רווח כפול: מי החברות הנדיבות בעולם כלפי בעלי המניות. ואיפה הישראליות?

היקף הדיבידנדים שחולקו אשתקד ברחבי העולם הגיע לשיא של 1.66 טריליון דולר, המיוחס בין היתר לזינוק ברווחי הבנקים • גם ענקיות טכנולוגיה החלו לאחרונה לשתף את בעלי המניות ברווחיהן • מי דווקא צמצמו חלוקה, ומה מצבם של המשקיעים בבורסת ת"א

היקף הדיבידנדים שחולקו אשתקד ברחבי העולם הגיע לשיא של 1.66 טריליון דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
היקף הדיבידנדים שחולקו אשתקד ברחבי העולם הגיע לשיא של 1.66 טריליון דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

השנה שעברה התחילה עם פסימיות כללית בנוגע לכלכלה העולמית, אך הסתיימה עם עליות חדות ומפתיעות ברוב שוקי המניות הגלובליים, שחלקם נסחרים כיום בשיא כל הזמנים. בד בבד, חברות רבות ברחבי העולם המשיכו לייצר תזרימי מזומנים חזקים גם ב־2023 - מה שאיפשר להן להגדיל את ההחזר לבעלי המניות שלהן באמצעות חלוקת דיבידנדים המשולמים מהרווחים.

WSJ | זה כבר לא רק הביג-טק שמניעות את הרווחים בשוק המניות
"גרוע כמו 1929": תחזית האימים של מנהל קרן ההשקעות לוול סטריט

הדבר נכון גם לסקטור הטכנולוגיה, שמוביל את העליות במדדי וול סטריט. במשך שנים ארוכות לא נחשבו ענקיות ההייטק למקור חזק של דיבידנדים עבור בעלי המניות, אך נתונים מהתקופה האחרונה מרמזים כי התמונה עשויה להשתנות.

כך, לפני כמה שבועות פרסמה חברת הטכנולוגיה מטא (פייסבוק) דוחות חזקים והפתיעה את השווקים כשהודיעה שתתחיל לחלק דיבידנדים, לראשונה בתולדותיה. בתגובה זינק שווי השוק שלה ביותר מ־200 מיליארד דולר ביום הדיווח.

חברות נוספות שהחלו לחלק לאחרונה דיבידנד הן חברת התיירות אונליין booking.com וחברת התוכנה Salesforce שלרוב אינה מחלקת דיבידנדים אך הודיעה לאחרונה על חלוקה. ייתכן שלאחר מטא, עוד ענקיות טכנולוגיה שהיום לא מחלקות דיבידנד יחליטו גם הן על החזר ההון למשקיעים בצורת דיבידנד, כשהמועמדות הבולטות לכך עשויות להיות אמזון ואלפבית (גוגל).

 

בקבוצת Janus Henderson, חברת ניהול השקעות בריטית המנהלת נכסים בסך כ־335 מיליארד דולר, פרסמו השבוע מחקר המתמקד בנושא הדיבידנד. מהמחקר עולה כי היקף החלוקה בעולם בשנת 2023 הגיע לשיא של לא פחות מ־1.66 טריליון דולר - עלייה של 5% בשנה האחרונה. בחברה מפרטים כי ב־22 מדינות ובהן ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה, נרשם שיא בחלוקת הדיבידנדים בשנה החולפת (בישראל דווקא לא - ראו בהמשך).

חלוקת הדיבידנד מושכת לחברה משקיעי ערך - כאלה שמחפשים חברות יציבות שחולקות את רווחיהן עם המשקיעים. היתרון בהחזקה במניות שמחלקות דיבידנד הוא כמובן הכנסה קבועה מדי תקופה (רבעון, מחצית או שנה). מאידך צריך לזכור שלעיתים יש תקופות שבהן הרווח של החברה יורד וסכום הדיבידנד עשוי לקטון, או שחברה תחליט לבטל אותו לגמרי; שעל דיבידנד יש תשלום מס; וכן שבמקרים מסוימים החברה עשויה לייצר ערך רב יותר מהסכום שהיא מחלקת אם תשאיר אותו בידיה - לדוגמה באמצעות השקעתו באפיקים נושאי ריבית או תשואה גבוהה או על ידי רכישה סינרגטית - שבסופו של דבר יובילו לעלייה במחיר המניה.

הנדיבים ביותר: הבנקים, ומי עוד?

סקטור הבנקאות היה הגורם הבולט לעלייה בחלוקת הדיבידנדים בעולם בשנת 2023. לפי המחקר של Janus Henderson, הבנקים תרמו מחצית מהצמיחה בחלוקה בשנה החולפת, כנראה הודות לסביבת הריביות הגבוהות יותר ששררה ב־2023 (ובמידה מסוימת גם היום) שמאפשרת לבנקים רבים להגדיל את שולי הרווח שלהם. העלייה הגדולה בחלוקת דיבידנד הגיעה בעיקר מבנקים בשווקים מתעוררים, אם כי סקטור הבנקאות בסין לא לקח חלק בחגיגה.

