ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הותר לפרסום: לוחם נפל בקרב בדרום הרצועה

צה"ל התיר לפרסום כי רס"ן (מיל') עמישר בן דוד, בן 43 מעלי, מפקד חפ"ק מפקד עוצבת הקומנדו, נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה • מפקד פיקוד הצפון: מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון - מחויבים לשנות את המצב • דיווח: קטאר איימה לגרש את בכירי חמאס - אם לא ישכנעו את ההנהגה בעזה להסכים לעסקה • סגנית נשיא ארה"ב באמירה חריגה: "חשוב להבחין בין ממשלת ישראל ובין אזרחיה"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל
פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

20:14 - הותר לפרסום: רס"ן (מיל') עמישר בן דוד נפל בקרב בדרום הרצועה

דובר צה"ל התיר לפרסום כי רס"ן (מיל') עמישר בן דוד, בן 43 מעלי, מפקד חפ"ק מפקד עוצבת הקומנדו, נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה. הודעה נמסרה למשפחתו. בנוסף, קצין בעוצבת הקומנדו נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחתו עודכנה.

19:34 - הרמטכ"ל וראש השב"כ אישרו היום תוכניות להמשך המלחמה בפיקוד הדרום

19:10 - צבא ארה"ב: יירטנו היום לפחות 28 כלי טיס בלתי מאוישים בים סוף

19:05 - דיווח: קטאר איימה לגרש את בכירי חמאס - אם לא ישכנעו את ההנהגה בעזה להסכים לעסקה

קטאר איימה לגרש את בכירי חמאס ממקום מושבם בדוחא, אם לא ישכנעו את מנהיגי הארגון בעזה להסכים לעסקה - כך דווח היום ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורם רשמי בחמאס ובכירים מצרים. בכיר חמאס חוסאם בדראן הכחיש כי הוגש איום כזה. עוד דווח כי המתווכות מנסות לקדם הפסקת אש בת יומיים בשבוע הקרוב, כדי לנסות ולקדם את המגעים לעסקה רחבה יותר. הכתבה המלאה

18:51 - צה"ל מאשר: מטוסי קרב תקפו מטרות טרור בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו כמה מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון, כך מסר דובר צה"ל. בין המטרות שהותקפו: מבנים צבאיים במרחב עייתא א-שעב, בהם פעלו מחבלי חיזבאללה, מפקדות צבאיות במרחבים מג'דל זון וכפרא, ותשתית טרור במרחב מחיבב. כמו כן, נמסר כי צה"ל תקף את מקורות הירי שמהם שוגרו רקטות לעבר יישובים בצפון הארץ.

18:44 - מפקד פיקוד הצפון: מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון - מחויבים לשנות את המצב

מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין אמר לרכזי הביטחון של יישובי הגליל המערבי בפגישה שקיים עימם: "אנחנו מחזקים את המוכנות כל הזמן ליציאה למתקפה בלבנון. המחויבות שלנו, שלי, היא לשנות את המצב הבטחוני כדי להחזיר את התושבים הביתה".

18:28 - במסגרת המאמצים לעסקת חטופים: ראש המוסד נפגש עם ראש ה-CIA

משרד ראש ממשלה מסר בשם המוסד כי ראש המוסד דדי ברנע נפגש אתמול עם ראש ה-CIA ביל ברנס, במסגרת המאמץ לקידום עסקה נוספת להשבת החטופים. "בשלב זה, חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה וחותר להבערת האזור במהלך רמדאן על חשבון התושבים הפלסטינים ברצועת עזה", נכתב בהודעה. "כל העת נמשכים המגעים ושיתוף הפעולה עם המתווכות בניסיון להביא לצמצום הפערים וקידום הסכמות.

