החברה הישראלית שהרוויחה בגדול מהקפיצה בערך הביטקוין

המניה החבוטה של חברת טקטונה הנסחרת בת"א זינקה מתחילת השנה בשל עליית שווי החזקותיה בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים נוספים • רואי החשבון של החברה מציינים כי ביצעו ביקורת במשרדיה והשיגו "ראיות ברשתות הבלוקצ'יין לגבי קיומן של יתרות הנכסים"

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ
יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

כמעט מדי יום הביטקוין שובר שיאים לחדשים. מחירו של המטבע המרכזי של שוק הקריפטו כבר הגיע ל־72 אלף דולר, עלייה של 66% מתחילת השנה וכמעט 250% בסיכום של 12 החודשים האחרונים. עם זאת, בבורסה בתל אביב אין כמעט ייצוג לתחום המטבעות הדיגיטליים, ומי שפועלת בו, ועד היום לא זכתה לאהדת המשקיעים, בלשון המעטה, היא חברת טקטונה  המנוהלת ע"י יוסי ברנע. בשלוש השנים האחרונות קרסה מניית החברה ב־90%.

שאלות ותשובות | עם רוח גבית מוול סטריט: הביטקוין בשיא חדש, ואלו האפשרויות הקיימות בשוק
הביטקוין שובר שיאים. זה מה שחושבים עליו משקיעי העל
טעות היסטורית: מה לדעתכם הנכס הטוב ביותר להשקעה לטווח ארוך?

טקטונה, שבעל המניות הגדול בה הוא איש העסקים יריב גילת (17%), המכהן כיו"ר, פועלת בתחום הנכסים הדיגטליים והבלוקצ'יין, הרשת הממוחשבת שמוקמת לצורך רישומם של מטבעות כדוגמת הביטקוין. החברה פרסמה השבוע את התוצאות הכספיות שלה לסיכום 2023, אשר מהם עולה כי הזינוק במחיר הביטקוין לצד מטבעות קריפטו נוספים, העלה את תיק הנכסים שלה לשווי של 8.9 מיליון דולר.

בד בבד דיווחה טקטונה על מעבר לרווח נקי של 700 אלף דולר בסיכום 2023, לעומת הפסד של 11.2 מיליון דולר ב-2022. המניה החבוטה של טקטונה עלתה ב־23% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי שוק של 42 מיליון שקל.

"עלינו בחשיפה לביטקוין"

"אנחנו נהנים באופן מאוד משמעותי מהעליות במחירו של הביטקוין, לצד מטבעות דיגיטליים נוספים שיש לנו חשיפה אליהם", מסביר ברנע בשיחה עם גלובס. לדבריו, "מימשנו גם חלק מהמטבעות, ועלינו בחשיפה לביטקוין. אנחנו גם מושקעים בקרן הון סיכום בתחום (LAO)".

מה לדעתך הסיבה לנסיקת הביטקוין?
ברנע: "השוק של היום שונה מהשנה שעברה, והסיבה העיקרית היא הכנסת תעודות הסל על הביטקוין בארה"ב. זה יותר מזרימת כסף מהציבור הרחב לתחום דרכן; זו התובנה שהכיוון הוא להסדרת התחום. כיום זה לא מנכ"ל בייננס שמדבר עם הרגולטור בארה"ב, אלא מנכ"ל בלקרוק (ענקית ההשקעות המנהלת 9 טריליון דולר, ח' ש'), ואז זו התייחסות אחרת לגמרי".

בסיכום השנה שחלפה רשמה טקטונה עלייה של 43% בהכנסות, שהסתכמו ב־4 מיליון דולר. הסיבה לזינוק נבעה ממימוש נכסי קריפטו ומעליית ערכם של הנכסים שנותרו בחברה והשקעות בפרויקטי בלוקצ'יין. העלייה בשווי המטבעות הדיגיטליים שברשותה הובילה את טקטונה לרשום רווח מעליית ערכם של כ־703 אלף דולר, למול הפסד של 4.8 מיליון דולר בשנת 2022.

רואי החשבון של החברה ציינו כי הנכסים הקריפטוגרפיים שלה מהווים חלק מהותי מסך הנכסים בדוחות הכספיים המאוחדים שלה: "זיהינו נכסי קריפטו באחסון קר ובאחסון חם כעניין ביקורת קריטי", וציינו כי ביצעו ביקורת במשרדי החברה והשיגו "ראיות ברשתות הבלוקצ'יין לגבי קיומם של יתרות הנכסים הקריפטוגרפיים".