המקרה של מגדלור: כששכר הבכירים תופס מעל 40% מההכנסות

בית ההשקעות האלטרנטיביות שנמחק לאחרונה מהמסחר הצליח לגייס אשתקד רק 50 לקוחות חדשים, ההכנסות צנחו, והוא עבר להפסד • תשלומי שכר מנהלים היוו כמעט מחצית ממחזור ההכנסות

שלומי אלברג ואסף בנאי, בעלי השליטה במגדלור / צילומים: ענבל מרמרי
שלומי אלברג ואסף בנאי, בעלי השליטה במגדלור / צילומים: ענבל מרמרי

בית ההשקעות האלטרנטיביות מגדלור הסב הפסד של 80% למשקיעים בהנפקתו בדצמבר 2021, לאחר שנמחק לאחרונה מהמסחר בתל אביב בהצעת רכש שהגישו צמד בעלי השליטה, שלומי אלברג ואסף בנאי (בעלי בית הסוכנים פרופיט המתמחה בהפצת מוצרים פיננסיים). השווי שלפיו נמחקו מניות החברה מהמסחר בחודש שעבר עמד על פחות מ-70 מיליון שקל.

דוחות ביג: הרווח הנקי ירד, ההתרחבות בחו"ל וכמה מרוויחים הבכירים 
רשות נ"יע צפויה לבדוק: למה מניית תמר פטרוליום קפצה יום לפני עסקת ענק 
המגבלה שמסעירה את שוק הפנסיה: למה הרגולטור שם סוף לטרנד הנאסד"ק 

בדוח הכספי האחרון שפרסמה מגדלור כחברה ציבורית, נחשפים נתונים על עסקיה החושפים בין היתר צלילה של יותר מ-40% בהכנסות ב-2023 לסכום של 20 מיליון שקל בלבד, ומעבר להפסד של 6.1 מיליון שקל (לעומת רווח של 900 אלף שקל ב-2022).

תחום קרנות ההשקעה האלטרנטיביות, שבו פועלת מגדלור, מושפע לרעה מעליית הריבית שדוחפת משקיעים לאפיקים סולידיים (ומסוכנים פחות) שבהם ניתן לקבל תשואה אטרקטיבית. כפועל יוצא נקלעות הקרנות הללו לא פעם לבעיית נזילות, המקשה עליהן לעמוד בלחץ הפדיונות, וחלקן אף הודיעו בחודשים האחרונים על עיכוב ועצירת פדיונות.

בד בבד פתחה לאחרונה רשות ני"ע בבדיקה של קרן ההשקעות האלטרנטיבית וולת'סטון (מבית סוכנות הביטוח נטו), בחשד שבכיריה עברו על הוראות הרשות במהלך שיווק הקרנות. ורגולטור נוסף - רשות שוק ההון, בוחן שיווק קרנות השקעה על ידי סוכני ביטוח שגם עומדים מאחורי הקמת אותן קרנות.

50 לקוחות בלבד גויסו בשנה שעברה

במקרה של מגדלור, חוסר האמון שהביע שוק ההון בבית ההשקעות האלטרנטיביות נבע בין היתר מביצועי שתי קרנות ציבוריות, שבאמצעותן גייסה מגדלור 400 מיליון שקל לצורך העמדת הלוואות לעסקים - מרביתן באמצעות "קרן מספר 2" שגייסה 160 מיליון שקל. בקרן זו צפויים המשקיעים לספוג הפסד של לפחות חלק מכספי ההשקעה, לאחר שבחודש שעבר דיווחה מגדלור על עצירת הפדיונות בקרן עקב "התפתחויות שליליות בתיק ההלוואות".

התוצאה של אובדן האמון במוצריה של מגדלור בעידן הריבית הגבוהה, ביחס לאלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות ובטוחות, היא גם חוסר יכולת לגייס לקוחות חדשים לקרנות ההשקעה שהיא מנהלת (מעל 50). על פי הדוחות, בשנה האחרונה מספר הלקוחות החדשים שגייסה מגדלור נפל ב-83% ועמד על 50 בלבד.

היקף ההון שגייסו קרנות ההשקעה של מגדלור בשנה האחרונה נפל גם הוא ב-70% ועמד על 103 מיליון שקל (פרופיט, בעלת השליטה הייתה אחראית על 83% מהגיוס לעומת 93% ב-2022). מגדלור מעדכנת כי בקרנות הנדל"ן שהיא מנהלת נרשמה נפילה של 78% בגיוס הכספים.

להפסד בשורה התחתונה אחראי לא מעט שכר הבכירים במגדלור, כאשר חמישה נושאי משרה משכו תגמולים בעלות של 8.5 מיליון שקל, המהווים כ-42% מכלל ההכנסות בשנה האחרונה. המנכ"ל לשעבר רן צדיקריו עומד בראש רשימת המרוויחים, עם שכר בעלות של 2.7 מיליון שקל.