זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות • יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות באלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב
לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות באלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

בשבוע שעבר הפתיע בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, כשהודיע על פרישתו של סמנכ"ל ההשקעות דני ירדני לאחר כעשור בקבוצה. מי שתחליף אותו היא לאה פרמינגר, שכיהנה עד כה כסמנכ"לית השקעות אלטרנטיביות באלטשולר, ותעבוד מעתה בצמידות לגילעד אלטשולר, הבעלים ומנהל ההשקעות הראשי בקבוצה.

ראיון | "אהבנו להיות בפסגה": יו"ר חברת הגמל הגדולה בישראל מדבר
פברואר מצוין לקרנות ההשתלמות: כלל בראש, ומי בתחתית?

כמובילה של תחום ההשקעות האלטרנטיביות והריאליות, ניהלה פרמינגר תחתיה כ־20% מתיק הגמל של אלטשולר שחם שעומד נכון לסוף חודש ינואר על 127.3 מיליארד שקל, כלומר יותר מ־25 מיליארד שקל. מתוקף תפקידה הייתה מעורבת במגוון רחב של עסקאות, כשאחת הגדולות שבהן הייתה הרכישה של אפריקה ישראל.

בספטמבר 2022, פחות משלוש שנים לאחר שרכשו במשותף את חברת הנדל"ן והתשתיות במסגרת הסדר חוב, סיכמו החברות לפידות קפיטל (בעלת השליטה) ואלטשולר שחם גמל ופנסיה על עסקת החלפת מניות בשווי של כ־700 מיליון שקל, בה העבירה אלטשולר את החזקותיה באפריקה ישראל (20%) לידי לפידות תמורת הקצאת מניות. העסקה הציפה עבור בית ההשקעות רווח עצום של יותר מחצי מיליארד שקל על ההשקעה.

בשוק יש שהעריכו כי ההתמחות של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי, כשבשנים האחרונות עסקה בתחום הפרייבט אקוויטי ועסקאות פרטיות, עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה בבית ההשקעות, שידוע בחשיפה הגדולה שלו לשוק הסחיר. אולם באלטשולר שחם דוחים זאת מכל וכל, בין היתר מאחר שפרמינגר היא בעלת ניסיון רלוונטי בכלל תחומי ההשקעות, ושימשה בעבר גם כמנהלת השקעות ראשית בחברת ניהול הגמל פרפקט (שנרכשה בידי אלטשולר שחם), וגם לפני כן כשהייתה מנהלת השקעות של הגמל בדש (כיום חלק ממיטב).

חשיפה נמוכה לתל אביב הובילה לתוצאות פושרות בגמל בפברואר

בינתיים, אלטשולר שחם סיים את חודש פברואר עם תשואות יפות בקרנות ההשתלמות: 1.8% במסלול הכללי ו-3.9% במסלול המניות. אך ביחס למתחרים הוא מתברג בחלק התחתון של טבלת התשואות בחודש החולף, כשהממוצע הענפי עמד על 2% במסלול הכללי ועל 4.5% במנייתי.

בשלוש השנים האחרונות האחרונות, נזכיר, חווה בית ההשקעות פדיונות גדולים לנוכח תשואות חסר משמעותיות - 7.3% במסלול הכללי (ביחס לתשואה ממוצעת של 15.8% במסלול זה) ו-9.6% במנייתי (לעומת כמעט 22% בממוצע).

הסיבות לתשואות החסר מול המתחרים בחודש שעבר נובעות מחשיפה נמוכה יחסית לבורסה בתל אביב, כך שהמתחרים נהנו יותר מהזינוק במדדים בישראל אל מול המדדים בארה"ב ובמדינות נוספות שעלו בפחות. במקביל, ההחזקות המשמעותיות הללו יוצרות חשיפה גדולה לדולר, שנחלש מול השקל ובתורו גרע מהתשואה.