עם זאת, לפי נתוני המחקר 86% מהחברות הותירו את חלוקת הדיבידנד שלהן ללא שינוי, או הגדילו אותה במהלך שנת 2023. כלומר "הצמיחה בחלוקת הדיבידנד הגיעה ממגוון רחב של תעשיות - רכב, תשתיות, תוכנה, מזון והנדסה - עובדה שמשקפת את החשיבות של החזקה בפורטפוליו השקעות מגוון", מציינים אנשי Janus Henderson.

מבחינה גיאוגרפית, מציינים במחקר לטובה את יבשת אירופה (בנטרול בריטניה), שבה מגמת העלייה בדיבידנד הייתה בולטת: חברות אירופיות תרמו כשני שלישים מהעלייה בחלוקת הדיבידנד ב־2023, ובסך הכול חברות אלה חילקו לבעלי המניות שלהן למעלה מ־300 מיליארד דולר. גם ביפן המגמה חיובית, אם כי היחלשות הין עמעמה במעט את הנתונים. בבריטניה הצמיחה הייתה דומה לממוצע העולמי - עלייה של 5.4% בחלוקת הדיבידנד.

בשווקים המתעוררים חלוקת הדיבידנד הגיעה לשיא של 166 מיליארד דולר, עלייה של 8%, אך שווקים ספציפיים בלטו לרעה - סין וברזיל.

המקצצים: חברות הכרייה, ולא רק הן

בעוד שהבנקים היו אלה שהגדילו הכי הרבה את היקף הדיבידנד שחילקו במהלך 2023, הסקטור שצמצם באופן בולט את החלוקה היה חברות הכרייה. ב־Janus Henderson מציינים שירידת מחירי הסחורות הובילה לירידה ברווחי חברות הסקטור, וכתוצאה מכך הן הקטינו את חלוקת הדיבידנד.

חמש חברות גדולות שקיצצו בחלוקת הדיבידנד שלהן במהלך השנה שעברה, השפיעו באופן לא פרופורציונלי על הנתונים. מדובר בענקיות מתחומי הכרייה, האנרגיה וגם התקשורת והטכנולוגיה: BHP, ריו טינטו, Petrobras, אינטל ו־AT&T. הצמצום שלהן הוביל לפי המחקר לקיטון של 2% בצמיחת הדיבידנד בשנה שעברה.

באשר לחברת השבבים אינטל, מי שהחזיק במניה אחת שלה בשנת 2021 קיבל דיבידנד במזומן בגובה 1.39 דולר, ב־2022 הדיבידנד עלה ל־1.46 דולר למניה וב־2023 הוא נחתך ל־0.5 דולר בלבד. אינטל הודיעה בתחילת השנה שעברה כי היא חותכת את הדיבידנד הרבעוני למשקיעים ב־65%, לרמה הנמוכה ביותר ב־16 השנים האחרונות, וזאת כחלק מגישה שהתקבלה בדירקטוריון לשנות את הקצאת ההון בחברה בתקופה של אי ודאות מאקרו־כלכלית.

בישראל: הפתעה לטובה בשנה מאתגרת

ומה התמונה בבורסה המקומית? מחקר של הבורסה בת"א שפורסם בתחילת השנה, הראה כי אשתקד חילקו 206 חברות דיבידנדים בסך כולל של 27.2 מיליארד שקל. מדובר על ירידה של קרוב ל־5% לעומת השיא שנרשם בשנת 2022.

לפי המחקר, "על אף שבשנת 2023 חלו אירועים משמעותיים בישראל שטלטלו את שוק ההון והגבירו את האי־ודאות במשק, מהרפורמה המשפטית דרך המשך העלאות הריבית על־ידי בנק ישראל, שהכבידו על הוצאות המימון של החברות, ועד מלחמת 'חרבות ברזל' שפרצה ב־7 באוקטובר, המשיכו כ־40% מהחברות לחלק את רווחיהן לבעלי המניות.

גם בשוק המקומי בלט לטובה סקטור הבנקים, שחילקו בשנה שעברה מעל 8 מיליארד שקל לבעלי המניות שלהם, כ־30% מכלל הדיבידנדים שחולקו.

העתיד: נראה ורוד למדי

אנשי Janus Henderson מצפים שחלוקת הדיבידנדים הגלובלית בשנת 2024 תצמח בקצב דומה לשל 2023. להערכתם, חברות יחלקו השנה סכום מצטבר של 1.72 טריליון דולר. לדברי בן לופטהאוס, בכיר בחברה שערכה את המחקר, "השפעת הריביות הגבוהות יותר מגיעה בעיכוב, ותתבטא בצמיחה איטית יותר של הכלכלה הגלובלית וצפי לעלויות מימון גבוהות יותר עבור חברות.

"יחד עם זאת, אנחנו אופטימיים בנוגע לחלוקת דיבידנדים בשנה הקרובה; קצב הגידול בחלוקה בארה"ב ברבעון הרביעי של 2023 מבשר טובות ל־2024, חברות יפניות חזרו שוב לחלק דיבידנד וגם אסיה תדביק את הקצב". חלוקה של חלק מרווחי החברה או עודפיה לבעלי המניות שלה, בדרך כלל במזומן, במטרה לשתף אותם בהצלחת החברה. במקרים רבים החברות קובעות מדיניות דיבידנד קבועה, שבמסגרתה מחולק אחוז מהרווח מדי תקופה. לאחר החלוקה, מחיר המניה מתעדכן כלפי מטה בהתאם לגובה הדיבידנד.