17:36 - הצנחת אספקת הסיוע בשמי עזה

מטוס הרקולס הצניח חבילות של סיוע הומניטרי מהשמיים בצפון רצועת עזה. גם היום חלק מהמצנחים לא נפתחו ופגעו ישירות בקרקע. פיקוד המרכז האמריקני מסר כי מדובר בהצנחה הגדולה עד כה של ממשל ביידן. אתמול נהרגו חמישה פלסטינים לאחר שנפגעו מחבילות סיוע שהצניחה ארה"ב מהאוויר לעזה. הפגיעה אירעה לאחר שכמה מהמצנחים לא נפתחו כראוי.

17:18 - דיווחים על תקיפות בדרום לבנון

הערוץ הלבנוני "אל-מנאר" של חיזבאללה דיווח על תקיפה ישראלית בכפר כפרא שבדרום לבנון. ברשת "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, דווח על תקיפות ישראליות בעיתא א-שעב בדרום לבנון.

16:01 - אזעקות בגליל המערבי בעקבות שיגורים מלבנון שכשלו

התרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו בחורפיש, אלקוש, מתת, פסוטה ונטועה. לא זוהו נפילות, ככל הנראה מדובר בשני שיגורים מלבנון שכשלו והתפוצצו באוויר.

15:29 - דיווח על תקיפה נוספת של צה"ל בדרום לבנון

כלי תקשורת ערבים מדווחים שצה"ל תקף במרחב הכפר כפרא שבדרום לבנון. תיעוד מהמקום מראה פטריית עשן מיתמרת בין בתי הכפר. זאת אחרי שצה"ל תקף מוקדם יותר היום והלילה יעדים נוספים בדרום לבנון, בהם תשתיות טרור של חיזבאללה.

14:44 - רקטה שוגרה מלבנון לרכס רמים שבגליל העליון, אין נפגעים

אזעקות המתריעות מפני שיגור רקטות הופעלו בקריית שמונה וביישובים משגב עם, מרגליות ומנרה. מבדיקת הפרטים מתברר כי מדובר בשיגור אחד שחצה מלבנון ונפל במרחב מרגליות. לא היו נפגעים ולא שוגרו מיירטים. הבוקר צה"ל הודיע שתקף במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון, בתגובה לשיגור רקטה אחת לקיבוץ יפתח, שנפלה בשטח פתוח ולא הפעילה אזעקה.

11:42 - האריס: חשוב להפריד בין ממשלת ישראל ובין אזרחיה

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה אתמול בריאיון לרשת CBS האמריקנית כי "חשוב להפריד בין ממשלת ישראל ובין אזרחיה". את הדברים אמרה סגנית הנשיא בתשובה לשאלה האם ישראל מסתכנת בלאבד את התמיכה האמריקנית. האריס רמזה למעשה שגם במצב שבו ממשל ביידן מאוד לא מרוצה מממשלת נתניהו, תושבי ישראל זכאים לביטחון, וארה"ב ערבה לכך. 

"חשוב לנו להבחין, או לכל הפחות לא לחבר, בין ממשלת ישראל לבין אזרחיה", אמרה האריס במענה לשאלה הזו. "אזרחי ישראל זכאים לביטחון כמו הפלסטינים, והעבודה שלנו היא לעשות מה שאנחנו חייבים - לעמוד על ביטחון ישראל ואזרחיה, ומצד שני להבטיח עתיד טוב יותר לעזה". 

11:00 - צף על המים, מול חופי עזה: כך ייראה ה"נמל" שתקים ארה"ב

דובר הפנטגון פטריק רידר הודיע הלילה שהנמל שיוקם מול עזה הוא למעשה "JLOT". מדובר במזח מיוחד שצף על פני המים, מעין רציף ימי, שמוקם סמוך לחופים שבהם אין נמל מתאים לספינות גדולות. המזח המיוחד מסוגל לאפשר פריקה של ציוד ומטען כבד יחסית. המטען מועבר מספינות גדולות לספינות קטנות יותר שיכולות להעביר אותו בבטחה אל החוף. את המזח הצף יקים חיל הים של צבא ארה"ב. 

