פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר
פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן הלך לעולמו. הוא היה בן 90 במותו. 

פרופ' כהנמן נולד בתל אביב בשנת 1934. הוא למד באוניברסיטה העברית פסיכולוגיה לתואר בוגר ואת תואר הדוקטור עשה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. עם שובו לישראל בשנת 1961 הצטרף לסגל המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ופרש ממנה בדרגת פרופסור בשנת 1978. 

כהנמן זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על עבודתו המשותפת עם פרופ' עמוס טברסקי - שנפטר ב־1996- בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות. בכך היה לישראלי הראשון והפסיכולוג השני (אחרי הרברט סיימון, בשנת 1978), שזכה בפרס נובל בכלכלה. השניים, שפיתחו את מה שמכונה "תורת הערך" (Prospect Theory), קראו תיגר על המודל הרציונלי בכלכלה, כשהראו ששנאת הפסד מניעה אותנו יותר מאשר אהבת רווח, ובמילותיו של כהנמן: "התגובה על הפסדים עזה יותר באופן עקבי מן התגובה על רווחים שווי ערך". בשנת 2007, בראיון למגזין "מאני", אמר כהנמן: "כלכלנים חושבים שאנשים הם רציונליים. הם חושבים על מה אנשים צריכים לעשות. פסיכולוגים בוחנים מה הם עושים באמת".

המחקר של פרופ' כהנמן בתחום מאפייניו של הזיכרון האנושי הוביל אותו גם אל חקר האושר, ואפילו למחקר מפורסם ומצוטט מאוד שעסק בקשר שבין אושר לעושר. זה מחקר משנת 2010 שפרסם יחד עם הכלכלן הבריטי אנגוס דיטון, שגם הוא זכה בנובל בשנת 2015. הוא הראה שבכל הנוגע לאושר רגעי - מה שמכונה Emotional Well-Being - יותר כסף מעלה את רמת האושר, אבל רק עד לסכום של 75 אלף דולר בשנה. 

כהנמן היה בעל תואר בוגר בפסיכולוגיה ובמתמטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, עמית במרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית ולשעבר חבר סגל המחלקה לפסיכולוגיה. פרופסור (אמריטוס) באוניברסיטת פרינסטון.