מוצא הפודל הוא מהזאב, שהתפתח לאחד הכלבים הנבונים ביותר

אופיו הידידותי, ריחו המתון ביחס לגזעים אחרים וכישוריו המגוונים של הפודל הפכו אותו לחיית מחמד פופולרית • הוא אף דוגמא לביות מוצלח בידי אדם

פודל גדול. כלב ממושמע ומהיר תפיסה / צילום: ויקפדיה
פודל גדול. כלב ממושמע ומהיר תפיסה / צילום: ויקפדיה

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

הכלב, ידידו הטוב של האדם, הוא גם היונק המגוון ביותר בעולם: כיום יש 360 גזעי כלבים. המספר הזה לא כולל את עירובי הכלבים הגזעיים דוגמת גולדן דודל (גולדן רטריבר עם פודל) למשל.

המתנות המפתיעות של העכביש הדרום אמריקאי
דיפלומטיית הפנדה: כך הפכו החיות האהודות בעולם לקלף מיקוח של סין

קשרי הזאב והאדם

יחסי האדם עם הכלב החלו עוד בזמן אבות אבותיו, הזאב, לפני כ-30,000 שנה. מהזאב האפור התפתחו כל גזעי הכלבים שאנחנו מכירים היום, כולל בולדוג, פאג ופינצ'ר.

כיצד קשרו הזאב והאדם את גורלם זה בזה? אחת ההשערות היא שלהקות זאבים נמשכו לאזורים בהם שהה האדם בשל ריח הבשר הצלוי שנישא למרחקים ומשאריותיו אף ניזונו. השערה אחרת היא שבני האדם אימצו גורי זאבים למטרות ביות.

די מהר האדם הבין שהזאבים הם ״חומר גלם״ מצויין והחל להרבות אותם על פי תכונות האופי שלהם: את הזאבים העירניים הוא אילף למטרות ציד ושמירה, את השקטים והרגועים יותר למטרות שעשוע. לאורך אלפי שנים, בכל מקום על הגלובוס, האדם יצר כל מיני הכלאות וכך נוצר מגוון עצום של גזעים המוכרים לנו היום.

הכלב האינטליגנטי מכולם

מבין כל הכלבים, הפודל הוא אחת הדוגמאות הטובות ביותר לביות מוצלח בידי אדם. מגזע אחד בלבד הוא "ייצר" מספר רב של סוגי כלבים, המסוגלים לבצע פעולות שונות לחלוטין, שכל אחת מהן דורשת סט כישורים אחר.

הפודל, שמקורו בגרמניה, נחשב לכלב השני האינטליגנטי ביותר, כשבמקום הראשון ניצב הבורדר קולי. משמעות המילה Paddeln בגרמנית היא "להתיז מים".

כיום הפודל הוא אחד הכלבים המועדפים ביותר על בני האדם משום שהוא חברותי וידידותי, הן לאנשים והן לכלבים אחרים, היפואלרגני (פרוותו אינה נושרת) וריחו מתון ביחס לגזעים אחרים.

עוד על כלבי הפודל

1. ציורי כלבים, הדומים לפודלים, מעטרים קברים ומטבעות רומאיים משנת 30 לספירה.
2. פודלים חיים בין 10 ל־18 שנים.
3. את הפודלים המיניאטוריים אילפו למטרת איתור פטריות כמהין.
4. הפודלים הובאו לצרפת על ידי חיילים גרמניים. במאה ה־18 הם הפכו לכוכבי קרקסים באירופה.
5. מי שהיה ידוע באהבתו לפודלים הוא אלביס פרסלי. הוא גידל כמה, ולאחד מהם הוא קרא "שמפניה".

ההבדל בין סוגי הפודלים

פודלים מגיעים בארבעה גדלים: גדול (עד 23 ק"ג), בינוני (עד 10 ק"ג), ננסי (עד 5 ק"ג) וטוי (עד 3 ק"ג). בעוד הפודל הננסי והטוי פותחו למטרות שעשועים, מופעי קרקס למשל, הפודל הגדול היה ונשאר באופיו כלב ציד.

בניגוד לאחיו הקטנים, שיערו קצר, מתולתל וצפוף יותר, והוא מבודד את גופו מקור וחום. הוא שחיין מצטיין, בעל חוש ריח חד, זריז, ממושמע ומהיר תפיסה.

כשבני האדם הבינו שאלו התכונות הבולטות שלו, הם הפכו אותו לכלב ציד, מהטובים ביותר מבין הכלבים. בארץ מוצאו, בגרמניה, למשל, אימנו אותו להביא את עופות המים שנורו ונפלו למים.

תסרוקתו המטופחת של הפודל עוזרת לו לשמור על עצמו בזמן הציד: הפונפון בקצה הזנב נועד לייצב אותו בזמן השחייה, כפות רגליו המגולחות נועדו להליכה נוחה יותר, השיער שמעטר את חזהו נועד להגן על ריאותיו במים קרים.

החתול היא חיה עצמאית

דוגמא לחיה שעברה התאמה חלקית לצורכי האדם היא החתול, שבוית לפני 12 אלף שנה. תחילה הוא שימש כשומר מפני מכרסמים באסמי התבואה, אך אט אט הוא נכנס אלינו הביתה, ובו הוא הרחיק את המזיקים. בהמשך, הוא נכנס לנו ללב כבן משפחה.

בעוד שאת התכונות של הכלבים ליטשנו והשתמשנו בהם למגוון מטרות, החתולים נותרו כמגינים מפני מזיקים.

לאורך אלפי שנים שינינו את עובי, אורך וצבע הפרווה שלהם, את צורתם, משקלם וגודלם, אבל מעולם לא אתגרנו את סט הכישורים שלהם.

בסופו של דבר, זו חיה פראית ועצמאית. כל מי שמגדל חתול יודע: אנחנו לא בייתנו אותו, הוא ביית אותנו.