מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל שיפורסם היום?

רוב הכלכלנים צופים את המשך ההתמתנות גם במדד הקרוב, עם תחזית לירידה ל-2.5%-2.6% • עם זאת, מה שמעסיק את השווקים הוא לא עד כמה תרד האינפלציה בפעימה הקרובה, אלא מה יהיה על המחירים בסוף השנה

הכלכלנים השונים מצפים להורדת ריבית בחודש אפריל הקרוב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הכלכלנים השונים מצפים להורדת ריבית בחודש אפריל הקרוב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היום (ו') בשעה 14:00 יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, כאשר האינפלציה נמצאת כבר בתוך יעד היציבות של בנק ישראל ועומדת על 2.6%. רוב הכלכלנים צופים את המשך ההתמתנות גם במדד הקרוב, עם תחזית לירידה ל-2.5%-2.6%. הסעיפים העיקריים הצפויים לעלות הם מחירי המזון, הפירות והירקות ורכיב הדיור.

הטלטלה במט"ח: בשוק ייחלו להפסקת אש וקיבלו במקום הסלמה בצפון
ענקי הפיננסים של וול סטריט הזהירו מאסון כלכלי שמעולם לא הגיע. מה הם חושבים היום

מסתכלים לטווח הרחוק

עם זאת, מה שמעסיק את השווקים הוא לא עד כמה תרד האינפלציה בפעימה הקרובה, אלא מה יהיה על המחירים בסוף השנה. עתיד רמת המחירים חשוב ביותר, שכן המדיניות המוניטרית מסתכלת קדימה בבואה לחזות מה יגרור פעולה לכאן או לכאן בהחלטות בנק ישראל.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך שהאינפלציה תתמתן גם הפעם, אך בהסתכלות שנה קדימה האינפלציה תחזור ותתקרב לרף העליון של יעד היציבות: 2.85%.

מנגד, בלאומי מראים כי ציפיות האינפלציה כפי שבאות לידי ביטוי בעקום התשואות, שומרות על יציבות יחסית: סביב רמה של 2.6%־2.8% בממוצע לשנה עד לטווח של 10 שנים. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בלאומי, מציין שבחלקים הארוכים של העקום ציפיות האינפלציה סמוכות לגבול העליון של יעד יציבות המחירים. בפמן סבור שבשנה הקרובה האינפלציה תרד במתינות ותנוע סביב מרכז היעד (2%).

מה זה אומר על הריבית?

הכלכלנים השונים מצפים להורדת ריבית בחודש אפריל הקרוב, עם תחזיות להמשך הורדות באיטיות לאורך השנה. בנק ישראל החל את השנה עם הורדת ריבית אחת, אך נמנע מלבצע אחת נוספת בסוף החודש הקודם.

כעת, טווח הורדות הריבית הצפויות משתנה, ונע בין 3.25%־3.75% בסוף השנה בהתאם לתחזית הכלכלנים. עם זאת, תחזיתו הנוכחית של בנק ישראל מצביעה על היקף נמוך יותר, והורדה מוניטרית שתגיע ל-3.75%־4% בסוף השנה. ד"ר גולן בניטה, ראש חטיבת השווקים בבנק, הסביר את מספר ההורדות הנמוך בכך שלמרות שהאינפלציה מצויה ביעד הבנק, קיימת אי ודאות רבה לגבי הישארותה בתוך הטווח. כמו כן, בניטה ציין שיציבות השווקים בישראל נלקחת בחשבון כשמורידים את הריבית, ולכן בנק ישראל נוקט משנה זהירות בבואו לעשות כך.