השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

אתר בנייה בישראל / צילום: שלומי יוסף
אתר בנייה בישראל / צילום: שלומי יוסף

קצב הגעת העובדים הזרים החדשים לענף הבנייה, המשווע לידיים עובדות, ממשיך להיות נמוך ומדאיג - אך לשרי הפנים והבינוי והשיכון זה לא הפריע: הם החליטו להשתתף ביום חמישי האחרון בטקס קבלת פנים חגיגי לקבלת עובדים בישראל.

יותר מ-100 אלף רוכשי דירות חדשות לא יודעים מתי יקבלו אותן
שר הבינוי והשיכון: זאת הסיבה שאין פתרון למשבר בענף הבנייה

הטקס, תחת הכותרת "בונים את ישראל", נערך במשרדי ההסתדרות הלאומית במודיעין. נכחו בו שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, שר הפנים משה ארבל, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי ואחרים.

אף על פי שבפועל הגיעו לישראל עד כה בקושי 1,000 עובדים זרים - מתוך 45 אלף עובדים לפחות ששואפת המדינה להביא לכאן - מצאו לנכון צמד השרים העומד בראש המשרדים המרכזים את המאמצים בעניין, להשתתף באירוע החגיגי ל"קבלת עובדים זרים בישראל".

לא הגיעו דרך ההסכמים הבילטרליים החדשים

על פי הנתונים העדכניים ביותר של רשות האוכלוסין וההגירה, הגיעו עד כה לישראל 1,004 עובדים זרים חדשים - 462 מהודו, 419 ממולדובה, 89 מסרי לנקה, 27 מרומניה ושבעה מהונגריה.

אגב, מרבית העובדים הגיעו במסלול הפרטי (כלומר שלא דרך ההסכמים הבילטרליים בין ישראל למדינות זרות), ורק 419 הפועלים ממולדובה הגיעו במסגרת הסכם בילטרלי, משמע לא הגיע ולו עובד אחד חדש במסגרת ההסכמים הבילטרליים החדשים שנחתמו עם הודו, סרי לנקה ואוזבקיסטן.

גורמים רבים הזהירו כבר בתחילת הדרך מפני הקצב האיטי בהבאת עובדים זרים בערוץ הבילטרלי, ולכן התעקשו על המסלול הפרטי - שנכון לעכשיו הוא הערוץ היחיד כמעט שמספק תוצאות כלשהן, גם אם מעטות לפי שעה.

על פי החלטות שאישרה ממשלת ישראל מאז פרוץ המלחמה, אמורים להגיע לישראל יותר מ-60 אלף עובדים זרים לענף הבנייה בלבד: 45 אלף אמורים להגיע במסגרת ההסכמים הבילטרליים, ולהגדיל את מכסת העובדים במישור הזה ל-65 אלף עובדים בסך-הכול; עד 20 אלף עובדים נוספים אמורים להגיע במסלול הפרטי; ופועלים נוספים במסלולים אחרים, בין היתר עבור ענף התשתיות.

מלשכת השר גולדקנופף נמסר כי הוא "רואה לנכון לסייע לכל יוזמה הקשורה בהבאת עובדים זרים לישראל, ומברך על כך". בסביבת השר מציינים כי להשקפתו, ישנה חשיבות רבה בהפגנת תמיכה פומבית ביוזמות כאלו, כולל השתתפות בטקסים מסוג זה גם אם מרבית העובדים טרם הגיעו לישראל.

"אלפי עובדים ממתינים בהודו ובסרי לנקה"

יותר מחמישה חודשים לאחר פרוץ המלחמה הגיעו עובדים המהווים כ-1.5% בלבד מתוך הכמות הנשאפת. מדוע? בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אשר מקיימת את המיונים לעובדים במדינות מגוריהם, כדי להבטיח שלארץ ייכנסו רק מי שמתאימים לעבוד בענף הבנייה, מציינים כי כמעט 18 אלף עובדים מהודו ומסרי לנקה "נבחנו ואושרו לעבודה על ידי ההתאחדות וממתינים להגיע לישראל". למרות זאת, הם טרם הגיעו בפועל לארץ. גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי הסיבה לכך נעוצה בביורוקרטיה ובכך שתאגידי כוח האדם להבאת עובדים זרים עדיין לומדים את התהליך ולכן מתעכבים בהבאת העובדים לארץ.

אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח האדם הזר בענף הבנייה מציין, כי "אנחנו פועלים לזרז את התהליך, ואחרי שיושלם הסבב הראשון, שבו כעשרת אלפים עובדים, הסבבים יתחילו לנוע בצורה מהירה יותר".

באשר לתאגידי כוח האדם המוסמכים להביא עובדים זרים לישראל, מתחילת המלחמה הוגשו בקשות מצד כ-300 גופים וחברות לקבל אישור להבאת עובדים בדרך זו. מאחר שמדובר בתהליך ארוך, עד כה אישרה רשות האוכלוסין וההגירה רק 29 בקשות כאלו.

מלשכת השר ארבל נמסר: "שר הפנים מעודד ומחזק את כל העוסקים במלאכה החשובה להבאת עובדים זרים לענף הבניין. חרף העובדה שלא הושלמה המשימה עדיין, יש בהחלט מקום לעודד את המגזר העסקי שלוקח אחריות ונכנס להתחייבויות וערבויות לטובת קידום ענף הבנייה לרווחת הכלכלה הישראלית כולה".