זוהר לוי מקפיץ את פז: לוטש עיניים לשליטה מצומצמת נוסח שופרסל

מניית חברת שיווק הדלק והמזון זינקה על רקע גישושים שערך לוי, בעלי חברת הנדל"ן סאמיט, להגדלת החזקותיו לכ־20% • מציע פרמיה קטנה על מחיר השוק של פז

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט
זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

האם "שיטת האחים אמיר" לשליטה בשופרסל תיושם גם בחברת פז, הפועלת בתחום שיווק הדלק ורשתות המזון? מניית פז  זינקה היום (ב') בכ־12% במחזור ענק של כ־18 מיליון שקל (פי ארבעה מהרגיל), לאחר שנודע כי בעל השליטה בחברת הנדל"ן סאמיט, זוהר לוי, לוטש עיניים להשגת שליטה בחברה באמצעות החזקה מצומצמת יחסית של כ־20% מהמניות. 

בין האחים אמיר לדורי נאוי: איך לשלוט בחברה גדולה עם "כסף קטן"
אופציות של מיליוני דולרים הבשילו - באיזו חברת הייטק העובדים ירוויחו במיוחד?

לוי קיים מגעים ראשוניים עם גופים מוסדיים המחזיקים במניות פז, כדי לבחון אפשרות לרכישת מקצת מהחזקותיהם על־מנת לבצר עצמו כבעל המניות הדומיננטי בחברה. סאמיט  של לוי, הנסחרת בשווי של כ־3.5 מיליארד שקל, מחזיקה כיום נתח של 9.7% ממניות פז ומעוניינת לרכוש ככל הידוע נתח דומה.

רוב מניות פז (58% מהון) מוחזקות כיום בידי מספר גופים מוסדיים: חברות הביטוח מנורה, מגדל, הראל, הפניקס וכלל ובית השקעות מיטב.

גורם מוסדי המעורה בנושא טען כי המגעים נמצאים בשלב בוסרי, וכי הפרמיה שמוכן לוי לשלם על מחיר השוק נמוכה עד אפסית ביחס למחיר השוק הנוכחי - שמשקף לפז שווי שוק של 4 מיליארד שקל. חלק מהגופים הגדולים המחזיקים במניות טוענים כי טרם נעשתה אליהם פנייה בנושא.

פז מתנהלת ללא גרעין שליטה מאז סוף 2016, אז נאלץ צדיק בינו להיפרד ממנה בשל חוק הריכוזיות. אשתקד נפרדה החברה מבית הזיקוק שלה באשדוד, שפוצל לחברה נפרדת במהלך שמאפשר לאנשי עסקים כמו לוי לפעול להגדלת החזקותיהם, מבלי שיש צורך בהשגת אישור רגולטורי עבור כך. 

האם המהלך יתממש? 

האפשרות להתממשות המהלך של זוהר לוי בפז לא ברורה. בשופרסל - שם שלטון המנהלים הדומיננטי לא היה לרוחם של הגופים המוסדיים, ומחיר המניה הלך ונשחק - כיוונו המוסדיים ל"בעל בית" כדוגמת האחים אמיר, שהקימו את רשת פרשמרקט ומכרו אותה לפז לפני כשלוש שנים. בפז לא בהכרח מדובר באותו מקרה; מנכ"ל החברה ניר שטרן והיו"ר הראל לוקר נחשבים לדמויות מנוסות ומוערכות.

זאת ועוד: מניית פז עלתה בשנה האחרונה ב־40% (עוד טרם הזינוק היומי), תמונת ראי לביצועיה העגומים של מניית שופרסל עד להגשת הצעת הרכישה בידי האחים אמיר. לאחר הזינוק היומי במניה מדובר בעלייה של 57% בשנה, וכמעט הכפלת המחיר בשלוש השנים האחרונות.

האחים יוסי ושלומי אמיר הפכו לאחרונה לבעלי השליטה בשופרסל לאחר שרכשו מהמוסדיים נתח של רבע ממניות הרשת - במהלך שהפך אותם לבעלי השליטה דה־פקטו בהשקעה קטנה יחסית (1.5 מיליארד שקל). נראה כי המהלך תופס תאוצה אצל אנשי עסקים נוספים, ולמשל דורי נאוי (אחים נאוי), שמבקש לרכוש נתח קטן יחסית בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט כדי לנסות ולשלוט בה.