טלטלה במט"ח: בשוק ייחלו להפסקת אש וקיבלו במקום הסלמה בצפון

שער הדולר עומד כעת על כ-3.66 שקלים, לאחר שזינק אתמול לשיא של שלושה שבועות, בין היתר בעקבות ההסלמה בצפון • בעולם נרשמת מגמה הפוכה, והמטבע האמריקאי מאבד גובה אל מול הסל

טלטלה בשוק המט''ח / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
טלטלה בשוק המט''ח / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכבת ההרים בשער הדולר/שקל נמשכת הבוקר (ד'). שער המטבע האמריקאי מטפס ב-0.3% ונסחר כעת סביב 3.66 שקלים, כאשר מוקדם יותר היום אף נסחר מעל 3.67 שקלים. שער האירו מתחזק גם הוא ועומד על כ-4 שקלים למטבע.

מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל ביום שישי הקרוב?
האינפלציה השנתית עולה, והורדת הריבית בארה"ב מתרחקת

בשבועות האחרונים נרשמה רגיעה בשער הדולר, והשקל התחזק לשיא של תשעה חודשים. ברקע מספר גורמים לכך, כשהעיקרי הוא המגמה החיובית שאפיינה את וול סטריט מתחילת השנה. נהוג שעליות בוול סטריט באות לצד התחזקות השקל, בין השאר כי מוסדיים נאלצים להגדיל או להקטין חשיפה למט"ח בהתאם לביצועי השוק, אך אירועים חריגים כמו אלו בגזרה הביטחונית משפיעים אף הם.

אך אתמול (ג') נמשכה רכבת ההרים בשער הדולר/שקל, ושער המטבע האמריקאי טיפס ל-3.65 שקלים - שיא של שלושה שבועות. בשוק תולים את ההתחזקות בדולר בעיקר בהסלמה הביטחונית בגבול הצפון, שלוותה במטח חריג של יותר ממאה רקטות מלבנון לעבר רמת הגולן. ותקיפת צה"ל בעומק השטח הלבנוני כתגובה. גם העובדה שטרם הושגה הפסקת אש דוחפת את השקל כלפי מטה, כך לפי פעילים בשוק. הפיחות בשקל נרשם גם מול האירו, ששערו עומד על סף ה-4 שקלים.

 

בעולם המגמה הפוכה

עיקר התזוזות בשוק המט"ח כעת מושפעות מהמצב בישראל. לראיה, מול סל המטבעות המטבע האמריקאי דווקא נחלש באחרונה. מדד ה-DXY (דולר אינדקס) האומד את ביצועי הדולר, צנח מאז אמצע פברואר ב-2 נקודות בסיס.

בשוק המט"ח נכון לעכשיו לא מתמחרים הסלמה קיצונית במצב בצפון. מלחמה כוללת נגד חיזבאללה בגזרה הצפונית תטרוף את הקלפים ועשויה לגרור את השקל מטה. בתחילת המלחמה בדרום, כשאי הוודאות הייתה בשיאה, שער הדולר הרקיע לרמה של 4.1 שקלים.

נוסף על הסביבה הביטחונית, המדיניות המוניטרית של ישראל היוותה השפעה חיובית על המטבע המקומי. ריבית בנק ישראל נותרה על כנה בפעם השנייה ברציפות, ולפי קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, הפתיעה את השווקים בחו"ל, שציפו שתרד. "בעקבות ההפתעה, הזרים רכשו שקלים בקצב מהיר ותמכו בתיסוף", הוא אומר. כעת אנו רואים את האפקט של רכישות הזרים מתמתן. להערכתו, החלטות הריבית הבאות ירכזו עניין ועשויות להוביל לתנודתיות בשוק.

בנוסף, לוי מצביע על כך שפיחות השקל מול האירו משמעותי יותר, שכן הפיחות שנרשם מול הדולר נבע מנתוני תעסוקה חלשים בארה"ב, שהובילו להתגברות ציפיות המשקיעים להפחתת ריבית קרובה בארה"ב ובהתאם לפיחות הדולר.

בנק ישראל לא מתערב

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, מזכיר שבנק ישראל "יצא מהמשחק", שכן לפי הנתונים שפרסם הפסיק למכור דולרים בשביל לאושש את השוק. "כעת רוב המסחר מתנהל ע"י בנקים זרים ויש כאן כר פורה לספקולציות ולנסות להרוויח מחוסר הוודאות בישראל".

בנק ישראל, שמחזיק יתרות מט"ח של כ-200 מיליארד דולר, השיק בתחילת המלחמה תוכנית לתמיכה בשקל בהיקף של 30 מיליארד דולר. בפועל, בתחילת המלחמה הוא מכר כ-8.5 מיליארד דולר, אך מאז הפסיק להתערב בשל התייצבות השוק. עם זאת, ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, אמר בנאום בשבוע שעבר שלמרות ייסוף השקל מאז המלחמה, על פי מודלים של הבנק הוא עדיין בפיחות יתר, וצריך לנוע בין 3.3-3.4 שקלים לדולר.

הבנק אומנם עצר לעת עתה את מכירת הדולרים, אך עצם העובדה שבשוק יודעים שהוא ברקע ומוכן לפעול, פועלת לטובת השקל. בכך ממשיך בנק ישראל להוות בלם מפיחות חד גם במקרה של הסלמה ביטחונית.