לפי הפנטגון, כל האופרציה תכלול: רציף ימי שיתחבר לספינה הגדולה, מזח צף שאורכו כ-550 מטר שמחובר לחוף ומספר ספינות "לוגיסטיות" שיעבירו את הציוד מהרציף המיוחד למזח. כך יעבוד התהליך: הסיוע יעבור מספינה גדולה לרציף המיוחד, ספינות לוגיסטיות יעמיסו את הסיוע ויפרקו אותו על כלים שיעבירו את הסיוע על המזח הצף ישר לחוף. לכתבה המלאה בN12

10:20: נפילה בשטח פתוח בגליל העליון, צה"ל תקף בלבנון

 צה"ל הודיע כי במהלך הלילה מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה במרחב לבונה. בנוסף, אתמול הותקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב עייתא א-שעב. מוקדם יותר היום זוהה שיגור אחד שחצה משטח לבנון לעבר מרחב יפתח ונפל בשטח פתוח. כוחות צה"ל תקפו את מקור הירי. 

10:00: 20 מחבלים חוסלו בח'אן יונס, נמשכות הפשיטות על שכונת חמד: תמונת מצב

צה"ל הודיע כי ביממה האחרונה לוחמי צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828) הנלחמים במרחב ח'אן יונס, חיסלו מעל 20 מחבלים בקרבות פנים אל פנים שנוהלו ובתקיפות חיל האוויר. בפעילויות התקפיות של לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי בשכונת "חמד", פשטו הכוחות על מספר תשתיות טרור במרחב, עצרו מספר מחבלים של ארגוני הטרור ברצועה ואיתרו מטעני נפץ לצד אמצעי לחימה נוספים במרחב.

בפעילות נוספות במרחב, מכלול האש של החטיבה זיהה חוליית מחבלים נעה בקרבת הלוחמים שפעלו במרחב, כלי טיס תקף וחיסל את החוליה בתגובה. כחלק מפעילות לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל במרכז הרצועה ביממה האחרונה, חיסלו הכוחות כעשרה מחבלים.

באחת הפעילויות, מכלול האש החטיבתי והלוחמים זיהו חוליות מחבלים אשר פעלה במרחב. בתגובה, כלי טיס תקף וחיסל את החולייה. במהלך פעילות במרחב בית חאנון שבצפון הרצועה, לוחמי יחידה 414 זיהו מספר מחבלים פועלים סמוך לכוחות במרחב, מטוס קרב תקף וחיסל את המחבלים.

עוד הודיעו בצה"ל כי אמש, בעקבות זיהוי מרכז האש של פיקוד הדרום, מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה והשמידו מספר עמדות צבאיות במרכז הרצועה, מהן בוצעו שיגורים למרחב העיר שדרות בעבר.

09:56 - החות'ים: תקפנו ספינה אמריקנית ב-37 רחפנים

אחרי שארה"ב הודיעה שהפילה 15 כטב"מים בים סוף, החות'ים הודיעו כי תקפו ספינה אמריקנית בלא פחות מ-37 רחפנים, כך לטענתם. הם הוסיפו כי הספינה שהותקפה במפרץ עדן צול חופי תימן היא של חברת Propel Fortune האמריקנית.

08:47 - נציב זכויות האדם של האו"ם: הבנייה בהתנחלויות - פשע מלחמה

דוח מיוחד נציב זכויות האדם של האו"ם: ישראל בנתה בין אוקטובר 2022 ואוקטובר 2023 24,500 יחידות בנייה חדשות בהתנחלויות - שיא חדש מאז החל המעקב בשנת 2017. הנציב וולקר טורק אומר כי הגידול בבנייה בהתנחלויות משול להעברת האוכלוסייה של ישראל עצמה - ומהווה פשע מלחמה. עוד הוא אמר כי אלימות המתנחלים, לעתים גם על ידי הצבא, הגיעה ל"רמות מזעזעות" - במיוחד לאחר 7 באוקטובר.

