שופט העליון בדימוס אורי שהם צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים

אם הממשלה תאשר את מינויו של שהם, הוא ייכנס לתפקידו לאחר שיסיים את כהונתו כנציב תלונות הציבור על שופטים • ייעוד הוועדה המייעצת למינוי בכירים הוא לבחון את טוהר המידות של מועמדים לתפקידים משמעותיים בשירות המדינה, ביניהם נגיד בנק ישראל וראשי מערכת הביטחון

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם / צילום: ליאור מזרחי
נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם / צילום: ליאור מזרחי

נציב תלונות הציבור על שופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, צפוי להתמנות ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. המינוי מותנה בהחלטת מממשלה בעניין, אשר לפי שעה צפויה לעלות להצבעה ביום ראשון. אם יאושר מינויו של שהם, הוא ייכנס לתפקידו לאחר שיסיים את כהונתו כנציב התלונות על שופטים.

לוין סירב להצבעה על סקפה-שפירא, והמינויים למחוזי ירושלים נדחו שוב
100 עורכי דין בצעד חריג: חתמו על עצומה לקידום שופט

ייעודה של הוועדה המייעצת למינוי בכירים, שהוקמה בסוף שנות ה-90 בעקבות פרשת "בראון חברון", היא לבחון את טוהר המידות של מועמדים לתפקידים משמעותיים בשירות המדינה. מעמדה של הוועדה הוא כשל ממליצה, אולם מפסיקת בית המשפט העליון ניתן להבין כי נדרשות נסיבות חריגות על־מנת להתעלם מהמלצותיה.

בראש הוועדה עומד שופט בדימוס, וחברים בה נציב שירות המדינה ושני נציגי ציבור. כיום אלה הנציב דניאל הרשקוביץ, משה טרי ופרופ' טליה איינהורן. כהונת החברים בוועדה היא לתקופה של שמונה שנים, והיא אינה ניתנת להארכה.

התפקידים שאת המועמדים להם בוחנת הוועדה הם נגיד בנק ישראל והמשנה לו, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראשי השב"כ והמוסד ונציב שירות בתי הסוהר.

האחרון לעמוד בראשות הוועדה הוא המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, וקדמו לו השופטים אליעזר גולדברג, יעקב טירקל וגבריאל בך, שהיה הראשון לעמוד בראשותה לאחר הקמתה.

אורי שהם צמח בצבא, שם כיהן בתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי ושימש גם כמשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים. לאחר שהשתחרר בדרגת תת-אלוף, הוא מונה לכהונת שיפוט בבית המשפט המחוזי כשופט פלילי, ומשם קודם לעליון.

הוועדה לבחירת שופטים שבחרה את שהם לבית המשפט העליון מינתה אותו יחד עם השופטים צבי זילברטל, שפרש מהעליון בשנת 2017 לפני שהגיע לגיל פרישה, כמו גם עם השופטים נעם סולברג ודפנה ברק־ארז המכהנים בעליון כיום, שניהם חברים היום בוועדה לבחירת שופטים.