע פשיטות ופעל לסיכול והשמדת תשתיות טרור ואויב במרחב בית חאנון, כך עדכן דובר צה"ל. לוחמי הגדוד השמידו עמדות נ"ט ותצפית, פירי מנהרות וחיסלו מחבלים במרחב.

10:00 - בשעה זו: צה"ל תוקף בדרום לבנון

9:30 - צה"ל פרסם תחקיר של "תקרית המשאיות" בעזה

דובר צה"ל פרסם את סיכום התחקיר של רצף האירועים במבצע ההומניטרי להכנסת שיירות אספקה לצפון הרצועה שהתקיים בשבוע שעבר. מהממצאים עולה כי כוחות צה"ל לא ירו לעבר השיירה ההומניטרית עצמה - אלא לעבר מספר חשודים שהתקרבו לכוחות הסמוכים ושהיוו עליהם איום.

09:12 - צה"ל ממשיך במבצע בשכונת "חמד", עשרות מחבלים חוסלו ברחבי הרצועה

בשכונת חמד בח'אן יונס נמשכת הלחימה מול חמאס, במקום אותרו והושמדו בידי לוחמי צה"ל משגרי רקטות. בנוסף כלי טיס תקף וחיסל שני מחבלים חמושים לאחר שזוהו בידי כוחות החטיבה יוצאים ממחסן אמצעי לחימה.
בפשיטות במרחב השכונה, לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי איתרו אמצעי לחימה רבים, חיסלו ועצרו מספר מחבלים במרחב.

כמו כן, לוחמי יחידת מגלן חיסלו מחבל שביצע ירי לעבר הכוחות ועצרו שני מחבלי חמאס חמושים ברובה קלאצ'ניקוב. במהלך סריקות במבנים, לוחמי יחידת אגוז זיהו מחבל מסתתר ובידו רימון, הלוחמים חיסלו אותו בירי מטווח קרוב.

במרכז הרצועה, צוות הקרב של הנח"ל חיסלו כ-15 מחבלים ביממה האחרונה באמצעות ירי צלפים, כלי טיס ומטוסי קרב. באחת הפעילויות, מכלול האש החטיבתי זיהה חוליית מחבלים בסמוך לכוחותינו, יחד הכוחות הקרקעיים וחיל האוויר, סגרו עליהם מעגל וחיסלו את ארבעת המחבלים.

9:00 - בעקבות דוח האו"ם על אלימות מינית במתקפת חמאס: ארה"ב בריטניה וצרפת ביקשו לכנס את מועצת הביטחון 

ארה"ב, בריטניה וצרפת הגישו הלילה (בין חמישי לשישי) בקשה רשמית לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם לאור הפשעים החמורים שעולים מדוח האו"ם על אלימות מינית של מרצחי החמאס ב-7 באוקטובר ונגד החטופות הישראליות בשבי. גורמים במשרד החוץ: השר ישראל כ"ץ שוקל להופיע בדיון ולצרף אליו משפחות חטופים.

חברות מועצת הביטחון מבקשות לקיים את דיון החירום בתדרוך פומבי של הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית בעימותים ומחברת הדוח, פרמילה פאטן.

לכתבה המלאה ב-N12

05:30 - נאום "מצב האומה" של ביידן: "נקים נמל בעזה לקליטת סיוע הומניטרי"

בנאומו, ביידן אמר שהוא מנחה את צבא ארה"ב להוביל משימת חירום להקמת נמל זמני בחוף עזה שיוכל לקלוט ספינות גדולות הנושאות מזון, מים, תרופות ומקלטים זמניים. זאת, מבלי שיהיה כוח צבאי אמריקני על אדמת עזה. לשם כך, הנשיא הדגיש כי ישראל חייבת לאפשר סיוע נוסף לעזה וכי הגנת חייהם של חפים מפשע צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של ישראל. לדבריו, "סיוע הומניטרי אינו יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח".

"אני מתחייב לכל המשפחות שלא ננוח עד שנחזיר את יקיריהן הביתה", הבטיח ביידן.

ביידן חידד כי לישראל יש נטל נוסף מכיוון שחמאס מסתתר ופועל בקרב אוכלוסייה אזרחית, ואמר: "לישראל יש אחריות בסיסית להגן על אזרחים חפים מפשע בעזה. המלחמה הזו גבתה מחיר גבוה יותר מאזרחים חפים מפשע - מאשר כל המלחמות הקודמות בעזה גם יחד". הוא הרחיב, "יותר מ-30,000 פלסטינים נהרגו. רובם אינם חמאס; אלפים הם נשים וילדים חפים מפשע - בנות ובנים התייתמו, ועוד כמעט 2 מיליון פלסטינים בהפצצות או עקורים. בתים הרוסים, שכונות בהריסות, ערים הרוסות. משפחות ללא מזון, מים, תרופות - זה קורע לב".

הנשיא אמר כי הממשל שלו פעל ללא הפסקה להביא להפסקת אש מיידית שתימשך לפחות שישה שבועות, במסגרתה יחזרו החטופים הביתה ויוקל המשבר ההומניטרי ברצועה.

01:35 - תת-מזכ"ל במשרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים: "למעלה מחצי מיליון בני אדם על סף רעב בעזה. ילדים מתים מרעב"

מרטין גריפית'ס, תת-מזכ"ל במשרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, אמר כי נחוצה הפסקת אש ודבקות בחוקי המלחמה. לדבריו, נחוצות גם דרכי גישה נוספות לאספקה לעזה.

22:00 - צבע אדום בשדרות ובעוטף

התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות, איבים ובניר עם. מעיריית שדרות נמסר כי זוהו שיגורי שלוש רקטות לעבר העיר. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בתתומי העיר, ושתיים אחרות נפלו בשטחים פתוחים מחוץ לעיר. לא דווח על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

וקדם יותר, סביב 21:00 הופעלה התרעה בנחל עוז. ההתרעות הללו באות כשבחלק מהיישובים התושבים כבר חזרו לגור, כמו למשל בשדרות, שם חלק מהתלמידים חזרו למוסדות הלימוד השבוע.

19:00 - ביידן בצעד דרמטי: יודיע על הקמת נמל בעזה לסיוע מהים

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להודיע בנאום מצב האומה כי הנחה את הצבא האמריקני להוביל משימת חירום להקמת נמל בעזה - במטרה לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה דרך הים, כך חשף היום גורם בכיר בממשל. "אנחנו יודעים שהסיוע לא קרוב למספיק ולא מהיר מספיק, והנשיא יבהיר הערב שכולנו צריכים לעשות יותר ושארה"ב תשתמש בכל האמצעים האפשריים ובכל הערוצים כדי להגדיל את הסיוע", אמר הגורם.

לדבריו, הפסקת אש הכרחית לצורך העברת סיוע נוסף ותלויה בהסכמה של חמאס. "אנחנו לא מחכים לישראלים, זה רגע של מנהיגות. אנחנו בונים קואליציה של מדינות למספר פתרונות", הוסיף הגורם.