08:15 - צבא ארה"ב: סיכלנו מתקפה אווירית של החות'ים בים סוף

בהודעה הבוקר של צבא ארה"ב דווח כי ספינות מלחמה אמריקניות וממדינות נוספות, יחד עם מטוסי קרב, סיכלו מתקפה אווירית מסיבית של החות'ים בים סוף ובמפרץ עדן והפילו 15 כטב"מים ששוגרו לעבר ספינות במרחב.

08:07 - דיווח: צה"ל תקף רב קומות ברפיח

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" המזוהה עם חמאס מדווחים כי צה"ל תקף הלילה מהאוויר רב קומות ברפיח. לפי הפלסטינים, מדובר בתקיפה של כ-4 טילים. בדיווחים לא נכתב מי היה היעד ואין התייחסות למספר הנפגעים במקום. בתיעודים שהגיעו מהזירה, נראה אזור משמעותי מהחלק העליון של הבניין "אל מסרי" בעיר הרוס.

04:08 - פיקוד המרכז של צבא ארה"ב: "בניגוד לדיווחים על אזרחים שנהרגו כתוצאה מנפילות הומניטריות, זו לא הייתה תוצאה של נפילות אוויריות של ארה"ב"

02:15 - מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש על פגישתו עם קרובי החטופים וחטופים ששוחררו מהשבי בניו יורק: "התרגשתי מאוד ממה ששמעתי מהם. חוזר על קריאתי לשחרורם המיידי ללא תנאי"

00:21 - ביידן: "יהיה קשה להגיע להפסקת אש עד לרמדאן"

הנשיא הוסיף כי הוא מודאג מאלימות במזרח ירושלים ללא הפסקת אש.

18:11 - אזעקות בדישון, מלכיה ורמות נפתלי שבגבול לבנון

שבעה שיגורים בוצעו מלבנון, שניים יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים. לא ידוע על נפגעים.

20:43 - פרסום ראשון: אות חיים התקבל השבוע מחטופים בשבי חמאס

השבוע הגיעו לעשרות בודדות של משפחות חטופים אותות חיים מעשרות בודדות של יקריהם בשבי חמאס - כך פורסם אתמול בערב ב"אולפן שישי". 

חלק ממשפחות החטופים, לא בהכרח אלו שקיבלו את האותות המיוחלים השבוע, מתכוונות להגביר את הלחץ ולעבור לפעילויות קיצוניות אפילו יותר ממה שהיתה בערב שישי עם חסימת כביש 1 הערב, ומבינות שכל יום הוא קריטי. מצד שני, במטה החטופים חושבים שכדאי לחכות ולראות מה יעלה בגורל המגעים לעסקה. לכתבה המלאה

17:38 - משפחות החטופים חסמו את כביש 1: "חיי הממשלה לא על חשבון החטופים"

המשפחות חסמו את כביש 1 סמוך למחלף דניאל. הם התבצרו בכלובים וקראו להחזרה מיידית של החטופים. "חיי הממשלה - לא על חשבון החטופים", זעקו. אחרים החזיקו שלט: "ביבי, מה אם זו הייתה נועה שלך?"

בעקבות המחאה כביש 1 נחסם לשני הכיוונים. יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון, הסבירה: "הסיכוי שהם יחזרו בחיים הולך ויורד. אנחנו צריכים להעיר את הקבינט, את ביבי, והם צריכים להבין שצריך להגיע לעסקה עכשיו. הם יהרגו את החטופים, אי אפשר לעשות עוד 134 מבצעי חילוץ".

מהמשפחות נמסר: "אדוני ראש הממשלה, אתה הראש וזו האחריות שלך להחזיר אותם הביתה. לך לעסקה, התעלם מבן גביר וסמוטריץ', והחזר הביתה את מי שהפקרת ונמצאים כבר 154 ימים בגיהנום. אין ניצחון מוחלט בלי החזרת החטופים, ואם אינך מסוגל להביא עסקה עכשיו, פנה את מקומך למי שכן".

התפרסם לראשונה ב-N12