אחרי נפילת המכירה להראל: דורי נאוי רוצה להשיג שליטה בישראכרט

חברת האשראי החוץ-בנקאי של דורי נאוי פנתה לבנק ישראל בבקשה לאפשר לה לרכוש עוד מניות בחברת כרטיסי האשראי, כך שתוכל להחזיק בגרעין השליטה • כיום היא מחזיקה ב-5% מהמניות בשווי של 140 מיליון שקל, והיא מקווה להתגמשות מבנק ישראל שתוכל להגיע לשליטה עם פחות מ-30% • בשבוע שעבר מכרה האחים נאוי מניות מימון ישיר ב-80 מיליון שקל

דורי נאוי / צילום: איל יצהר
דורי נאוי / צילום: איל יצהר

חברת האשראי החוץ-בנקאי האחים נאוי בדרך להגיש לבנק ישראל בקשה לרכוש את השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. ביום חמישי אישר דירקטוריון האחים נאוי פנייה לבנק ישראל בבקשה לאפשר לחברה לרכוש מניות נוספות של ישראכרט ולהגיע להחזקת גרעין שליטה בחברה.

הבנק סירב להכניס לקוחות שלא קבעו תור לסניף וישלם קנס גבוה במיוחד
וואליו תמכור את קרן ההתחדשות העירונית ב-194 מיליון שקל
סוכמו תנאי הפרישה של בכירי שופרסל. אלה הפרטים

כיום מחזיקה האחים נאוי בישראכרט 5% מהמניות כאשר בינואר 2023 הם הפכו לבעלי עניין בחברת כרטיסי האשראי. "ככל ויתקבל אישור בנק ישראל כאמור, יבחן דירקטוריון החברה את הגדלת החזקות החברה בישראכרט", דיווחו בחברת האשראי החוץ-בנקאי למשקיעים.

בשיחה עם גלובס סיפרו בעל השליטה בחברה דורי נאוי ויו"ר הדירקטוריון שחר אושרי על המהלך המתוכנן. "לפני כשנה ורבע כבר היינו בתהליך להגדלת ההחזקות", הם אומרים בהתייחסות למהלך שבו רכשו מניות ישראכרט בכ-96 מיליון שקל במהלך הרבעון השלישי של 2022. בינואר 2023 הם הפכו כאמור לבעלי עניין עם תשואה דו ספרתית על ההשקעה.

"אין חדש בכוונות שלנו. אנחנו אולי הקבוצה הכי חזקה במימון האשראי החוץ-בנקאי, חברה שהוכיחה את עצמה והדירוג שלה הוא הגבוה ביותר. החוסן שלנו ידוע וההון העצמי הגבוה ביותר (כ-800 מיליון שקל, ר"ו). זו הרגל שחסרה לנו - האשראי למשקי הבית, וישראכרט היא החזקה בתחום של משקי הבית, כך שאנחנו מאמינים שזה יביא תחרות למערכת הבנקאית", הוסיפו נאוי ואושרי.

מקווים להתגמשות מצד בנק ישראל 

נזכיר כי כבר ב-2019, כשישראכרט עוד הייתה בידיים של בנק הפועלים אך הבנק חייב היה למכור את חברת כרטיסי האשראי בעקבות חוק שטרום להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות, האחים נאוי כבר שקלו לרכוש את גרעין השליטה. אז הכוונה לא יצאה לפועל, וכעת הם שוב מביעים עניין ברכישת השליטה, כשההחלטה שלהם התקבלה אחרי שרשות התחרות סיכלה את מכירת ישראכרט לידי חברת הביטוח הראל.

הראל הציעה 3.3 מיליארד שקל עבור כל מניות ישראכרט, ובנאוי מכוונים לרכישת גרעין השליטה בלבד. נזכיר כי מנורה מבטחים הציעה לרכוש 32% ממניות ישראכרט על פי שווי של 3.5 מיליארד שקל. בנאוי יצטרכו לרכוש 30% ממניות ישראכרט כדי להגיע לשליטה, אך מקווים להתגמשות מצד בנק ישראל.

"היום יש רצון מטעם בנק ישראל להגברת התחרות. בנק ישראל פרסם קול קורא למתן הקלות לגופים חוץ-בנקאיים כדי לקבל רישיון בנקאי במטרה לעודד את התחרות. קיימנו שיחה עם בנק ישראל בשבוע שעבר והתרשמנו מאוד מהצוות הרציני של בנק ישראל שמכוון לעידוד תחרות. נכון להיום המדיניות של בנק ישראל קובעת החזקה של 30% כדי להגיע לשליטה אך אנחנו ביקשנו הקלות נוספות בעקבות המדיניות לעידוד התחרות שתאפשר לנו רכישת שליטה. לכן כינסנו את הדירקטוריון כדי לאשר את הפניה".

השניים הוסיפו כי לדעתם השוק המקומי צריך שינוי ומשב רוח רענן. "אנו מקווים שבנק ישראל יפעל לעודד תחרות מקומית ולא כניסה של קרן זרה שבאה לעשות סיבוב ולצאת מישראל אחרי כמה שנים. השוק גם לא צריך חברת ביטוח שתתחזק אלא תחרות אמיתית על משקי הבית", מסבירים אושרי ונאוי.

האם אתם בקשר עם הנהלת ישראכרט?
"היינו לפני שנה בפגישה איתם וברגע שהראל נכנסו לתמונה נסוגנו אבל עכשיו אנחנו רוצים לעשות את המהלך הזה. אנחנו מעריכים מאוד את ההנהלה הקיימת ואת השינוי שמובילים המנכ"ל רן עוז ויושבת הראש תמר יסעור. הסינרגיה בינינו לבינם יכולה להביא לתחרות אמיתית במערכת הבנקאית. לישראכרט יש טכנולוגיה ומערכת חזקה ואנחנו מקווים שאת מה שאנחנו רואים יראה גם בנק ישראל".

האם לצורך כך מכרתם לאחרונה את המניות שלכם במימון ישיר (ב-80 מיליון שקל)?
"במימון ישיר רצינו לעשות מהלך ולהגיע להחזקה משמעותית, אך התהליך לא זכה להמשך ולכן מכרנו את כל המניות. המכירה מביאה אותנו ליכולות גבוהות בכל הנוגע לכריות נזילות כך שנוכל לבצע מהלכים גדולים. אנו בנויים מבחינה פיננסית, יש לנו תמיכה פיננסית גדולה מצד כל המערכת הבנקאית אז מבחינת יכולות אנחנו ערוכים להגדלת החזקות בישראכרט. זה לא צעד מובן מאליו אבל הוא נעשה אחרי שיקול של היכולות ולאחר שהדירקטוריון שמע את כל הנתונים, ולכן אישר את הפניה לבנק ישראל".