האיש שיכריע את גורלן של 37 אלף דירות בצפון תל אביב, ולא רק

עו"ד ליאור שפירא מונה ליו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב - הצומת המרכזי באישור או פסילה של תוכניות בעיר • הוא ימשיך לכהן במקביל כיו"ר מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין

עו''ד ליאור שפירא, יו''ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב / צילום: רמי זרנגר
עו''ד ליאור שפירא, יו''ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב / צילום: רמי זרנגר

מועצת העיר תל אביב־יפו אישרה מינוי חדש לאחד מתפקידי המפתח החזקים בעיר - יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, כפי שפורסם לראשונה בגלובס. עו"ד ליאור שפירא, יו"ר מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין ומי ששימש ממלא־מקום יו"ר הוועדה המקומית בחמש השנים האחרונות, נכנס למועצת העיר מהמקום החמישי ברשימתו של ראש העיר רון חולדאי וישמש גם סגן ראש העירייה. הוא יחליף בתפקיד את דורון ספיר, שישב על הכיסא הזה במשך למעלה מ־20 שנה. מי הוא עו"ד ליאור שפירא, ועם אילו אתגרים הוא צפוי להתמודד?

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"
בלעדי | רשות החברות מקדמת: חברה חדשה לניהול פרויקט התשתיות הענק
תרמית הענק בחברת הנדל"ן: החובות נחשפים, והם מעל 200 מיליון שקל

שורת תפקידים בעירייה

שפירא הוא עורך דין מזה למעלה מ־30 שנה, והוא שותף במשרד פרטי בתל אביב המתמחה בגבייה והוצאה לפועל. בין לקוחות המשרד נמנות החברות פרטנר, yes, בזק ואיתוראן וכן חברות האשראי החוץ־בנקאי ERN ובלנדר. בנוסף מטפל המשרד בין היתר ברשויות מקומיות, בתאגידי מים ובכבישי אגרה.

עו"ד ליאור שפירא 

אישי: בן 59, נשוי פלוס שלושה וסבא לאחת
מקצועי: שותף במשרד י.שפירא ושות', ופעיל במשך שנים בעיריית תל אביב בתפקידים שונים, בין היתר כיהן כממלא מקום יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. במקביל משמש כיו"ר מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין
עוד משהו: משפץ מכוניות אספנות כתחביב

עם מינויו לתפקיד, יעזוב שפירא את המשרד. הוא חתם על הסדר ניגוד עניינים, ותיאסר עליו כל השתתפות והצבעה בנושאים שבהם הוא עלול להימצא בניגוד עניינים. כעורך דין פרטי - עשויים להיות רבים כאלה. יצוין כי רק לפני שנה חידד בית המשפט העליון את אמות המידה הנוגעות ליושבי ראש של ועדות תכנון ובנייה מקומיות בהליך שעסק במעלות תרשיחא.

מעבר לפעילותו במשרד, שפירא מעורב כבר הרבה שנים בעיריית תל אביב, וידוע כמי שמקורב לראש העיר רון חולדאי. הוא שימש יו"ר מועצת העיר, חבר הנהלת העירייה וכן יו"ר ועדת רישוי עסקים, בין היתר בשנות הקורונה. לדבריו הוא מצוי עם "בעלי עסקים בעיר בספידייל" מאז. פרט לכך הוא שימש דירקטור מטעם העירייה בכמה חברות עירוניות, בהן הרשות לפיתוח תל אביב, חברת גני יהושע, מרכז הירידים והיכלי הספורט.

במקביל לפעילותו בעירייה, מעורב שפירא כבר שנים רבות בלשכת עורכי הדין, ובשנה האחרונה, שהייתה סוערת במיוחד הן בשל הדרמה בצמרת הלשכה שהביאה לפרישתו של היו"ר אבי חימי, והן בשל הדיונים על השינויים במערכת המשפט, אף מצא את עצמו יו"ר הלשכה בפועל במשך מספר חודשים. שפירא הוא חבר המועצה הארצית מזה 25 שנה, כיום יו"ר ועד מחוז תל אביב בה ועד לאחרונה חבר הוועד המרכזי בלשכה. כן שימש מעבר לכך בשורת תפקידים בה.

שפירא ימשיך לכהן בלשכת עורכי הדין במקביל לתפקיד בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. כך גם בכל הנוגע לקרן רבינוביץ' לאמנויות, מהקרנות הגדולות והבולטות שמממנות פרויקטים קולנועיים בישראל, שהוא חבר בה.

ועדה עצמאית

התכנון בישראל הוא היררכי: למעלה ישנה הממשלה, תחתיה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדות המחוזיות - ולמטה הוועדות המקומיות. אולם, הוועדות הללו מחזיקות בכוח בלתי מבוטל - בטח בעיר כמו תל אביב, שהביקוש לפיתוחה רב.

ועדות התכנון המקומיות הן בהגדרה, על פי החוק, גופים פוליטיים המורכבים מחברי המועצה המכהנים. בתל אביב מוגדרת הוועדה "עצמאית", מה שמקנה לה סמכויות רבות יותר מאשר בוועדות תכנון מקומיות אחרות. הדבר בה לידי ביטוי בשורה של החלטות שביכולתה של הוועדה לקבל, למשל בכל הנוגע לשינויי ייעוד. תוכנית המתאר הנוכחית של תל אביב היא תא 5000, והפעולות הפרטניות שיש לעשות מכוחה מסורות לוועדה המקומית. בעירייה פועלים כבר על תוכנית המתאר הבאה, אך הדרך עד לאישורה עוד ארוכה וצפויות לה כתמיד התנגדויות רבות.

האתגרים שכן צפויים לשפירא רבים. הראשון הוא כמובן האתגר התכנוני בה שכולל, בצד בנייה אינטנסיבית למגורים ולתעסוקה גם מצוקת חניה גוברת ובעיית תחבורה גדולה. הכניסה והיציאה מהעיר הן אירוע שרק הולך ומסלים, ועתה, מסבירים מומחים לתכנון ובנייה, מתווסף גם אתגר המטרו, שמשפיע מעבר למובן מאליו גם על עולם היטלי ההשבחה.

לאלה מתווספים אתגרי ההתחדשות העירונית בעיר, שהתשתיות בה עוד לא מותאמות לקלוט את הגידול המסיבי בתושבים שהפרויקטים הללו מביאים איתם. "אם קודם היו לי 20 דירות בפרויקט, ועתה יש 30 - הדירות הללו מעמיסות על בתי הספר, גני הילדים והביוב", הסבירה עורכת דין לתכנון ובנייה, וזאת כמובן בנוסף לעומס שזה מייצר על תנועה - תוך כדי שהפרויקטים ממשיכים להתקדם, במקביל למגורים בעיר.

באופן ספציפי יתמודד היו"ר החדש עם הבנייה הצפויה בצפון העיר, ובעיקר שדה דב והגוש הגדול. "מדובר ב־37 אלף יחידות דיור, שזה גדול יותר מחלק מן הערים בישראל", אמר שפירא. בנוסף תבוא לפתחה של הוועדה התוכנית שאושרה לאחרונה במתחם גלילות, הנחלקת בין תל אביב לרמת השרון.

ומה בנוגע לצעירים? שפירא טוען כי הפנים גם אליהם, ושבניגוד לטענות העיר לא מזדקנת, מה שיביא לשולחן שלו גם בנייה של בתי ספר וגנים. לדבריו, גם
ה"שכירות המוזלת", ובשמה המוכר יותר דיור בר־השגה, תמשיך ביתר שאת.